Nénie čili básně Miloše Doležala na úmrtí jeho ženy

Orfeus z Vysočiny a jeho Eurydike

Nénie čili básně Miloše Doležala na úmrtí jeho ženy
Orfeus z Vysočiny a jeho Eurydike

Obsah dostupný jen pro předplatitele.
Přihlásit se můžete zde.

Pokud nemáte předplatné, nebo vám vypršelo, objednat si ho můžete zde.

Echo Prime

Obsah dostupný jen pro předplatitele.
Předplatné můžete objednat zde.

Pokud nemáte předplatné, nebo vám vypršelo, objednat si ho můžete zde.

Echo Prime

„Teď tu byla / a už není / probuzení…“ Tak začíná jedna z krátkých básní sbírky básníka a historika Miloše Doležala Jana bude brzy sbírat lipový květ. Ta, která tu není, je ona Jana, manželka pětapadesátiletého autora. Na konci té krátké básně „vrtulník odnáší / tělo s duší / nachovou“. Jana Franková Doležalová, herečka a vedoucí Dismanova rozhlasového dětského souboru, zemřela náhle loni 18. června po krátké srdeční atace ve věku čtyřiapadesáti let. Její manželjen bezmocně přihlížel, jak jeho milovaná žena mizí ze světa a z jeho života.

To je základní fakt každé básně v té útlé, ale nesmírně silné knize, jejíž působivost je o to větší, že Doležal nakládá s drtivou skutečností nepateticky, pokorně, ba plaše, přitom mužně a s nezastíranou bolestí. Jeho poetika, ač lapidární, je zcela funkční, volný verš s asonancemi přesný a metaforicky bohatý. Jsou to básně reflexivně lyrické, přírodní i meditativní, glosy okamžiku a záblesky existence. Víc se toho v nich zamlčí a naznačí, ale čtenář cítí a ví, že to jsou záznamy stavu hluboce prožívaného, blízko šílenství, kterému člověk nemůže uniknout, chodí s ním celý den, je s ním ve snu, probouzí se s ním znovu a znovu, k zbláznění. Ale zároveň ví, že aby ho to celé nezalehlo, musí s tím sjednat nějakou smlouvu: „Pokouším se, většinou ráno, zaznamenat vjem, který jsem si podržel v noci či předchozího dne. (…) V tomhle šíleném stavu uvidět v kalném potoce duhu lipana.“

V antice a poetice se takovým básním říkalo nénie, tedy pohřební básně, plačky, žalozpěvy, které mohly mít i okázalou formu. Tohle jsou ale intimní básně, které se snaží vyprovodit milovaného člověka, a přitom podepřít těžce narušenou stavbu vlastního života, který musí pokračovat dál, i když k tomu v tu chvíli chybějí síly. Jednotlivé básně jsou provázeny „jejími sny“, které si (možná), „ta, co odešla“, zapisovala a které po ní zůstaly: jsou to sny, do kterých se nyní napojuje vědomí člověka, který vedle těch snů snil ty své, jež se teď prolínají s těmi zanechanými. Člověk zůstává sám, a aby se nezbláznil, zachycuje vzpomínky, reminiscence, vjemy, drobné zážitky, které jsou ale právě základní, esenciální. V básni S miláčkem se znovu probouzí, chodí s ním nahý ranní rosou, našlapuje pod lípou, obhlíží latifundie, začíná léto a horko, takže vytáhnou z kolny plechovou vanu, ve které se večer koupou, v Humpolci kupuje bedýnku květin, které pak vsazuje do zahrady, ze stodoly vynesou pingpongový stůl, kolem kterého běhá psík a blafá na míček… Následuje Post scriptum: „Dnes už vím / že to všechno / byly obřady zásvětní.“

To zásvětí je místo, kam svou Eurydiku tenhle zaskočený Orfeus z Vysočiny provází. V šoku z náhlého odchodu prochází životem, jenž bůhvíjestli neztratil v tu chvíli smysl, což ho ve stavu nejzoufalejším nutně napadá. Píše básně o svatbě a o pohřbu, který se konal na stejném místě, v Želivě, o věcech, které takové rituály provázejí, o příznacích jakéhosi mysteria, kdy se snad duše člověka loučí a přechází někam jinam, nevíme kam. Básník je v tom všem velmi střídmý, zdrženlivý, bez sklonů mysticky se nořit do spekulací. Stesk a bolest se projevuje spíš rozpačitým úžasem, proč se mu to děje, proč mu Hospodin „nasadil dvojitého nelsona“, nejdřív rodiče a teď mu sebral věrnou ženu, bez níž tu zůstává na lopatkách, „do sebe schoulený, do kříže rozpažen“. Vzpamatovává se díky synům, kteří tu s ním zůstali, díky přátelům, jimž některé básně dedikuje, díky křesťanské perspektivě života, který možná smrtí nekončí. Naznačuje to možná krajina, ve které se ten příběh žalu a pomalého vzkříšení odehrává, vzkříšení do jiné dimenze, do stavu rostlin, jež rostou na louce a zahradě, kde se to všechno odehrálo a v níž se to všechno zase vrací. Už v jiné podobě, v té, kterou se snaží zachytit v obrazech slov, které se okamžitě rozprchnou a zase znovu složí. Jako smrt a život, které jsou „dvě punkevní řeky / spojené“.

Miloš Doležal: Jana bude brzy sbírat lipový květ. Vydala Revolver Revue, 65 str.

3. června 2022