Šabach se neustále opakuje, rezignuje na vyprávění

Anarchismus v mezích zákona

Šabach se neustále opakuje, rezignuje na vyprávění
Anarchismus v mezích zákona

Obsah dostupný jen pro předplatitele.
Přihlásit se můžete zde.

Pokud nemáte předplatné, nebo vám vypršelo, objednat si ho můžete .

Echo Prime

Obsah dostupný jen pro předplatitele.
Předplatné můžete objednat zde.

Pokud nemáte předplatné, nebo vám vypršelo, objednat si ho můžete zde.

Echo Prime

Také letošní kniha Petra Šabacha, novela Rothschildova flaška, se stejně jako ty předešlé dočkala mnoha recenzí, jejichž úhrn bez ohledu na jejich argumenty sám značí, že je co dělat s dílem a tvorbou, které stojí za velkou pozornost. A přitom je to bouda na čtenáře. Recenzovat jaksi automaticky Šabachovy novinky je výraz jednak vzpomínky na devadesátá léta, kdy se spisovatel dostal do povědomí a vzhledem k úspěchu filmových adaptací svých próz se stal jedním z prodávaných, a tak i nepřehlédnutelných tuzemských autorů.

A jednak úlevy, že kritici si jednou za čas smějí s potěchou přečíst zboží, které sice pravděpodobně bude stálé též, to znamená poskládané z opracovaných odposlechnutých historek, ale vábivé příslibem, že v jejichž množství je jisté, že aspoň některé budou stát za to. Z této spisovatelské a kritické souhry ostatně vzešlo ustálené tvrzení, že Šabach navazuje na kulturu vyprávění, s jakou tu započali Jaroslav Hašek a Bohumil Hrabal, přičemž jejich pojítkem má být anekdota z hospody. Tenhle neustále se vracející ohlasový postřeh je refrén otravný jako činže. Jeho důsledkem jsou ovšem nízké nároky na autora, od kterého se neustále požaduje vtip – co na tom, že jeho humor je melancholický, žádá se řachanda – a ledacos mu proto projde.

Rothschildova flaška je „příběh“ zlomený na dvě půle. Ta první je kopa halabala naskládaných vyprávěnek ze socialismu, porevolučních let i současnosti ze života čerstvého dejvického důchodce, který docela úspěšně proutkaří, neustále pochybuje o své dobrotivosti, úloze státu, a přitom potřebuje všecko kolem sebe úspěšně ironicky glosovat. Jako důvod ke knize tu ještě nic nemá smysl, vypráví se proto, aby se mohlo vyprávět něco jiného: „Někdy stačí maličkost, a máte o čem přemejšlet na několik let dopředu. Kráčím takhle jednou po perónu metra…“ Následuje pláč nad tím, že ať se vypravěč snaží zaujmout revizory sebevíc, přehlížejí ho a na kontrolu jízdního dokladu ho z chumlu cestujících nevyvolají. Švenkne se na vzpomínku na hluchoněmého známého, který dětství strávil ve snaze zaslechnout tikot náramkových hodinek, přiložených na ucho, opakovaným dotazem na kolemjdoucí: „Neumřu?“ Následně se švenkne zpátky na revizory, kteří hrdinu konečně vyvolají, jenže – ouha – zrovna nemá u sebe jízdenku, a tak předstírá hluchoněmého tazatele s otázkou na čas svého úmrtí. Jako neškodný blázen je revizory propuštěn dál. Nejenže takto vložená je celá historka v knize zbytná, navíc je to oslava oblíbeného vyčuránkovství, despektu k jakékoli moci.

Teprve v druhé půli novely se vyprávění naoko ukázní a linearizuje: hrdina potká novou milenku a vydá se s ní do Anglie pomoci její vnučce vyhnout se trestnímu stíhání kvůli vypité lahvi drahého (titulního) vína, kterou vypila rodině, v níž pracuje jako au-pair. Je to chatrný příběh další Šabachovy bezva finty, jeho nedostatky mají zase utáhnout dialogy a dílčí pointy. Úhrnem jde opět o to, vyzrát jako outsider na vrchnost, což je posedlost tuzemského myšlení platná snad od nepaměti. Nebylo by fér prozrazovat víc, tak něco jiného: je tu číst postupná rezignace na potřebu nejen vyprávět provázaně, ale vůbec vyprávět. Třebaže vypravěč podle Šabachových návyků od počátku komunikuje se čtenářem, přiznaně ho zavádí stranou vyprávění, komentuje ho atd., v závěru už se nesnaží křeč zakrývat ani zjevně mizernými bonmoty („Když teda nejste zrovna britskej turista, na kterýho spadne na Staroměstským náměstí vánoční strom, jsou Vánoce bezva.“), ani ubezpečením, že o nic nejde („Zajímá snad někoho, že… Nezajímá. Tak vidíte.“). Co si budem, když už o sobě navzájem stejně všecko víme.

Abych se tedy vrátil k úvodnímu odstavci: Šabach je chytrý autor, jeho poslední novela má fungovat jako dětská hra Kde je Waldo? (nebo Wally nebo Valda), jejímž principem je najít na komplikovaných a na pohled nepřehledných obrazech postavičku buď chlapce Walda, anebo někoho jiného; podle toho, jak určí zadání. Děti se tak mají učit postřehu k detailu a zároveň vnímat velké celky. Šabach tedy poprvé ve své tvorbě nejen vykročil do Anglie, kde kdysi žil a jejíž kulturu obdivuje, ale především položil otázku, již by přitom měla klást kritika: nebylo Šabacha na jedno brdo už dost? Neměl by dorazit jiný?

Petr Šabach: Rothschildova flaška. Vydalo nakladatelství Paseka roku 2015. 209 s. 219 Kč.

18. září 2015