První skutečný test Čínou

První skutečný test Čínou

Obsah dostupný jen pro předplatitele.
Přihlásit se můžete zde.

Pokud nemáte předplatné, nebo vám vypršelo, objednat si ho můžete .

Echo Prime

Obsah dostupný jen pro předplatitele.
Předplatné můžete objednat zde.

Pokud nemáte předplatné, nebo vám vypršelo, objednat si ho můžete zde.

Echo Prime

Po velkých slovech o velkých čínských investicích, z nichž se zatím vyklubaly spíš statusové symboly typu fotbalových klubů a pražských nemovitostí, se blíží první opravdu reálná velká čínská investice. Nemá s ní nic společného ani prezident Miloš Zeman, ani hlavní místní obhájce čínských zájmů Jaroslav Tvrdík, ale soukromí majitelé plzeňské Škody Transportation. Úspěšného holdingu vyrábějícího lokomotivy, vlaky a tramvaje.

Největší světový výrobce vlaků, čínská Railway Rolling Stock Corporation (CRRC), potvrdila podle serveru IHNED.cz v oficiálním prohlášení pro hongkongskou burzu dosavadní zprávy, že má o plzeňskou firmu zájem. Její cena by mohla překročit 50 miliard korun.

Vedle vstupu australské investiční banky Macquarie do Energetického a průmyslového holdingu Daniela Křetínského by to byl další zásadní obchod letošního roku.

Číňané chtějí Škodovku zrovna ve chvíli, kdy v Evropě a ve Spojených státech začínají sílit obavy z jejich hladu po technologických firmách, jejichž produkty mohou být využity třeba ve zbrojním průmyslu.

První výrazná debata se odehrála už v létě, kdy si čínská společnost Midea Group chtěla pořídit za pět miliard eur (135 miliard korun) firmu Kuka, vyrábějící roboty, které se využívají v kompletaci letadel Airbus nebo německých aut včetně mercedesů a BMW. Technologicky citlivému obchodu se do poslední chvíle snažila zabránit německá vláda i Evropská unie.

Nedávno se rozjela další, ještě citlivější operace. Čínská firma Fujian Grand Chip Investment Fund má zájem koupit společnost Aixtron SE. Nabídla za ni akcionářům 670 milionů eur (18 miliard korun). Ta vyrábí čipy a LED technologie. Protože jde o veřejně obchodovatelnou firmu, byl potřeba souhlas vlády. Na začátku září ho Číňané dostali. Pak ministerstvo hospodářství otočilo a koncem října podle oznámení čínských kupců znovu otevřelo schvalování transakce kvůli bezpečnostním důvodům. Technologie Aixtronu, jež jsou zatím využívány pro civilní účely, mohou být ale použité i ve zbrojním průmyslu. Proto budou Němci obchod znovu prověřovat.

Před vojenským využitím technologií Aixtronu podle deníku Handelsblatt varovala Němce americká rozvědka. Když německé ministerstvo hospodářství, vedené sociálním demokratem Sigmarem Gabrielem, souhlas stahovalo, odvolalo se na informace z bezpečnostních zdrojů. Handelsblatt cituje nejmenovaný zdroj z německé rozvědky, podle nějž se pár dní předtím sešli na americké ambasádě v Berlíně američtí zpravodajci se zástupci německého ministerstva hospodářství a ukázali jim důkazy o riziku, že by Číňané mohli technologii Aixtronu využít ve zbrojním průmyslu.

Není to výjimečný případ. Americká komise pro zahraniční investice, která prověřuje obchody z pohledu národní bezpečnosti, už v lednu zakázala nizozemské společnosti Philips, aby prodala Číňanům svoji firmu Lumileds LED.

Stejným stylem bychom měli s chladnou hlavou posuzovat nástup Číňanů do Škody Transportation. Žádný veřejný souboj mezi přesvědčenými milovníky všeho čínského a místními čínofoby neprojasní, jestli je na Škodě Transportation něco podobně strategického, třeba ve zbrojním sektoru zneužitelného, jako v případě německých a nizozemských investic, o něž se Peking ucházel.

To je přesně parketa pro tajné služby a jejich zahraniční partnery. Pokud nic rizikového, jako našli Američané v Německu, neobjeví, není důvod lokomotivy a tramvaje Číňanům neprodat.

29. listopadu 2016