Kultury, postávající nápadně i nenápadně v pozadí
Obsah dostupný jen pro předplatitele.
Přihlásit se můžete
zde.
Pokud nemáte předplatné, nebo vám vypršelo, objednat si ho můžete .
Obsah dostupný jen pro předplatitele.
Předplatné můžete objednat
zde.
Pokud nemáte předplatné, nebo vám vypršelo, objednat si ho můžete zde.
Před kinem, za kinem bylo tak
Finišuje výstava věnovaná historii pražských biografů od jejich počátků do nedávné minulosti, kdy jednotlivé kinosály byly vystřídány multiplexy a různorodost byla nahrazena totožností. Výstava byla vloni otevřena ke 120. výročí vzniku prvního pražského kina a lze na ní zhlédnout plány města s lokacemi biografů, dobové fotografie i programy kin. Je to ovšem rovněž výstava architektonická a urbanistická, neboť k vidění jsou taky expozice budov, často paláců vprostřed města, kde se kina nacházela. Lze tedy porovnávat řešení interiérů a výhledů na plátno. Jeden ze sálů, ve kterých je výstava rozložena, je řešen jako funkční biograf, v němž je možno sledovat krátké filmy zachycující pražské reálie před rokem 1900 anebo filmy experimentující, jejichž pojícím tématem ovšem je Praha 30. let minulého století. Samozřejmě nechybí ani promítací zázemí: kabina.
Výstavu Pražské biografy / Pomíjivé kouzlo potemnělých sálů lze zhlédnout v hlavní budově Muzea hlavního města Praha do 19. března.
Čtverce, trojúhelníky, kužely
Nebylo by fér vynechat upozornění na pokračování hororu Kruh, nazvané rovněž jednoznačně Kruhy. V názvu je cosi z nestoudnosti a nenasytnosti dneška – potřeba všecko zmnožovat, násobit, syslit. Jako by jedno neštěstí před třinácti lety nestačilo. Ostatně kdo kdysi viděl původní film, ví (dokonce i diváci, kteří smysl existence tohoto žánru chápou), že to nebyla zrovna příjemná podívaná. Pro strach naděláno u jejího sledování měly i otrlé povahy. Jenže komu není rady, tomu není… Je pravda, že sice se můžeme smát, že video už žádný z nás nevlastní a že někdejší technologie, která zprostředkovala úděs prokletí v 21. století, je trapně zastaralá, jenže nemylme se. Vývoji technologií se zjevně přizpůsobují i tajuplná monstra, a to dost pravděpodobně ke své potěše, protože svět je elektronicky propojenější než dřív. Takže i počet mrtvých může být vyšší…
Kruhy (Rings), USA, 2017. Režie: Javier Gutiérrez. Scénář: Akiva Goldsman, David Loucka, Jacob Aaron Estes. Hudba: Matthew Margeson. Hrají: Matilda Anna Ingrid Lutz, Alex Roe, Johnny Galecki, Aimee Teegarden, Bonnie Morgan a další. V kinech od 2. února.
Základy, jádra, pně a směsi
Když před šesti lety vyšla kniha Kmeny, popisující styl života různých městských subkultur (hipsterů, pankáčů, sprejerů, motorkářů, gotiků, neohippies a jiných miláčků) včetně předvedení míst, kde se tyto sdružují, a osvětlení historie vzniku vytipovaných komunit, vzbudila takový ohlas a nákupní nutkání, že její držitelé se vlastně sami stali kmenovými aspiranty případného pokračování. O čtyři léta později následoval šestnáctidílný televizní seriál veřejnoprávní televize – taky byl úspěšný, třebaže o jeho přínosu se pochybovalo víc, než jak se to fanouškům, diskutujícím a kritikům jevilo u knihy. Nyní přichází na divadelní adaptaci, a to rovnou na jedné ze scén Národního divadla Brno. Těžko říct, jak může dopadnout divadlo sestavené z výpovědí. Nadto divadlo ohlašované jako „kolektivní improvizace“. Ale právě na to bude třeba zajít se podívat.
Karel Veselý – Vladimir 518: Kmeny. Světy lidí. Režie: Braňo Holiček. Dramatizace: Braňo Holiček, Ilona Smejkalová. Dramaturgie: Ilona Smejkalová. Výprava: Nikola Tempír. Hrají: Annette Nesvadbová, Milada Vyhnálková, Magdaléna Tkačíková, Roman Blumaier a další. Premiéra 9. února v divadle Reduta, nejbližší reprízy 10., 11. a 13. února a 14. března.
Co ty, třetí, tam vzadu?
Jako patřičné vzpomenutí císaře a krále Karla IV. při loňském výročí jeho sedmistého narození lze vnímat vydání monografie o jeho synu Janovi, vévodu zhořeleckém. Na rozdíl od Václava a Zikmunda nezůstala o Janovi ve zdejším obecném povědomí žádná stopa, nějaké útržky jsou živé snad jen právě v okolí Zhořelce. Nejspíš je to dáno tím, že zemřel mlád, v pouhých pětadvaceti letech, a aktivní politice se věnoval chvíli. Přitom to byl politik schopný, velký vliv měl najmě na bratra Václava, jemuž díky své diplomacii v 90. letech 14. století pomohl zažehnat první panovnickou krizi jeho vlády. Autoři monografie proto nejen popisují vévodův život, ale snaží se rovněž rekonstruovat podobu zhořeleckého dvora a Janovy mocenské ambice. Jinak řečeno, kniha usiluje pojednat rysy zemské vlády třetí generace Lucemburků na českém trůnu a recepci vévodovy osoby.
Lenka Bobková – Tomáš Velička: Jan Zhořelecký. Třetí syn Karla IV. Vydalo nakladatelství Casablanca v roce 2016. 408 s. 399 Kč.