Ostrý začátek předvolební kampaně

Sporné financování kampaně: Přelepený Babiš za 2,2 milionu

Ostrý začátek předvolební kampaně
Sporné financování kampaně: Přelepený Babiš za 2,2 milionu

Obsah dostupný jen pro předplatitele.
Přihlásit se můžete zde.

Pokud nemáte předplatné, nebo vám vypršelo, objednat si ho můžete .

Echo Prime

Obsah dostupný jen pro předplatitele.
Předplatné můžete objednat zde.

Pokud nemáte předplatné, nebo vám vypršelo, objednat si ho můžete zde.

Echo Prime

Ministr financí Andrej Babiš (ANO) ve středu spustil celostátní kampaň před podzimními volbami, když ve většině denících nechal otisknout svou tvář s lepící páskou přes ústa. Inzerce, kterou hnutí ANO zadalo, měla podle oficiálních ceníků stát 2 251 198 korun. Je však možné, že za ni strana nemusela zaplatit ani korunu. Sám Babiš odmítl, že se jedná o kampaň. Tiskový mluvčí hnutí ANO přitom prohlásil opak. A za kampaň to označil i ministr vnitra Milan Chovanec (ČSSD).

Finanční prostředky na inzeráty už musí být jednoznačně zaúčtovány do prostředků na volební kampaň, jak potvrdil pro deník Echo Jan Outlý, který je členem nově zřízeného Úřadu pro dohled nad hospodařením politických stran a politických hnutí. „Kampaň podle zákona začala v úterý,“ dodal s tím, že v ten den došlo k rozeslání takzvané částky Sbírky zákonů, která stanovila termín voleb na 20. a 21. října 2017.

Babiš ale svou „mučednickou koláž“, kterou otiskla středeční vydání MF DNES, Lidových novin, Práva, Blesku, Deníku a Metra, za kampaň nepovažuje. „Je to reakce na aktivitu pana premiéra, která byla stupňována, ataky proti mně byly a jsou stále opakovány. Šíří nepravdy kolem mého podnikání,“ řekl Babiš novinářům a dodal: „Start kampaně to není.“ To ale nepřímo rozporuje tiskový mluvčí hnutí ANO Vladimír Vořechovský, který pro iROZHLAS.cz potvrdil, že se tato inzerce bude započítávat do celkové částky na kampaň.

Babiš možná nezaplatil ani korunu

Otázkou zůstává, kolik muselo hnutí ANO na masivní inzertní kampaň vynaložit peněz. „Opravdu nevím, kolik to stálo. Dávalo se to dohromady velmi narychlo v rámci celé té situace, která se děla. Neviděl jsem faktury a částku netuším," uvedl pro server Echo24 Vořechovský. Podle oficiálních ceníků se ale cena takovéto celostránkové inzerce pohybuje v řádech statisíců.

OFICIÁLNÍ CENÍK ZA CELOSTRÁNKOVOU INZERCI

MF DNES + Lidové noviny 843 030
Blesk 175 000
Metro 357 368
Právo 245 800
Deník 630 000

Podle ceníků mělo hnutí ANO za inzerci zaplatit 2 251 198 korun.

Vzhledem k tomu, že mediální dům Mafra, který vydává MF DNES, Lidové noviny a deník Metro, patří do holdingu Agrofert, ceny pro Babiše mohly být mnohonásobně nižší. „Je to na každém vydavatelství, jakou si zvolí cenovou politiku. Samozřejmě jsou nějaké ceníkové ceny, reálné ceny jsou ale někde jinde. Strašně to závisí na klientovi a na dlouhodobém partnerství, takže se dá těžko odhadnout, jaká ta cena reálně byla," uvedl Vořechovský.

Hnutí ANO / Facebook

Také ministr vnitra Milan Chovanec (ČSSD) je přesvědčený, že inzeráty jsou součástí předvolební kampaně. „Andrej Babiš měl ty věci (podezření z daňových úniků, pozn. red.) vysvětlit a místo toho první, co udělá? Útočí na svého politického spojence ve vládě, tedy na Bohuslava Sobotku a sociální demokracii, těmi inzeráty,“ uvedl Chovanec. Ministr vnitra je proto zvědavý, jestli si šéf ANO uvědomuje, že tím, že už začala předvolební kampaň, jsou finanční prostředky, které vynaložil na inzeráty, součástí volební kampaně. „A že by je měl v rámci kampaně zúčtovat,“ dodal.

