Kolik příležitostí potřebuje boxer pro slova písně o vraždách žen
Obsah dostupný jen pro předplatitele.
Přihlásit se můžete
zde.
Pokud nemáte předplatné, nebo vám vypršelo, objednat si ho můžete .
Obsah dostupný jen pro předplatitele.
Předplatné můžete objednat
zde.
Pokud nemáte předplatné, nebo vám vypršelo, objednat si ho můžete zde.
Úchylní muzikanti tvoří krásná písma
František Štorm je typograf a muzikant, designér a cestovatel, výtvarník a buddhista, a navíc ovšem výborný esejista (jeho Eseje o typografii by si měl přečíst každý, kdo to s čtením myslí vážně). Že při takovém záběru za ním jeho vykladači i fanoušci klopýtají, nevadí. Tedy dostane-li se na radost z díla. Jedna šance ještě je na výstavě nazvané (H)Různé věci. Je rozdělena do půlek; jedna představuje Štormovy grafické designy, jež se váží k jeho hudebním aktivitám, knižní ilustrace, návrhy obálek a „gravoryty“. V druhé jsou ke zhlédnutí jednak akvarely z cest po Indii, jednak autorovy nové perokresby. Vznikly z dojetí nad sněhem, spatřeným letos po pauze několika zim strávených právě v Asii. Rozjitření ale vyvažuje standard: prý „nekrofilně fekální satanistické porno“ na obalu čerstvé desky Mortal Cabinet od Samira Hausra a Řezníka.
František Štorm: (H)Různé věci. Výstava v českobudějovické Galerii Hrozen trvá do 6. listopadu.
Uvázali kozu u trna, ale neutrhla se jim
U snímku Koza si nejspíš málokdo nevybaví Rockyho. (Tedy především jeho úvodní díl, v němž ještě nebylo jasné, že se zrodila hvězda, a který byl a je sympatický svou urputnou snahou dokázat světu, že největší bojovník není jen Rocky, ale i jeho představitel Sylvester Stallone.) Koza se popsanému podobá právě tak, jak se může slovenský film podobat americkému: je na pohled lacinější a má sociálnější příběh: „Bývalý boxer Peter Baláž, řečený Koza, žije s těhotnou partnerkou v ghettu sociálně vyloučených. Žena chce na potrat a nutí Kozu sehnat na něj peníze. Koza se rozhodne vrátit do ringu, ale peníze chce vydělat, aby ženu přesvědčil, že si potomka mohou dovolit. Vyhrát Koza nemá, má vydržet.“ Trochu se tu míchá dokument s fikcí, neboť hlavní role smyšleného příběhu tu pod svými občanskými jmény hrají někdejší slovenští olympionici.
Režie: Ivan Ostrochovský. Scénář: Ivan Ostrochovský, Marek Leščák. Hrají: Peter Baláž, Zvonko Lakčevič, Ján Franek. V kinech od 29. 10.
Nostalgie šašků plných touhy po královně
Dělávají se různorodé desky s ambicí někoho poctít a rozpětí těch pokusů je velké. Vzato namátkou, byla tu deska semaforských variací, krylovských, ale snahy „vyzdvihnout krásu minulosti“ samozřejmě směřují i dál proti času, takže běžně se obcuje třeba s lidovkami. Výsledky těchto pokusů bývají různorodé, k povedeným naštěstí patří deska Hommage à Jiří Bulis. Snad je to vstřícností díla, které autor – uvyklý z divadla unikání finálního tvaru – považoval za návod k písni, nikoli její uzavřený diktát. Na pořád málo známé tvorbě Jiří Bulise totiž je obdivuhodné propojení výsostného básníka a prakticky uvažujícího divadelníka, jehož scénická hudba představovala vždy zásadní prvek inscenace, pro niž ji skládal. Na album Hommage přispěla třeba kapela DVA, Bratři Orffové, Zrní, OTK, Lenka Dusilová a samozřejmě jeho iniciátor Martin Kyšperský.
Hommage à Jiří Bulis. Autoři projektu: Martin E. Kyšperský a Lucie Bulisová-Dlabolová. Album vyšlo vlastním nákladem s přispěním finanční sbírky na serveru HitHit.
Pět vražd před sebevraždou mrtvé sestry
Na skandinávských autorech kriminálek je nápadné, jak výjimečné životopisy opouštějí, rozhodnou-li se věnovat spisovatelství. O Švédce Kristině Ohlssonové lze klidně tvrdit, že je mladá (narodila se roku 1979). Přesto stihla pracovat v Organizaci pro bezpečnost a spolupráci v Evropě, na domovském ministerstvu zahraničí i Policejním prezidiu, ale i ve Vídni jako expertka na terorismus. Když se tedy rozhodla psát detektivky, nabídla otázky: co pro ni znamená psaní knih? Další způsob, jak obohatit svůj životopis, anebo neustálou potřebu s něčím se svěřit? Hlavně: jsou zážitky, které v předešlých zaměstnáních získala, natolik silné, že jako inspirace vystačí do konce života? Znamená to, že zákruty evropské a švédské politiky jsou natolik nepředstavitelné, že je třeba dávkovat je postupně v mnoha knihách, protože pohromadě jsou k nepřežití?
Kristina Ohlssonová: Lotosové blues. Ze švédského originálu přeložila Luisa Robovská. Vydalo Nakladatelství Kniha Zlín roku 2015. 400 s. 389 Kč. www.knihazlin.cz