Byznys Andreje Babiše

Poctivé párky. Výjimku z EET mají i Babišovy stánky Parky’s

Byznys Andreje Babiše
Poctivé párky. Výjimku z EET mají i Babišovy stánky Parky’s

Obsah dostupný jen pro předplatitele.
Přihlásit se můžete zde.

Pokud nemáte předplatné, nebo vám vypršelo, objednat si ho můžete .

Echo Prime

Obsah dostupný jen pro předplatitele.
Předplatné můžete objednat zde.

Pokud nemáte předplatné, nebo vám vypršelo, objednat si ho můžete zde.

Echo Prime

Výjimka z EET, podle které stánkoví prodejci budou tržby elektronicky vykazovat až od roku 2018, se týká i fast foodu s párky v rohlíku Parky‘s. Řetězec vlastních a franšízových prodejen spadá pod společnost Kostelecké uzeniny, která je součástí holdingu Agrofert ministra financí Andreje Babiše (ANO).

Že by se mohlo jednat o protekční výhodu, Agrofert odmítá, přesto celkovou velikost řetězce Parky‘s včetně licenčních provozen tají.

Pod Kostelecké uzenin přímo spadají jen tři stánky Parky‘s, řekl deníku ECHO24.cz tiskový mluvčí holdingu Agrofert Karel Hanzelka. "Pokud si myslíte, že náš koncern, který má obrat přes 200 miliard korun, považuje za nějakou výhodu či protekci to, že tři stánky s párky v rohlíku nebude spadat do první fáze elektronické evidence tržeb, tak jste na velkém omylu,“ dodal

Drtivá většina provozoven Parky‘s jsou podle něj franšízy a mají tedy jiného majitele. Nicméně Hanzelka nechtěl uvést, kolik licencí Parky‘s společnost prodala. „Ptáte se na věc, kterou považujeme za obchodní tajemství,“ uvedl.

Když ale v roce 2014 projekt Parky‘s začínal, projektová manažerka Kosteleckých uzenin Petra Dlouhá avizovala, že by se mezi lety 2017 a 2018 mohla síť rozšířit i na dvě stovky.

Foto - Echo24.cz

Procenta z obratu

„Franšízant v průměru odvádí 3 až 5 procent z obratu a dále pak přispívá na marketingové aktivity celé franšízové sítě prostřednictvím tzv. marketingového poplatku. Ten se v průměru pohybuje mezi 2 až 4 procenty,“ uvedla výkonná ředitelka České asociace franchisingu Petra Ritschelová. Ziskovost franšízanta čili nabyvatele licence je v zájmy majitele značky, který ji k užívání jako franšízor pronajímá.

Babiš překvapil, když na konci srpna jeho resort vyjmul z první fáze elektronické evidence tržeb stánkový prodej občerstvení. Ministerstvo financí to do té doby odmítalo, výjimku podle nich může udělat jen vláda v nařízení, jak už dříve potvrdila serveru ECHO24.cz tisková mluvčí resortu Gabriela Štěpánová.

Poté se ale rozhodlo, že ne každý stánkový prodej jídla je stravovací službou. První fáze se EET týká hotelů, restaurací či hospod. Vyňaté stánky s jídlem budou tržby elektronicky evidovat až v rámci třetí fáze od 1. března 2018.

Zásadní otázkou tak pro mnoho podnikatelů zůstává, co je myšleno stravovací službou. „Pokud charakter jídla (zvolený obchodní model) nevyžaduje pro odnesení s sebou nebo konzumace na místě zvláštní zacházení – jedná se vždy o dodání zboží (např. zmrzlina v kornoutu, popcorn v krabici, párek v rohlíku apod.),“ píše se v metodice MF k zákonu.

Stánky z první fáze podle ministerstva vypadly, protože se nejedná o stravovací službu, ale pouze o dodání jídla. V praxi nesmí mít takový stánek například stolky a židličky, vlastní záchod, či šatnu, obsluha uvnitř nesmí umývat nádobí.

18. září 2016