NATO si dalo v propagandistické bitvě s Putinem vlastní gól
Ruský prezident Vladimír Putin přivedl Severoatlantickou alianci jednoduchým návrhem o zvýšení letové bezpečnosti nad Baltem do rozpaků. Jako ideálního partnera k tomu, aby pozlobil NATO, si vybral Finsko. Tato země nepatří do NATO a trvá na své vojenské neutralitě, třebaže se kvůli napětí mezi Západem a Moskvou cítí mnoho Finů ohroženo. Velké obavy způsobují situace, kdy dochází téměř ke srážkám ruských vojenských strojů s jinými letadly nad Baltem, píše v komentáři německý magazín Der Spiegel.
NATO Moskvě vytýká, že v této oblasti ohrožuje bezpečnost létání. Ruské bitevní letouny prý vypínají takzvané transpondéry, což jsou malé přístroje, které umožňují orgánům letového provozu sledovat, z jaké země pochází to které letadlo, jak rychle, v jaké výšce a kde se pohybuje. Generální tajemník Aliance Jens Stoltenberg sotva vynechá příležitost, aby téma transpondérů nevytáhl.
Stále znovu Rusům spílá, že se jejich vojenské letectvo chová „riskantně“ a „neprofesionálně“. Jejich chování je podle něj „provokací pro euroatlantickou bezpečnost“, kvůli nehodám a nedorozuměním se může situace „dostat mimo kontrolu“. Pro svůj protiúder si Putin zvolil letní rezidenci finského prezidenta Sauliho Niinista v Naantali na pobřeží Baltu. Společně v létě navrhli, aby v budoucnosti nad Baltem zapínalo transpondér každé letadlo.
„On“ anebo „off“ – s tímto návrhem přivedl Putin západní vojenskou alianci do rozpaků. Co NATO rádo zamlčuje: Také jeho letadla vypínají transpondéry. „Něco takového děláme taky,“ přiznal americký admirál Bill Gortney, který byl ještě nedávno vrchním velitelem vzdušné obrany Severní Ameriky.
Nyní tedy hrozí Severoatlantické alianci citelná porážka na bitevním poli, které si sama vybrala. Hned dva členové aliance – USA a Norsko – považují ruskou iniciativu za nepřijatelnou. Nechtějí akceptovat žádná omezení přinejmenším pro stroje, které jsou pod jejich národním velením. A váhají i další členské země aliance. Uvnitř aliance platí pravidlo, že v „případě nezbytné operativní nutnosti“ se transpondéry jejích letadel vypínají. Jde také o západní špionážní letouny, které nechtějí být odhaleny.
Je možné, že svým návrhem chce Putin odlákat pozornost od projevů hrozeb z ruské strany. Několikrát týdně létají třeba ruské vojenské stroje nad Baltem a přistávají v enklávě Kaliningrad. Zhruba každé dva měsíce letí ruské obří bombardéry, jež můžou nést jaderné zbraně, na severním Atlantikem podél pobřeží Skotska směr Portugalsko. Jejich transpondéry zůstávají často vypnuty. Moskva tak demonstruje, že je mocnost, jíž je třeba brát vážně. Kde se ruské bombardéry právě nacházejí, prozradí civilním úřadům alianční stroje Eurofighter nebo Rafale, které k ruským bombardérům vyletí a doprovázejí je. Se zapnutými transpondéry.
Tyto hrátky by mohla ukončit dohoda mezi Ruskem a NATO. Aliance ale najednou začala kolem transpondérů kličkovat a prohlašuje, že letecká bezpečnost „sahá mnohem dále, než jsou transpondéry“. Je prý v zásadě třeba „větší vojenské transparence“. A aby zdiskreditovali ruskou iniciativu, oficiální představitelé NSTO trousí, že jde o ruské blafování. Technicky zaostalé ruské stroje prý transpondéry ani nemůžou zapnout, protože prý žádné nemají. Experti na ruské letectvo přitom vycházejí z toho, že zmíněné zařízení má zhruba polovina ruských strojů a jejich počet dále stoupá.
Omid Nouripour, zahraničněpolitický mluvčí Zelených v německém parlamentu (Bundestagu), mluví o předem ohlášené vlastní brance NATO a dvojích standardech. Je to dle něj “voda na Putinův mlýn“, když aliance požaduje od Moskvy měco, k čemu sama není připravená.
Spolkové ministerstvo obrany se věc snaží bagatelizovat. Moskva podle nej navrhla „jen technické konzultace“. Konkrétní návrhy nasazení transpondérů prý ještě nemá k dispozici. Jako by návrh zapínat vždy transpondéry nebyl dost konkrétní, poznamenává Der Spiegel.