KULTURNÍ TIPY

Fantastické zprávy pro děti i dospělé

KULTURNÍ TIPY
Fantastické zprávy pro děti i dospělé

Obsah dostupný jen pro předplatitele.
Přihlásit se můžete zde.

Pokud nemáte předplatné, nebo vám vypršelo, objednat si ho můžete zde.

Echo Prime

Obsah dostupný jen pro předplatitele.
Předplatné můžete objednat zde.

Pokud nemáte předplatné, nebo vám vypršelo, objednat si ho můžete zde.

Echo Prime

Kdo si chce s pány hrát a proč

V kinech jsou to návraty. Teď zrovna J. K. Rowlingové ke kouzelnickému světu, tentokrát přesunutému z britských souřadnic na americké. Film Fantastická zvířata a kde je najít jistě bude hit, sycený nostalgickou vzpomínkou jedné generace na dětství. Ale právě proto se patří upozornit na to, že do dětství si mohou nahlédnout i jiné generace, a sice snímkem Pojar dětem. Vlastně to není film, nýbrž pásmo z pozůstalosti tvůrce seriálu Pojďte, pane, budeme si hrát nebo filmu Zahrada. Břetislav Pojar byl král. Pětice pohádek, jež vznikaly spoluprací se studenty, vypráví samozřejmě o dětech s fantazií: Psí historie je o přátelství kluka a psa, Hiroshi o zimě strávené v hlubokých horách, zápletka příběhu O princezně, která se nesmála je zjevná z názvu, Vánoční balada je o válečném stroji, který zná slitování, a Narcoblues ovšem o vlivu drog na dětskou duši.

Pojar dětem
Režie: Břetislav Pojar, Michal Žabka
Scénář: Yo Seto, Břetislav Pojar
Hudba: Vladimír Merta, Jan P. Muchow
V kinech od 10. listopadu.

Záběr z pohádky Hiroshi z filmu Pojar dětem - CinemArt

Taneční hodina nejen pro starší

Muselo to přijít. To taneční šílenství posledních let, které podporuje veřejnoprávní televize, si muselo vybrat svou daň v jiném uměleckém odvětví. Není překvapení, že je to divadlo. A vlastně ani není překvapení, že pod taktovkou režiséra Jiřího Havelky, který na výběr témat má talent. V případě inscenace Flow – neboli „hodinového kurzu základních technik štěstí pro čtyři tanečníky a jeden klavír“ – však mate anotace. Sází na křížovkářskou vzletnost: „Minulost je jen příběh v naší hlavě. Budoucnost tvoří iluze. Jen přítomnost nezná čas.“ I na velikost ducha Bruce Leeho: „Vyprázdni svou mysl, buď beztvárný. Bez tvaru, jako voda. Když dáš vodu do hrníčku, stane se hrníčkem. Když dáš vodu do lahve, stane se lahví. Dáš ji do čajové konvice a stane se tou konvicí. A teď – voda může plynout nebo může drtit. Buď vodou, můj příteli.“ Čili obligátně: uvidíme.

VerTeDance: Flow
Režie: Jiří Havelka
Tanec: Veronika Knytlová, Martina Hajdyla Lacová, Helena Arenbergerová, Jaro Ondruš
Scéna: Dragan Stojčevski
Světelný design: Katarína Ďuricová
Hudba: Beata Hlavenková
Premiéry 21. a 22. listopadu 2016 ve 20:00 v pražském divadle Ponec.
www.vertedance.org

Záběry ze zkoušek divadelní inscenace Flow - Vertedance

Teskné továrny trbovljské

V samotném srdci Olomouce – na Horním náměstí – se v těchto dnech nad vchodem do přízemní galerie Caesar skví neobvyklý nápis Laibach Kunst. Výstava je jakousi výtvarnou extenzí hudební produkce známé slovinské industriální, avantgardní – či jak kdo chce – kapely Laibach. Základ poněkud monotematické expozice tvoří obří černobílé linoryty znázorňující tesknou atmosféru 80. let tovární čtvrti města Trbovlje, v němž má kapela, překračující žánrové, jazykové i ideologické bariéry, své kořeny. A nechybějí ani jeleni s mohutným parožím, oblíbená to laibachovská rekvizita. Výstavu navštívily i dvě postavy spjaté s Laibach: zakládající a nyní již neaktivní člen Dejan Knez a další dlouholetý kádr Ivan Novak. Ten druhý také prozradil, že příští rok dojde i na novou hudební produkci: mj. záznam divadelní hudby z dílny této i v Olomouci oblíbené kapely. 

Laibach Kunst: Red Districts + Black Cross
Galerie Ceasar, Olomouc
Výstava trvá od 1. listopadu do 3. prosince.
http://www.galeriecaesar.cz/

Laibach Kunst: Red Districts + Black Cross - Archiv

Zase král rytířů kruhového stolu 

Čtenářům, kteří neznají kompletní bibliografii J. R. R. Tolkiena, se zdálo už několikrát, že z autorova díla vyšlo v češtině všecko. A přece ne, letošního podzimu poprvé vyšel Artušův pád, pokus o přebásnění staroanglickým aliterativním veršem příběh o králi Artušovi. Na textu Tolkien pracoval většinu 30. let minulého století, zůstal však nedokončen, práce na rukopisu ukončil zřejmě v roce 1937, kdy vyšel Hobit. Přesto lze i na Artušovi vnímat zápas o mýtus a epos, jaký v profesorovi středověké literatury a ovšem ambiciózním tvůrci vřel, onu jeho vůli podmanit si mrtvé žánry a pokusit se napasovat je na moderní literaturu. To, jak je známo, se mu povedlo Pánem prstenů, v němž epos narouboval na román – nejúspěšnější žánr moderní literatury –, a našel tak klíč, jak tvořit nové příběhy postaru. Artušovské klání do tohoto hledání samozřejmě zapadá.

J. R. R. Tolkien a Christopher Tolkien (ed.): Artušův pád
Překlad: Jan Kozák
Vydalo nakladatelství Argo roku 2016. 232 s. 298 Kč.

17. listopadu 2016