Cenu voliči zjistí až tři dny před volbami

„Politická strana může v předvolební kampani ušetřit a získat slevy. Musí se to ale objevit v informacích o financování kampaně, které je každá kandidující strana povinna zveřejňovat na svých internetových stránkách. Nejpozději 3 dny před volbami musí na této stránce být zveřejněni všichni dárci, všichni, kteří část kampaně sami uhradili či se zavázali uhradit, a také všechna bezúplatná plnění," vysvětlil pro server Echo24 Outlý.

Strany ale reálně nemusí podle Outlého nakonec zaplatit ani korunu. „Bezúplatným plněním je i rozdíl mezi obvyklou cenou prostředků kampaně a tím, co za ně reálně strana zaplatila. Čili poskytnutá sleva," uvedl. Bezúplatná plnění se přitom započítávají do 90 milionového limitu nákladů na kampaň, do kterých se ze zákona musí strany vejít. „Teoreticky může strana dosáhnout limitu na kampaň, aniž by utratila jedinou korunu, pokud jí někdo poskytne inzertní prostor a další služby zdarma jako bezúplatné plnění," dodal Outlý.

Otázky vzbuzuje to, proč v denících patřící pod mediální dům Mafra nebyla tvář Babiše označená jako inzerce, zatímco v Právu, Deníku a Blesku ano. Podle Heleny Chaloupkové, advokátky, která se specializuje na mediální právo, však od srpna 2015 už inzerce nemusí být od zpravodajských textů výrazně odlišena. „To, jestli je označená reklama, když je nepochybné, že o ni jde, není podle mě problém. Je ale zvykem, že se to dělá,“ řekla pro Echo24 Chaloupková.

Babišovu fotku viděly tisíce lidí

Jedna ze zákonných podmínek přitom je, že u inzerce v komunikačních médií musí být uvedený její zadavatel a zhotovitel. V případě inzerce s tváří Andreje Babiše je v jejím rohu malým písmem napsáno „hnutí ANO“. „Náš úřad v nejbližších dnech definuje, co těmito pojmy přesně rozumí. I kdyby byl zhotovitel a zadavatel jedna osoba, musí být dle mého soudu duplicitně uvedeno, že je zadavatelem i zhotovitelem,“ uvedl Outlý, protože pouhý název politické strany podle něj neříká, zda je strana tím či oním, nebo obojím.

Další problém podle Outlého představuje to, že zákon neřeší vymezení pojmu „komunikační médium“. Avšak podle Chaloupkové jsou komunikačními prostředky všechna komunikační média, kterými je šířena reklama. Jedná se tedy o nosiče, které jsou schopné přenášet reklamu, jako například denní tisk, audiovizuální nahrávky, plakáty nebo letáky.

Středeční náklad denního tisku
Metro 316 274
Lidové noviny 39 590
MF DNES 124 209
Deník 122 695
Blesk 245 397
Právo 100 653

Zdroj: ABC ČR

52 milionů na dobrou věc

Na konci února také šéf hnutí ANO uvedl, že bude ze svého rozdávat peníze na charitu. Zdůvodnil to tím, že chce pomáhat potřebným i navzdory tomu, že musel kvůli zákonu o střetu zájmů převést Agrofert do svěřenských fondů, tedy už nemá ani nadaci. Částku 52 milionů však musel rozdat do začátku volební kampaně, což se mu k 19. dubnu podařilo. Ovšem za zmínku stojí, že i proto, že z transparentního účtu odešlo přes 24 milionů korun na účet nadace Agrofert.

52 milionů, které Babiš rozdával, přitom představovalo, alespoň na základě jím navrhovaného pozměňovacího návrhu zákona o daních z příjmu, daň, kterou do konce roku 2017 nezaplatí státu na daních za korunové dluhopisy koncernu Agrofert. Babišův však svůj návrh zatím neměl šanci předložit. Podotkl ale, že to bude navrhovat znovu, protože „si myslí, že je to správné“.

,