Parkovací zóny budou stejný tunel jako Opencard, stojí v žalobě na Prahu
Obsah dostupný jen pro předplatitele.
Přihlásit se můžete
zde.
Pokud nemáte předplatné, nebo vám vypršelo, objednat si ho můžete .
Obsah dostupný jen pro předplatitele.
Předplatné můžete objednat
zde.
Pokud nemáte předplatné, nebo vám vypršelo, objednat si ho můžete zde.
Kauza parkovacích zón bude stejný tunel jako Opencard, píše se mimo jiné v hromadné žalobě, kterou před týdnem u Městského soudu v Praze podal právník Ondřej Pecák. Ta zaznamenává 39 jednotlivých případů občanů a požaduje zrušení modrých zón, které jsou podle právníka zřízeny protiústavně a jen jako zástěrka pro výběr peněz.
Největšími problémy v souvislosti se zřízením parkovacích zón jsou podle právníka špatně nastavený ceník, který nepřihlíží na životní situaci občanů, nenaplnění hlavního záměru, čímž mělo být zklidnění dopravy a nepoměr v přínosu zón ve srovnání s velkými dopravními, hmotnými i sociálními škodami, které přinesly. Systém kompletně i v souvislosti s absencí záchytných parkovišť není podle Pecáka domyšlený a nemá oporu v zákoně o pozemních komunikacích.
„Jde o značný nepoměr minimálního přínosu zavedených zón placeného stání, proti obrovskému počtu způsobených problémů jednotlivcům tak, že nelze hovořit podle názoru navrhovatelů o splnění zákonného zmocnění,“ uvádí se v žalobě, kterou má Echo24.cz k dispozici.
Sledování a práskání, jednání společnosti Eltodo popsané v žalobě
Riziko je podle těch, kteří se na žalobě podíleli, také v úniku osobních informací při platbě kartou na parkovacích hodinách a při sběru dat, který provádí společnost Eltodo. „Obáváme se, že rozsah sbíraných dat může příliš snadno uniknout i vzhledem k objevování se podezření, že kauza parkovacích zón bude stejný tunel, jako kauza Opencard,“ píše se v jednom z bodů žaloby. Žalobci tím narážejí na informace například o pochybných subdodavatelích společnosti Eltodo, o nichž informoval týdeník Dotyk.
Obava je také o to, jak bude soukromá firma se získanými údaji nakládat. „Celý systém je postaven na tom, že soukromá společnost provádí systematické sledování lidí a jejich vozů, které pak předává policii jako „pomocná stráž veřejné bezpečnosti“ nebo napřímo řečeno obecní práskač, jehož podání lze kvalifikovat jako udání, k čemuž i tak bude muset policie procesně přistupovat se všemi důsledky,“ píše se dále v žalobě.
Politici cíleně škodí a modrá zóna před vjezdem do garáže
Postižených se zřízením modrých zón zdá být mnoho. Mimo rezidenty jsou jimi nejčastěji živnostníci, rodiče, kteří vozí děti k lékaři či do školy, dojíždějící středočeši či lidé s handicapem.
Jednotlivé stížnosti v hromadné žalobě jsou nejčastěji spojeny s finančními komplikacemi, které zřízením zón vznikly jak rezidentům, tak dojíždějícím do těchto míst. Stěžovatelé si museli v důsledku zřízení zón například zaplatit nová garážové stání, aby si zajistili stabilní parkování či přestat auto v důsledku nákladů na parkování užívat. Jiní si stěžují zase na to, že problém s parkováním v jejich ulicích dříve nebyl a zavedením zón vznikl. „V místě bydliště poškozeného byly zavedeny zóny, které neřeší žádný místní problém, protože žádný neexistoval, a vytvořil pouze nové problémy, které komplikují život v místě,“ uvádí se v žalobě. Pražská politická reprezentace se podle jednoho z navrhovatelů chová jako lichvář místo partnera a cíleně občanům škodí.
Část žaloby je vyhrazena i peripetiím, se kterými se musí vypořádat mimopražští motoristé. Zřízení podle nich neplnění veřejný zájem a navíc znemožňují občanům plnit pracovní povinnosti. Žaloba tak poukazuje na porušování veřejného zájmu a tedy na nezákonnost a neústavnost zřízení.
Poslední významnou kapitolou, na kterou se v žalobě lidé odkazují, je nekoncepčnost zřízení modrých zón. Modré zóny se podle žalujících projektovaly od stolu. Někde zabírají větší plochu ulice a není možné vedle zaparkovaného auta projet, jinde jsou naopak zavedeny na velmi riskantních místech a v některých ulicích Prahy 6 dokonce vedly ke zmenšení počtu parkovacích míst. K nejabsurdnějším případům však patří zřízení modré zóny před garáží, kam tak logicky není možné vjet. "Navrhovatel vlastní v místě svého bydliště garáž, před kterou byla vyznačena modrá zóna. To znamená, že bez oprávnění (parkovací karty) není navrhovatel oprávněn zastavit (parkovat)."
Všech 39 jednotlivých případů je kompletně popsáno v anonymizované verzi žaloby, kterou má Echo24.cz k dispozici a která byla podána minulé pondělí. Podle Ondřeje Pecáka se však již v těchto dnech připravují další případy, které právník k žalobě později přiloží.
Stěžovatelů je mnoho, proto máme zpoždění
Žaloba na Prahu kvůli modrým zónám měla být podle právníka Ondřeje Pecáka hotová již začátkem října, z důvodu stále velkého zájmu o připojení, se však datum podání zpozdilo. „Na hromadnou akci jako je tato jsou i dva měsíce málo, natož měsíc jeden, kdy se informace o iniciativě vlastně ani nedostala k adresátům, to za prvé, a za druhé podněty postupně doplňovaly žalobu a koncem září nebylo možné žalobu v uspokojivém rozsahu námitek a účastníků uzavřít a podat,“ zdůvodňuje Pecák pro Echo24.cz proč se podání žaloby zpozdilo.