Češi si vozí z Polska barely s benzinem. Celníci slibují intenzivní kontroly
Obsah dostupný jen pro předplatitele.
Přihlásit se můžete
zde.
Pokud nemáte předplatné, nebo vám vypršelo, objednat si ho můžete .
Obsah dostupný jen pro předplatitele.
Předplatné můžete objednat
zde.
Pokud nemáte předplatné, nebo vám vypršelo, objednat si ho můžete zde.
Výhodné nákupy v Polsku se některým lidem značně prodraží. Poláci totiž vytáhli do boje s inflací s metodou, kdy chtějí dočasně snížit daň z přidané hodnoty na benzin, naftu či základní potraviny. V tu chvíli se příhraničním domácnostem otevřela výhodná možnost, jak ušetřit na nákupech v zahraničí v rámci stovek korun. Někteří Češi ale berou benzínky útokem a celníci už mají i případy, kdy v kufru jednotlivci převáželi celé sudy a barely. Obdobnou praxi hlásí polští celníci i u nakupujících ze Slovenska.
Polsko koncem minulého roku představilo balík opatření, který má pomoci státu s vysokou inflací. Ta naposledy vyšplhala na 8,6 procenta a je tak nejvyšší za 20 let. Tamní centrální banka také navyšovala sazby jako Česká národní banka. Polská bankovní rada ale má nastavenou hlavní úrokovou sazbu na 2,25 procentech. Jedním z nástrojů jak krotit inflaci přinesla vláda Mateusze Morawieckého dočasné snížení DPH na pohonné hmoty a základní potraviny.
Cena pohonných hmot se ale snížila už na začátku nového roku, kdy se snížila spotřební daň. Větší skok však znamenalo dočasné snížení daně z přidané hodnoty u pohonných hmot od 1. února ze sazby 23 procent na 8 procenta. Aktuálně si tak motoristé mohou koupit benzin pod 30 korun za litr. V současné době je průměrná cena Naturalu 95 v České republice je 36,41 korun za litr.
Od začátku únoru tak lidé zejména z příhraničí jezdí na nákupy do sousední země ve velkém. Ušetřit mohou na základních potravinách jako chleba, maso, mléčné výrobky, dětské potřeby nebo i cigarety. K tomu tankují také zlevněný benzin, který si někteří ve velkém berou i s sebou.
Podle českých zákonů však zde nastává problém. Celní správa totiž upozorňuje, že na území České republiky může být převáženo pro osobní účely vyjma nádrže vozidla jen navíc 20 litrů benzinu. Do této míry nemusí řidič dokládat původ pohonných hmot daňovým dokladem, dokladem o o prodeji nebo dokladem o dopravě. „Doklad vystavený na polské čerpací stanici však zpravidla neobsahuje veškeré náležitosti, a pokud budou dopravovány pohonné hmoty v nadlimitním povoleném množství, může být ze strany celní správy přistoupeno k zajištění pohonných hmot a ve specifických případech může dojít i k zajištění dopravního prostředku,“ řekla mluvčí celní správy Ivana Kurková.
Ta také upozorňuje, že s majiteli pohonných hmot může být následně vedeno řízení a hrozí, že státu může palivo propadnout a následně z ní bude doměřená spotřební daň. V krajních případech pak může dojít i k zajištění dopravního prostředku, ve kterém se nadměrné množství paliva převáží.
Kurková pak pro Echo24 uvedla, že k případům, kdy lidé vozí pohonné hmoty z Polska ve velkém už dochází. „Nebyly to zatím žádné rekordní záchyty. Máme ale zjištěno, že zákazníci jezdí s barely nebo sudy v autech a opravdu vozí nadlimitní množství,“ řekla Kurková. Podle ní se tak celní správa zaměřuje na převážení zboží u hranic s Polskem. „Samozřejmě naše kontroly budou o to intenzivnější,“ dodala pro Echo24.
Ekonomové upozorňují, že současná situace snížení DPH bude mít negativní dopad na prodejce v českém pohraničí. „Krokem Polska byl vytvořen výrazný cenový rozdíl mezi pohonnými hmotami v České republice a Polsku, který se pohybuje okolo 8 korun za litr. To bude motivovat české řidiče, aby tankovali v polském pohraničí. Výsledkem mohou být výpadky ve výběru daní do českého státního rozpočtu,“ řekl hlavní ekonom BHS Štěpán Křeček.
Podle něj k výhodným nákupům také přispívá silná koruna vůči polskému zlotému. Současná výhoda nakupování se navíc netýká jen příhraničních oblastí, ale kvůli levným pohonným hmotám je cenově přijatelná i pro obyvatele středu republiky.