Obytné domy kolem letiště Vodochody jsou nově zakázány

Obytné domy kolem letiště Vodochody jsou nově zakázány

Obsah dostupný jen pro předplatitele.
Přihlásit se můžete zde.

Pokud nemáte předplatné, nebo vám vypršelo, objednat si ho můžete .

Echo Prime

Obsah dostupný jen pro předplatitele.
Předplatné můžete objednat zde.

Pokud nemáte předplatné, nebo vám vypršelo, objednat si ho můžete zde.

Echo Prime

Kolem letiště ve Vodochodech se už nebudou moci stavět obytné domy. Úřad pro civilní letectví okolo letiště vytvořil ochranné hlukové pásmo, které novou výstavbu neumožňuje. Dotčené obce, které většinou nesouhlasí s plánovaným rozšiřováním Vodochod, musí pásmo zapracovat do svých územních plánů. Vyplývá to z dokumentu, který má ČTK k dispozici.

Ochranné pásmo se týká stávající infrastruktury a úrovně provozu, pokud by se letiště rozšiřovalo, muselo by požádat úřad o vytvoření nového pásma. Uvnitř pásma se nachází 50 staveb, u kterých musí letiště zajistit plnění všech hlukových limitů, případně je od majitelů vykoupit.

Okolní obce, které většinou nesouhlasí s plánovaným rozšiřováním letiště, musí pásmo zapracovat do svých územních plánů. Jedná se o Bášť, Panenské Břežany, Dolany, okrajově pak o Máslovice, Zlončice, Postřižín, Odolenou Vodu, Klíčany a Vodochody.

Vizualizace letiště - FOTO: letiste-vodochody.cz

Poté co v roce 2006 prodala vláda Aero Vodochody včetně letiště firmě Oakfield z investiční skupiny Penta, představilo letiště plán na jeho rozšíření. Jelikož plán nepočítal s nočním provozem o několik měsíců později letiště předložilo novou dokumentaci k posouzení dopadů na životní prostředí EIA. Zástupci obcí však plán odmítli. Ministerstvo životního prostředí vrátilo materiál k dopracování, letiště tak nabídlo lidem v okolních obcích kompenzace, kde se měl zřídit speciální účet, na který se měly posílat peníze, se kterými by obce mohly disponovat. Tento návrh zástupci obcí odmítli. V říjnu 2011 souhlasil Středočeský kraj s dostavbou, požadoval však zohlednění připomínek obcí. Později kraj názor změnil a v roce 2013 začal s obcemi spolupracovat v boji proti rozšíření letiště.

Projekt letiště poté získal kladný posudek vlivu životního prostředí a MŽP souhlasilo s tím, že se letiště rozšíří. O rok později MŽP zrušilo kladný ekologický posudek, letiště poté podalo vůči jeho usnesení rozklad. V prosinci 2014 letiště Vodochody zažalovalo ministerstvo životního prostředí, kvůli zrušení posudku k rozšíření letiště. Pražský městský soud se odmítl žalobou zabývat, letiště následně podalo kasanční stížnost k Nejvyššímu správnímu soudu. Kladný posudek vlivu životního prostředí byl v prosinci 2015 vrácen zpět letišti Vodochody, od té doby se dále pracuje na plánu jeho rozšíření. V červnu tohoto roku ministr Brabec (ANO) rozhodl, že ministerstvo životního prostředí znovu projedná posudek vlivu na životní prostředí pro rozšíření Vodochodského letiště.

Ministerstvo životního prostředí mělo vydat závaznou podobu stanoviska podle nového zákona EIA, od dubna tak ale neučinila, řekl pro Novinky.cz šéf letiště Martin Kačur. Také podotkl, že vyzvali ministerstvo životního prostředí, aby vydali závaznou podobu stanoviska do poloviny listopadu, jinak se kvůli nečinnosti ministerstva životního prostředí znovu obrátí na soud.

,

4. listopadu 2016