Tajemství královniných karet: války, poémy, přetvářky. Prdlajs
Obsah dostupný jen pro předplatitele.
Přihlásit se můžete
zde.
Pokud nemáte předplatné, nebo vám vypršelo, objednat si ho můžete .
Obsah dostupný jen pro předplatitele.
Předplatné můžete objednat
zde.
Pokud nemáte předplatné, nebo vám vypršelo, objednat si ho můžete zde.
Řekni, kde ty kytky jsou. A kde ty války
Americká fotografka Lee Millerová (1907–1977) je autorka pestrého díla, jehož záběr sahá od surrealistických výjevů přes módu, cestopis a portréty po válečnou reportáž. Začínala jako surrealistka v Paříži, později v době velké recese fotila portréty v Americe, následně se přestěhovala do Egypta a soustředila se na cestopisné fotky. Pak odjela do Anglie a od roku 1939 se věnovala reportáži druhé světové války. Fotila útok Luftwaffe na Londýn i osvobození Paříže, v Mnichově roku 1945 pořídila svůj autoportrét, na němž je obnažená ve vaně Adolfa Hitlera. Vznikl poté, co jako jedna z prvních zachytila utrpení právě osvobozených koncentráků v Dachau a Buchenwaldu. Těžiště výstavy v rakouské metropoli je ale dosud takřka nepublikovaný výsek rakouské tvorby: reportáže ze Salcburku a Vídně, na nichž dokumentovala zničená města, bídu dětských špitálů i umělce.
Lee Millerová: Surrealismus – cesty – válka. Kurátor výstavy: Walter Moser. Vídeň, expozice v Albertině trvá do 16. srpna.
www.albertina.at
„Pitomost!“ a vzhůru do králičí nory!
Divadelní tip je sice tentokrát plný očekávání, ale předem taky superlativů, protože kombinace jeho tvůrců slibuje vynikající konce; pop v adekvátní náročné podobě. Slovácké divadlo v Uherském Hradišti je soubor v kondici, umí vyprávět příběhy, prodat show i strhnout energií. Jan Antonín Pitínský je režisér, který sice trpí nadprodukcí, ale přesto na tuzemské scéně pořád patří k nejbarvitějším vizionářům své generace. Takže když si vybere k dramatizaci pro takový soubor nejlepší nonsensový a matematický román, který kdy vznikl, a sice Alenku v kraji divů a za zrcadlem Lewise Carrolla, notabene a bez přehánění v geniálním překladu Aloyse a Hany Skoumalových, nesmí to dopadnout špatně. Bylo by to příliš promrhané hravosti, zvlášť když vzhledem k výjimečnému počtu postav představuje Alenka pro divadelní soubory odvahu i zátěž.
Lewis Carroll: Alenka v kraji divů a za zrcadlem. Dramatizace a režie: Jan Antonín Pitínský. Hrají: Aimee Zia Hasan / Ester Kocábová, David Macháček, Martin Vrtáček, Jaroslava Tihelková a mnozí další. Premiéra 20. 6., reprízy 22. a 23. 6.
www.slovackedivadlo.cz
Dokud ještě zpívá se z výšky
Končí jarní běh ambiciózních televizních premiér, začíná letní sezona řídkého vývaru. Všecko, co si svedete představit a co pohromadě působí přitažlivě: znovu Malý pitaval z velkého města, Nemocnice na kraji města, Třicet případů majora Zemana, Krokodýl Dundee i Četník ze Saint-Tropez a ovšem Vinnetou a Old Firehand. Leckomu to asi stačí, nároční ale též mají šanci natrefit na povedené kousky. Jednak mimořádný pokus převést Hergého jednoduché linky a syté barvy na plochém pozadí komiksových stripů do poetiky počítačové animace a 3D, totiž Tintinova dobrodružství v režii Stevena Spielberga. A jednak zrovna tak nenechavý pokus zfilmovat poému jako surrealistické pásmo statických a moralistických skečů. Je to zdánlivě nesmyslná charakteristika, ale těžko říct, jak jinak svůj film Písně z druhého patra režisér Roy Andersson mohl myslet.
Písně z druhého patra vysílá ČT Art v pátek 19. 6. od 22:10. Tintinova Dobrodružství vysílá Prima v neděli 21. 6. od 20:15
Podívej, kvete růže… prdlajs
Literární pohledy očima jiné kultury, vděčná liga. Jméno si na ní udělal Mariusz Szczygiel se svým Gottlandem. Polák Szczygiel tvrdí, že našinec je sebestředný a egocentrický jako žádný jiný typ. To francouzské oči Mikaela Gwiloua zkoumají, proč našinec o sobě tvrdí, že je prašivý vořech, a proč měřením skutečnosti je hodnocení prdlajs. V tradičním francouzském balení eseje do milostného rozhovoru mezi dvěma milenci (to je zase český pohled na Francouze) se lze dozvědět představitelné, že nejlépe našince popsal Hašek a že „neskutečný panák“ Cimrman „je obhajobou blbosti“ a „ventil všech frustrací českého národa“. Ale jsou tu i velmi cenná pozorování. Například že Václav Havel první revoluční projev „k svému národu“ vystavěl na strachu „z národní směšnosti“, třebaže českému národu se nikdo nikdy nesmál. Jen režimu, který mu vládl.
Mikael Gwilou & Denis Molčanov: Češi, polibte mě… Filozofická rozprava na mírně zlomyslné notě. Vydalo nakladatelství Dybbuk roku 2015. 194 s. 179 Kč