Kapsch podal žalobu proti postupu ÚOHS v tendru na mýtné. Za to se za 12 let vybralo téměř 100 miliard
Obsah dostupný jen pro předplatitele.
Přihlásit se můžete
zde.
Pokud nemáte předplatné, nebo vám vypršelo, objednat si ho můžete .
Obsah dostupný jen pro předplatitele.
Předplatné můžete objednat
zde.
Pokud nemáte předplatné, nebo vám vypršelo, objednat si ho můžete zde.
Společnost Kapsch, která v Česku provozuje mýtný systém, podala ke Krajskému soudu v Brně žalobu proti postupu Úřadu pro ochranu hospodářské soutěže (ÚOHS) při výběru nového provozovatele mýtného systému. Napsaly to Lidové noviny (LN). Ministerstvo dopravy loni v září na provoz systému uzavřelo smlouvu na deset let s konsorciem firem CzechToll a SkyToll, ÚOHS výsledky tendru, v němž Kapsch neuspěl, posvětil.
„Chceme, aby nezávislý soud prověřil, zda antimonopolní úřad nepochybil, když na přelomu léta a podzimu zastavil řízení o našich závažných námitkách proti mýtnému tendru, aniž je věcně přezkoumal,“ řekl k žalobě mluvčí Kapsche David Šimoník.
Kapsch podal proti rozhodnutí ÚOHS ohledně tendru čtyři námitky, řízení o nich předseda úřadu Petr Rafaj zastavil v prosinci. Odůvodnil to tím, že ministerstvo dopravy smlouvu na mýtné už uzavřelo s vybraným uchazečem.
Konsorcium firmy CzechToll, která patří do portfolia nejbohatšího Čecha Petra Kellnera, a společnosti SkyToll zvítězilo v mýtném tendru s nabídkou na desetiletý provoz za 10,75 miliardy korun. Nynější mikrovlnnou technologii chce vystřídat satelitní, nový systém by měl zahájit provoz nejpozději v první den příštího roku.
LN píšou, že Kapsch usiluje o to být v novém systému subdodavatelem. Rakouská firma chce podle deníku využít toho, že za 12 let provozu systému postavila funkční distribuční síť pro „krabičky“ do kabin kamionů, které komunikují s mýtnými branami. Má také technologické a softwarové zázemí či propracovanou kontrolu, zda projíždějící řidiči nešidí.
Šimoník LN řekl, že mýtné brány tvoří jen asi pětinu systému. Ostatní části budou stejné pro současný i budoucí satelitní mýtný systém a nový dodavatel by je musel podle mluvčího Kapsche budovat „na zelené louce“. CzechToll se k nabídce vyjadřovat nechtěl.
Elektronické mýtné pro kamiony bylo v Česku spuštěno v roce 2007. Loni dopravci na mýtu zaplatili rekordních 10,8 miliardy korun, což je meziročně o téměř čtyři procenta více. Za 12 let fungování systému stát na mýtném vybral více než 98,7 miliardy korun.