Jednání o přesčasech

Ždímají nás do poslední kapky, stěžují si ve Škodě a chystají další blokádu

Jednání o přesčasech
Ždímají nás do poslední kapky, stěžují si ve Škodě a chystají další blokádu

Obsah dostupný jen pro předplatitele.
Přihlásit se můžete zde.

Pokud nemáte předplatné, nebo vám vypršelo, objednat si ho můžete .

Echo Prime

Obsah dostupný jen pro předplatitele.
Předplatné můžete objednat zde.

Pokud nemáte předplatné, nebo vám vypršelo, objednat si ho můžete zde.

Echo Prime

Zaměstnanci automobilky Škoda Auto chystají v dubnu blokády dalších nočních a přesčasových směn. Důvodem je vypršení dosavadní dohody o placení těchto výkonů, na nové podobě se prozatím odboráři se zaměstnavatelem nedohodli. Jednání komplikují i požadavky na lepší pracovní podmínky pro osoby starší 50 let či kompenzace za první tři dny nemoci. Automobilka kvůli stávající situaci vyrobí až o tisíce aut méně. 

Odboráři už zablokovali noční směnu z pátku na sobotu minulý týden. Na konci března totiž skončila platnost dohody o flexikontech, tedy proplácení přesčasů. Novou podobu těchto vztahů se pokusili zástupci odborů KOVO a firmy Škoda vytyčit na dvou jednáních z minulého týdne, ani v jednom případě však nebyli úspěšní. 

„Odbory KOVO odmítají i nadále diskusi o flexikontech, dalších mimořádných směnách či zkracování termínů projednání,“ vyjádřil se předseda podnikové rady Jaroslav Povšík.

Nástup na noční či jinou přesčasovou směnu je však podmíněn právě uzavřením kolektivní smlouvy. Za stávajících podmínek je tak vysoce pravděpodobné, že v dubnu vyrobí automobilka až o tisíce aut méně, než by bylo v jejích možnostech.

Kromě odměn za přesčasy se odboráři snaží prosadit i kompenzaci za první tři dny nemoci, které jsou prozatím pro zaměstnance bez náhrady. Lepší podmínky by navíc rádi vyjednali pro pracovníky starší 50 let. 

„Diskuze s firmou na toto téma jsou velmi obtížné. Oddělení HR (lidské zdroje), jehož název je odvozen od slova human, který v lidech navozuje představu, že je bude chránit, má naopak za úkol připravit takové procesy, že lidi budou vyždímáni do poslední kapky,“ stěžuje si dále Povšík. 

Výpadek ve výrobě se týká pouze závodů v Mladé Boleslavi, kde jsou montovány vozy Fabia, Octavia a Rapid a také ve Vrchlabí, kde jsou kompletovány automatické převodovky. Závodu v Kvasinách, z nichž vyjíždí do světa nejnovější SUV Kodiaq, se blokáda flexikontových směn nedotkne. Na tomto místě se pracuje v jiném režimu. 

Výrobní linka Škody Auto v mladoboleslavském závodě - Foto: skoda-auto.cz

Zástupci automobilky se k celé věci prozatím nechtějí vyjádřit. „Průběh kolektivního vyjednávání před jeho skončením standardně nekomentujeme,“ uvedl pro Echo24 mluvčí Škody Auto Zdeněk Štěpánek. Přesná velikost škod z neuskutečněných směn tak prozatím není jasná. 

O tom, jak dlouho bude blokace přesčasů v závodech Škody probíhat prozatím není jasno. Vše se bude odvíjet od vyjednání nové kolektivní smlouvy a termínu její platnosti. Sami odboráři však přiznávají, že v dubnu zřejmě zaměstnanci Škody na flexikontové směny nenastoupí. 

Automobilka Škoda vyrábí nejen ve třech závodech v České republice, ale také v Číně, Rusku a na Slovensku. Ve spolupráci s partnery pak provozuje výrobu i na Ukrajině a v Kazachstánu, v Indii pak za pomocí koncernového partnerství. Škoda Auto zaměstnává přes 30 000 lidí, dvě třetiny z nich pak v Mladé Boleslavi. 

, pf