komentář

Režie Babiš, koprodukce Hřib

komentář
Režie Babiš, koprodukce Hřib

Obsah dostupný jen pro předplatitele.
Přihlásit se můžete zde.

Pokud nemáte předplatné, nebo vám vypršelo, objednat si ho můžete .

Echo Prime

Obsah dostupný jen pro předplatitele.
Předplatné můžete objednat zde.

Pokud nemáte předplatné, nebo vám vypršelo, objednat si ho můžete zde.

Echo Prime

Začíná se politika v Praze podobat politice v Brně? Tak jako se v moravské metropoli léta vedl pro zbytek republiky málo srozumitelný souboj o přestěhování vlakového nádraží, v Praze se náhle zjevil fantom vládní čtvrti v Letňanech. Rychle se z něj stal prubířský kámen, na němž primátor pirát měří síly a um s premiérem.

Jedna otázka je, jestli je vládní čtvrť v Letňanech sama o sobě dobrá myšlenka, která za tu ohromnou, dosud nevyčíslenou investici stojí. Byť by se do Letňan stěhovali zaměstnanci z více než sta budov jinde po Praze, pořád by to byla jen část ministerstev a ústřední agendy.

Primátor Zdeněk Hřib byl ve shodě se svými dnešními partnery dlouho proti, Babišovu představu odmítal z obavy, že v Letňanech vznikne úřednické ghetto. Ale námitky lidí, pro které je přirozené mít úřady ve středu města, a nikoliv na kraji pole, se rozbijí o mentalitu člověka, který svůj Agrofert umístil do ošklivého místa na Chodově, když má spočítáno, že dlouhodobě to pro stát na periferii bude výhodnější. Do Letňan vede metro, pozemky v okolí stanice si o nějaké využití říkají. 

Hřib po středečním jednání s Babišem ghetto Letňany také připouští, jen premiérův nápad obtěžkal mnoha nápady svými. V Letňanech by tak za státní peníze měly ještě vzniknout městské byty a nová nemocnice, stát by Praze měl přenechat kasárna v Karlíně a masivně investovat do dopravy, hlavně do městského okruhu.

Tady se dostáváme k druhé, důležitější otázce: Má být vládní čtvrť, i když bude vymyšlena dobře, zrovna dnes prioritou, na níž se vláda a Praha budou vysilovat? Odpověď samozřejmě zní, že nikoliv. Právě doprava je spolu s nedostatkem bytů ostuda dnešní Prahy. Je skandální, aby ještě třicet let po změně režimu a obecném rozpumpování republiky hlavní město, mimochodem město evropského významu, nebylo obepnuto vnějším okruhem, který městu ušetří auta a kamiony z dálkové dopravy. Pokud by Hřib trval na tom, že vládní čtvrť považuje za zásadní pokrok na vnějším okruhu a že je třeba pomoci s vnitřním okruhem, bylo by to inteligentní, a navíc obecně srozumitelné. 

Podle dostupných zpráv Hřib a Babiš jednají o Letňanech bez ohledu na sousední městské části, do nichž by celý ten multifunkční projekt zasahoval. Už se licituje o novou nemocnici a o kasárna v Karlíně, kam by se po jejich převedení na město stěhovali magistrátní úředníci, ale co se udělá pro ulehčení dopravy, která by v Letňanech prudce vzrostla? Není dotažená tzv. Vysočanská radiála, která by propojila vnější a městský okruh a zrovna této části Prahy zřejmě dost ulehčila. Podle všeho se ani Hřib, ani Babiš takovými věcmi, jako je napojení dnes už jejich společného projektu na okolní Prahu, prostě nezabývají.

Primátor Hřib správně pochopil, že premiér Babiš našel ve vládní čtvrti svůj kanál Dunaj–Odra–Labe, a dává smysl, pokud se pokusí z premiérovy utkvělé představy něco získat pro hlavní město. Jednání o vládní čtvrti jsou ještě mladá, nicméně ten Hřibem rozpoutaný festival nápadů, které spolu nijak nesouvisí, dělá dojem, jako kdyby ho snad vymýšlel za chůze. Premiéra přitom charakterizuje roztěkanost (má toho hodně) a trvalý nepoměr mezi tím, co slíbí, a tím, co splní. Je si toho Hřib vědom?