Uprchlíci v alternativním klubu
Obsah dostupný jen pro předplatitele.
Přihlásit se můžete
zde.
Pokud nemáte předplatné, nebo vám vypršelo, objednat si ho můžete .
Obsah dostupný jen pro předplatitele.
Předplatné můžete objednat
zde.
Pokud nemáte předplatné, nebo vám vypršelo, objednat si ho můžete zde.
Alternativní klub Conne Island v Lipsku zavedl snížené vstupné pro uprchlíky ve snaze napomoci jejich integraci. Po nějaké době ale, jak píše Respekt.cz s odkazem na Die Zeit, nastaly těžkosti. Lidé, kteří vyrostli v úplně jiné kultuře a mnozí z nich za sebou mají nějakou traumatizující zkušenost, se na místě, kde se – předpokládám – všelijak řádí do rána bílého, chovali všelijak, působili problémy. Světe, div se.
„Autoritářská a patriarchální výchova, s níž ve své vlasti uprchlíci vyrostli, a svobodomyslnost západní noční zábavy u nás občas dohromady dávaly dost výbušnou směs,“ píše se v prohlášení klubu. Naivitě jeho provozovatelů se vysmáli kritici „vítací kultury“, včetně těch radikálnějších. Zleva zas zazněla kritika, že zveřejněním problému dali lidé z Conne Island do ruky argument populistům a nacionalistům.
Provozovatelé klubu se skutečně zachovali strašně naivně, domnívám se, že to může souviset s pomýleným chápáním pojmu rozdílnost, který dnes docela frčí. Představou, že rozdílnost (protivným výrazem řečeno diverzita) je v něčem vlastně uniformní – lidé různých barev, kulturních kořenů nebo vyznání dělají v zásadě totéž, věří plus minus témuž a průběžně oslavují svou diverzitu. Protože rozdíly mezi nimi jsou nakonec velice povrchní – někdo jí nudle s mákem, někdo v orientální polévce, někdo se sklání před Alláhem, někdo před Kristem, jiný před nikým, ale dohromady vědí, že to všechno je vlastně jedno, protože nakonec si všichni spolu zapaří a budou rádi, jak jsou rozdílní.
Pokud ale má mít rozdílnost nějakou skutečnou hodnotu, takováhle být nemůže, nanejvýš se z ní stane pokus o jakousi střeženou harmonii, ty zásadní rozdíly v postojích, kulturách, konfesích budou mocensky utlumeny, v tom umělém klidu ale také mohou ztratit svou váhu. Pravidla musejí být společná, ale to neznamená, že všichni musejí všechno schvalovat. Půjde-li, dejme tomu, muslim kolem striptýzového baru (nebo nacionalista kolem mešity), nemá smysl po něm chtít, aby projevoval nadšení, jakou tady máme hezkou rozdílnost. Docela pravděpodobně bude znechucený a to znechucení může i zákonným způsobem projevit. Protože obojí se do dnešního západního světa vejde, což ovšem neznamená, že obojí musejí mít všichni rádi, cítit k tomu úctu, radovat se z toho.
Stačí dodržovat pravidla. Společnost, v níž existuje skutečná rozdílnost, nehraje si na to, může být docela vyčerpávající. Od svých členů vyžaduje schopnost přenést se přes to, že v ní existují jevy, které se jim z hloubi srdce protiví, smířit se s tím, že prostě existovat budou, pokud zákon nestanoví jinak. A že se mohou s jinými střetat v názoru na ně, třeba i zjistit, že sami jsou někomu druhému z nějakých pro něj zásadních důvodů nepřijatelní. Všichni spolu „nezapaříme“, to může být jenom představa člověka, který je při všech řečech o diverzitě přesvědčený, že ten jeho způsob je nakonec nejlepší a všichni to jednou uvidí. Nakonec nejlepším způsobem, jak projevit respekt k cizím kulturám, vírám, zvykům k těm vlastním, je přiznat jim váhu, netvářit se, že to všechno jsou jenom tenké obaly, pod nimiž je v zásadě totéž. Není. A jistě, některé projevy té různosti mohou být s otevřenou společností z principu neslučitelné. Někteří zastánci diverzity se mohou stát avantgardou prázdnoty. Podobně ale i značná část novodobých národovců má pod štítem identity jen prázdno.
Diskuze
Komentáře jsou přístupné pouze pro předplatitele. Budou publikovány pod Vaší emailovou adresou, případně pod Vaším jménem, které lze vyplnit místo emailu. Záleží nám na kultivovanosti diskuze, proto nechceme anonymní příspěvky.