Je to diskriminace, křičí Češi. Kvůli mýtnému zvažují na Němce žalobu
Obsah dostupný jen pro předplatitele.
Přihlásit se můžete
zde.
Pokud nemáte předplatné, nebo vám vypršelo, objednat si ho můžete .
Obsah dostupný jen pro předplatitele.
Předplatné můžete objednat
zde.
Pokud nemáte předplatné, nebo vám vypršelo, objednat si ho můžete zde.
Česko se bouří proti záměru německé vlády zpoplatnit tamní dálnice. Premiér Bohuslav Sobotka považuje to, že si Němci budou moct poplatky za dálnice odečíst z daní, za diskriminaci pro ostatní řidiče z Evropské unie. Zvažuje proto, že se Česko připojí společně s Rakouskem k žalobě. Kvůli mýtnému, které má být vypočítáno podle emisí, by navíc hrozilo přetížení českých příhraničních silnic, které by se staly pro řidiče levnější variantou než německé dálnice.
Bohuslav Sobotka (ČSSD) označil plán na zpoplatnění německých dálnic za nestandardní a neférový vůči občanům ostatních států Evropské unie. „Nové dálniční poplatky by tak fakticky zaplatili pouze cizinci,“ uvedl premiér s tím, že chce hlavně chránit práva českých občanů a podnikatelů. Také ministr dopravy Dan Ťok (za ANO) řekl, že by nebylo fér, aby cizí řidiči v podstatě dotovali snahu Němců mít ekologičtější vozy.
Sobotka proto prohlásil, že požádá ministra dopravy Ťoka o vypracování analýzy. „Pokud se potvrdí, že pro ČR vzniknou negativní diskriminační dopady, vláda zváží připojení k připravované žalobě Rakouska na postup Německa,“ dodal premiér Sobotka. Ministr Ťok na reagoval slovy, že počká na právní analýzu zákona a když se obavy z diskriminace potvrdí, postaví se proti němu.
Předseda Ústředního automotoklubu (ÚAMK) Oldřich Vaníček navíc podotkl, že výpočet pro výši mýtného bude složitý. Počítá totiž jak s parametry obsahu, tak použitého paliva. Elektromobily nebudou platit nic. „Hlavně motoristé se staršími vozidly budou mít problém koupit si tu správnou vinětu pro ekologické normy Euro 1 až 6. Za nesprávnou bude hrozit velká sankce,“ řekl Vaníček.
Oldřich Vaníček považuje návrh za diskriminační speciálně vůči státům ležícím na východ od Německa. Tito řidiči totiž vesměs mají starší auta, která nejsou tak ekologická jako auta německých řidičů, tedy by za mýtné platili víc. Vaníček také varoval před tím, že mýtné na německých dálnicích zatíží české silnice, protože by někteří řidiči mohli objíždět dražší dálnice v Německu po levnějších silnicích nižších tříd v příhraničí.
Podle bývalého ministra dopravy Petra Moose je problém v tom, že třebaže má být Evropská unie integrovaným ekonomickým prostorem, finanční modely jsou v každém státě nastaveny jinak. „Německý návrh kompenzacemi zvýhodňuje německé řidiče. V Česku ani v ostatních evropských státech tento typ kompenzace neznáme a vnímáme ho jako nastavení nerovných podmínek. Nicméně doposavad náklady spojené s užitím dálnic neslo pouze Německo, takže si pravděpodobně ten svůj krok obhájí,“ řekl pro Echo24.
Moos dodal, že podle něj situace kolem německého mýtného povede členské státy k zamyšlení, jak lépe integrovat síťová odvětví. „Vidíme tady nesystémovost v kompenzaci nákladů za užití dálniční a silniční infrastruktury v rámci Evropské unie, tedy finanční modely jsou v každé zemi jiné. To platí vedle dálnic i pro telekomunikace nebo energetiku,“ uvedl.
Kromě Česka se proti mýtnému na německých dálnicích postavilo také Rakousko nebo Nizozemsko. Podle rakouského ministra dopravy Jörga Leichtfrieda to porušuje evropské principy a je diskriminační vůči cizincům právě proto, že si Němci budou moct mýto odečíst z daní. Majitelé aut s velmi nízkými emisemi by navíc získali ještě větší úlevu, než kolik by zaplatili na mýtném. Rakousko proto zvažuje žalobu k Soudnímu dvoru Evropské unie.