Na Slovensku začala stavba silnic, které mají ulevit Bratislavě

Na Slovensku začala stavba silnic, které mají ulevit Bratislavě

Obsah dostupný jen pro předplatitele.
Přihlásit se můžete zde.

Pokud nemáte předplatné, nebo vám vypršelo, objednat si ho můžete .

Echo Prime

Obsah dostupný jen pro předplatitele.
Předplatné můžete objednat zde.

Pokud nemáte předplatné, nebo vám vypršelo, objednat si ho můžete zde.

Echo Prime

Na Slovensku v pondělí začala výstavba asi 60 kilometrů dálnice a rychlostní silnice, které by po dokončení měly zlepšit dopravu v okolí Bratislavy. Zakázku na vybudování a následné provozování zmiňovaných silnic v hodnotě zhruba 1,76 miliardy eur (47,5 miliardy korun) formou veřejně-soukromého partnerství (PPP) získalo konsorcium pod vedením španělské společnosti Cintra.

Součástí kontraktu, který je na Slovensku jedním z největších svého druhu za poslední roky, je první část nového dálničního obchvatu slovenské metropole D4 a rychlostní silnice R7 od slovenské metropole na jihovýchod země, kde v uplynulých letech vyrostlo mnoho obytných lokalit.

„Každý, kdo jezdí v okolí Bratislavy nebo přes ní jen projíždí, ví, jak kritická je tam dopravní situace. Proto věřím, že stavba bude postupovat rychle a že silnice bude brzy sloužit lidem,“ uvedl u příležitosti poklepání základního kamene stavby slovenský ministr dopravy Arpád Érsek. Stavební práce by měly být dokončeny v roce 2020.

Bratislava dnes nemá silniční obchvat

Součástí konsorcia jsou také stavební společnost Porr a firma Macquarie Capital Group. Stát bude investici splácet po dobu 30 let. Konsorcium nabídlo v tendru nejnižší cenu 1,89 miliardy eur, která byla v rámci finančního uzavření PPP projektu ještě mírně snížena.

Ilustrační foto - geograph.org.uk

Na zmiňovaný úsek D4 by měla v budoucnu navázat druhá etapa dálnice, jejíž součástí bude i tunel. Tento plánovaný úsek dálnice by měl být napojen severně od Bratislavy na dálnici D2 do České republiky.

Bratislava v současnosti nemá silniční obchvat, tranzitní doprava projíždí přes město po dálnici, kde se v dopravní špičce vytvářejí zácpy. Kritici budování nového obchvatu tvrdili, že příliš neuleví dopravě ve slovenské metropoli. Naopak automobily například ve směru od západoslovenské Trnavy by na cestě do Rakouska, Maďarska a do Česka měly po dokončení dálnice D4 projíždět Bratislavou zejména během dopravní špičky rychleji než dosud.

Výstavbu dálnic a rychlostních silnic na Slovensku prostřednictvím PPP projektů prosazovala už první vláda nynějšího premiéra Roberta Fica, která byla v úřadu v letech 2006 až 2010. Dokončit se ale podařilo jen jeden z nich, a to výstavbu zhruba 50 kilometrů rychlostní silnice v okolí Nitry a Banské Bystrice. Na další infrastrukturní projekty pak Slovensko začalo více využívat peníze z evropských fondů.

,

24. října 2016