Ťok: „Prostě to uhradíme.“ Peníze ministerstva prý nepatří daňovým poplatníkům
Obsah dostupný jen pro předplatitele.
Přihlásit se můžete
zde.
Pokud nemáte předplatné, nebo vám vypršelo, objednat si ho můžete .
Obsah dostupný jen pro předplatitele.
Předplatné můžete objednat
zde.
Pokud nemáte předplatné, nebo vám vypršelo, objednat si ho můžete zde.
Kdo zaplatí milionovou pokutu za chybné rozhodnutí ministra dopravy Dana Ťoka? Podle ministra to vypadá, že se bude platit penězi, které jakoby nikomu nepatřily. Ťok (za ANO) se hájí tím, že pokutu jeden milion korun za prodloužení smlouvy s Kapschem na mýto bez otevřeného tendru nebudou platit daňoví poplatníci ale ministerstvo. Takové tvrzení je přitom absurdní, jelikož ministerstvo žádné jiné peníze nemá.
„Ta pokuta jeden milion je vzhledem k tomu, že mýto vybírá 40 milionů denně korun, je trošku nerelevantní číslo. Nehledě k tomu, že ta škoda nevznikne daňovým poplatníkům. To v pohodě prostě uhradíme z nákladů ministerstva a navíc to jde z jedné státní organizace do druhé státní organizace. A hlavně se to týkalo věcí, které nastaly v roce 2005 a 2006. ÚHOS tam říká, že už v roce 2005 bylo zaděláno na ten problém tím, jak byla ta soutěž vypsána a jestli mě za to chce dneska někdo peskovat, tak je to zajímavé,“ řekl v pondělí na tiskové konferenci Dan Ťok, jehož přišel aktivně podpořit i Andrej Babiš.
Dan Ťok tak reagoval na stanoviska z tiskové zprávy ČSSD z 13. listopadu, pod kterou je podepsaný odborný mluvčí ČSSD pro oblast dopravy Jan Birke. V té se píše o tom, že všechny náklady spojené s nevýhodnou smlouvou na výběr mýta zaplatí daňoví poplatníci. „Pokuta od ÚHOSu ve výši 1 000 000 korun (zaplatí daňoví poplatníci), 2) další pokračování nevýhodné smlouvy bez transparentního výběrového řízení s firmou Kapsch (zaplatí daňoví poplatníci), 3) žaloby ze strany společnosti SkyToll (případné prohry zaplatí daňoví poplatníci), 4) otevřené výběrové řízení, kde by stát získal nejlepší nabídku na provozování mýta, v nedohlednu (zaplatí daňoví poplatníci),“ píše se v tiskové zprávě s tím, že jde právě o neschopnost hnutí ANO problém s mýtem řešit.
„Já té kritice vůbec nerozumím. Daňoví poplatníci nezaplatí víc, zaplatí výrazně méně,“ řekl v reakci na zprávu Ťok a dále reagoval na možnou žalobu společnosti Skytoll, která o vypsání tendru na správu českého mýta usiluje.
„Skytoll se prostě toho jednacího řízení bez uveřejnění zúčastnit nemohl. Jediné čeho Skytoll může dosáhnout je to, že poškodí daňové poplatníky, protože se nebude vybírat mýto a bude nám v rozpočtu chybět 10 miliard. Tady vůbec nejde o to, že by to někdo mohl dělat levněji, on to dělat prostě nemohl. Zrušení smlouvy na mýto znamená zásadní škodu pro tento stát,“ uvedl dále ministr Dan Ťok na pondělním brífinku.
Sobotka Ťoka odvolat nechce
Na pondělním setkání ministra Dana Ťoka a premiéra Bohuslava Sobotky se oproti očekávání podle premiéra nehovořilo o odvolání ministra, ale o prioritách, které resort na zbytek volebního období má. Tou nejdůležitější bude podle Sobotky právě vypsání otevřené výběrové řízení na správu mýtného systému, a to již v roce 2017.
Dále se s ministrem bavil o čerpání evropských dotací a přípravě klíčových dopravních staveb včetně plánovaného otevření dálnice D8. Šéf ANO Andrej Babiš v pondělí Sobotkovy schůzky označil za odvracení pozornosti od problémů ČSSD.
Sobotka v sobotu v Právu řekl, že Ťok by mohl odvádět lepší práci. Uvažoval by o jeho výměně, kdyby mohl udělat revizi u členů vlády z koaličních stran. Koaliční smlouva však podmiňuje změny u resortů ANO a lidovců souhlasem jejich předsedů. V souvislosti se změnou ministrů v čele resortů ČSSD, kterou Sobotka ohlásil v pátek, premiér Babiše a předsedu KDU-ČSL Pavla Bělobrádka několikrát vyzval, aby změny zvážili také. Oba sdělili, že o nich neuvažují.
Ťok z pondělní schůzky neměl pocit, že by měl být odvolán. Setkání mělo vymezit hlavní cíle, kterých má úřad v příštím roce dosáhnout, uvedl premiér. Prioritou má být vypsat v polovině příštího roku otevřené výběrové řízení na správu mýtného systému. Ministerstvo prosadilo tříleté prodloužení smlouvy s nynějším dodavatelem, společností Kapsch, po konci letošního roku, kdy vyprší původní smlouva. Podle Ťoka šlo o nezbytnou podmínku, aby mohl resort novou soutěž vypsat.