První vlak s naftou uskladněnou v Německu dorazí do ČR
Obsah dostupný jen pro předplatitele.
Přihlásit se můžete
zde.
Pokud nemáte předplatné, nebo vám vypršelo, objednat si ho můžete .
Obsah dostupný jen pro předplatitele.
Předplatné můžete objednat
zde.
Pokud nemáte předplatné, nebo vám vypršelo, objednat si ho můžete zde.
První vlak s českou naftou uskladněnou v německém skladu zkrachovalé společnosti Viktroriagruppe by mohl do Česka přijet už ve čtvrtek. Na dnešním mimořádném briefingu to řekl předseda Správy státních hmotných rezerv (SSHR) Pavel Švagr. Stáčení nafty ve skladu Čepro v Třemošné u Plzně podle něj začne v pátek. Ze skladu v bavorském Kraillingu vlak vyjel ve středu.
Česko má v bavorském Kraillingu naftu za zhruba 1,2 miliardy korun, po vyhlášení insolvence firmy Viktoriagruppe se k ní ale nemohlo skoro dva roky dostat. Švagr dnes uvedl, že nafta bude do Česka vlaky převezena postupně. Celkem má být vypraveno kolem 70 vlaků. První vlak má podle Švagra 20 cisteren, v nichž se převáží 980 tun nafty.
Sklad v létě definitivně převzal nový vlastník, společnost Krailling Oils Development. V červenci tohoto roku podepsala Správa státních hmotných rezerv (SSHR), Krailling Oils Development a insolvenční správce smlouvu, na základě které by ČR měla získat naftu zpět.
Jednatelka Krailling Oils Development Kateřina Radostová potvrdila, že vlak se naftou v Kraillingu plní. K termínu odjezdu vlaku se vyjádřit odmítla. „Jako Krailling Oils Development nemáme na dopravu žádný vliv,“ uvedla.
Předseda SSHR Pavel Švagr dříve uvedl, že převoz nafty do Česka by měl zajistit státní distributor paliv Čepro. Převoz má stát méně než 60 milionů korun, nafta bude odvezena výlučně po železnici. K aktuální informaci se SSHR zatím nevyjádřila, Švagr na 17:00 svolal mimořádnou tiskovou konferenci. Na SSHR odkázal také ministr průmyslu Jan Mládek (ČSSD).
Převozu nafty zpět do ČR dříve bránila rozbitá železniční vlečka v areálu skladu. Místní firma, kterou najal nový vlastník, ji začala opravovat na konci srpna. Radostová ve středu řekla, že vlečka již byla uvedena zpět do provozu.
Česko může mít část zásob nafty uskladněnu v Německu na základě dodatku smlouvy o skladování specifických zásob z roku 2004, který v roce 2010 uzavřela SSHR. Správa tehdy argumentovala například tím, že stát uskladněním části zásob nafty v Německu ušetří desítky milionů korun. Švagr v minulosti několikrát uvedl, že předchozí vedení správy ale neodhadlo všechna potenciální rizika, která z kontraktu vyplývala.