Facebook jako volební nástroj

Zuckerberg do Bílého domu? Už teď Facebook může ovlivňovat mínění

Facebook jako volební nástroj
Zuckerberg do Bílého domu? Už teď Facebook může ovlivňovat mínění

Obsah dostupný jen pro předplatitele.
Přihlásit se můžete zde.

Pokud nemáte předplatné, nebo vám vypršelo, objednat si ho můžete .

Echo Prime

Obsah dostupný jen pro předplatitele.
Předplatné můžete objednat zde.

Pokud nemáte předplatné, nebo vám vypršelo, objednat si ho můžete zde.

Echo Prime

Navzdory tomu, že on sám podobné dohady vyvrací, v médiích se začínají šířit spekulace o tom, že zakladatel a výkonný ředitel Facebooku Mark Zuckerberg by mohl usilovat o prezidentské křeslo v Bílém domě. V souvislosti s tím se ale také objevují varování ohledně nebezpečné pozice, kterou nejrozšířenější sociální síť na planetě má v oblasti reklamy a ovlivňování uživatelů. Jestli Zuckerberg kandidaturu ohlásí, Facebook bude muset projít úpravou, píše v sobotu britský Guardian anebo francouzský deník Le Figaro. 

„Facebook je s dvěma miliardami lidí, kteří se na něj každý měsíc přihlásí, platformou, která se rozvíjí rychleji než jakákoliv jiná služba nebo technologie v historii. A protože je tak rozšířený, lidé si zaslouží vědět, jak nás ovlivňuje,“ míní Guardian. Varuje, že Facebook ve své současné podobě už disponuje nástroji schopnými ovlivňovat mínění svých uživatelů před klíčovými politickými událostmi.

Průzkum společnosti například říká, že lidé jsou více motivování jít k volbám, když na internetu vidí aktivity svých přátel, které se k volbám pojí. Facebook také disponuje pokročilými algoritmy schopnými měnit pořadí a důležitost příspěvků u každého uživatele zvlášť, politiku nevyjímaje. To by se mělo podle Guardianu změnit.

Další nebezpečnou oblast možností Facebooku představuje inzerce. Politické subjekty a zadavatelé reklam mohou obejít nutnost zveřejnit částku, kterou do reklamy investovali, tím, že si najmou externí společnost. Ta se pak o marketing postará za ně. Sílí tak hlasy požadující, aby Zuckerberg a jeho zaměstnanci byli daleko otevřenější, pokud jde o zacílení, obsah a cenu reklamy. 

A zatímco Facebook nepovoluje, aby se jeho reklamy zobrazovaly na serverech považovaných za „vytvářející fake news“, tyto weby mohou stále umísťovat svou inzerci přímo na Facebook. 

Guardian také poukázal na to, že Facebook byl v poslední době terčem kritiky za roli, kterou sehrál v dezinformacích šířených okolo nedávných voleb ve světě. Tento týden společnost rovněž přiznala, že v uplynulých dvou letech si od ní ruská strana nakoupila prostor pro reklamu za 100 000 dolarů, a to se záměrem ovlivnit americkou vnitřní politiku.

Proto je podle médií klíčové, aby společnost zveřejnila pravidla, podle nichž se řídí její algoritmy, a aby si udělala jasno v tom, jak u ní funguje reklama. Celou platformu s ohromným potenciálem a dosahem má prý totiž pod sebou jediný člověk a ten by se o změny neměl zasadit jen kvůli férovosti a demokratickému prostředí. „Pokud se Zuckerberg skutečně rozhodne kandidovat, obavy o schopnost Facebooku mobilizovat své uživatele, aby hlasovali pro jeho šéfa, dosáhnou vrcholu. Raději než čekat, až přijde krize, Facebook by měl zpřehlednit svá pravidla rovnou,“ píše Guardian.

Mark Zuckerberg - Foto: Shutterstock

 

red, jh