Pražská doprava spolkne skoro polovinu výdajů města, musíme řešit jízdné, přiznává náměstek
Obsah dostupný jen pro předplatitele.
Přihlásit se můžete
zde.
Pokud nemáte předplatné, nebo vám vypršelo, objednat si ho můžete .
Obsah dostupný jen pro předplatitele.
Předplatné můžete objednat
zde.
Pokud nemáte předplatné, nebo vám vypršelo, objednat si ho můžete zde.
Chystané schválení daňového balíčku a s tím spojené dopady na rozpočty obcí a krajů zřejmě urychlí diskuzi o navýšení cen jízdného v pražské dopravě. Zvýšení cen se stalo jedním z témat v průběhu roku. Náměstek primátor Pavel Vyhnánek (Praha Sobě) nyní přiznává, že ceny jízdného musí řešit na prvním místě. „Při takovém zářezu do rozpočtu budeme muset otevřít úplně všechny možnosti,“ řekl pro Echo24 Vyhnánek, který tím reaguje na výpadek příjmů kvůli nižším daním na příští rok.
Vládní daňový balíček zatím není schválen a nyní leží v Senátu. Původní sněmovní verze by pro Prahu znamenala výpadek příjmů zhruba ve výši 8,5 miliardy korun. Hlavní město bude schvalovat rozpočet na příští rok 17. prosince, ve kterém počítá s příjmy 56 miliard bez započítání dopadu daňového balíčku. Stále totiž není jasné, zda se neschválí senátní návrh, který bude počítat s kompenzacemi pro obce a kraje.
I z toho důvodu se tak nyní znovu otevírá téma zdražování jízdného. „Jedná se o obrovský zásah. Nelze během jednoho dne zrušit například nasmlouvané položky. Dopad na příjmy se bude v příštím roce řešit mnoha faktory, jako je zdražování, škrtání, úvěry nebo odložením investic,“ řekl pro Echo24 Vyhnánek.
Právě jednou z možností zdražení je navýšení cen jízdného v Pražské integrované dopravě. Podle Vyhnánka totiž nelze vyloučit, že při takto razantním propadu příjmů lze nějakou oblast úplně ponechat bez změny. „Pražská doprava je zdaleka největší výdaj města a v absolutním nepoměru v rozpočtu, co je obvyklé kdekoliv na světě. Rozhodně to tak bude první věc, o které budeme muset diskutovat. Tím ale nepředjímám, že se pro ně rozhodneme,“ řekl dále Vyhnánek.
Sám pak vypočítává, že vzhledem k příjmům 56 miliard a výpadku 8,5 miliard kvůli nižším daním bude výdaj na pražskou dopravu ve výši 17,5 miliardy obrovským zásahem. „Výdaje na dopravu se budou blížit půlce výdajů města. To je šílené, dodal Vyhnánek.
Pražské vedení také uvažuje, že si v příštím roce vezme úvěr ve výši 5 miliard. Důvodem je stabilizace částky, která je určená na investice. Důvodem je pokles příjmů, který je způsobený koronavirem.
Magistrátní koalice Pirátů, Prahy Sobě a Spojených sil pro Prahu tento rok několikrát řešila možné zdražení jízdného. Ve hře je například varianta, že by se jízdenky zdražily o osm korun a roční kupon o 365 korun. Třicetiminutová jízdenka by tak stála místo 24 korun 32 a devadesátiminutová by zdražila z 32 na 40 korun. Roční kupon by nově vyšel na 4015 korun.