OBRAZEM: Praha zahájila modernizaci zastávek za miliardu. Části Pražanů se černá barva nelíbí
Obsah dostupný jen pro předplatitele.
Přihlásit se můžete
zde.
Pokud nemáte předplatné, nebo vám vypršelo, objednat si ho můžete .
Obsah dostupný jen pro předplatitele.
Předplatné můžete objednat
zde.
Pokud nemáte předplatné, nebo vám vypršelo, objednat si ho můžete zde.
Hlavní město zahájilo tento týden rozsáhlou modernizaci zastávek MHD. V první fázi má v metropoli do března 2023 vyrůst 690 nových přístřešků, za které Praha plánuje zaplatit asi 835 milionů korun. Celý projekt podle městské firmy, která výměnu realizuje, výrazně podražil kvůli aktuálnímu růstu cen oceli a hliníku. Přístřešky postupně v druhé etapě doplní i nové digitální označníky s jízdním řádem. Tradiční červené mají nahradit nové černé. Vzorovou tramvajovou zastávku mohou cestující vidět na Palackého náměstí už od loňského roku. Části Pražanů se černá barva nelíbí, může mít totiž mnoho nevýhod.
Magistrát hlavního města se pro výměnu přístřešku rozhodl ve chvíli, kdy bylo jasné, že francouzské společnosti JCDecaux, která přístřešky na zastávkách provozovala od roku 1994, neprodlouží smlouvu. Minulé vedení města ji označilo za nevýhodnou. V návaznosti magistrát pod vedením Zdeňka Hřiba (Piráti) řekl, že se bude o zastávky starat sám. Stávající přístřešky ovšem nejsou majetkem města, nýbrž francouzské firmy. Praha si tak musí pořídit vlastní. Metropole počítá s tím, že za ně zaplatí kolem 835 milionů korun (včetně DPH).
Jen do konce letošního roku by podle Technologií hlavního města Prahy (THMP) mělo vzniknout asi 40 až 50 nových přístřešků. Do března 2023 jich chtějí stihnout osadit celkem 690. „Vždy se bude měnit zastávka za zastávku, aby lidé nebyli při svých cestách nijak omezováni,“ vysvětluje pro Echo24 za THMP Martin Drozd.
Cena jedné nové zastávky se má podle THMP pohybovat kolem 420 tisíc korun (s DPH), připočíst k ní ale musíme ještě náklady na samotnou instalaci. Některé přístřešky ale mohou stát i o 100 až 200 tisíc korun víc. Část má být vybavena displejem, který bude nabízet informace o časech odjezdů spojů, reklamním panelem nebo akustickým majákem pro nevidomé. Podle vybavenosti se bude odvíjet i cena. Přístřešky má vyrobit a dodat firma Energovod CZ.
Nové přístřešky jsou vyrobeny z ocelových profilů a litého hliníku. Ceny těchto materiálů v posledních měsících prudce rostou. I to mohlo původní cenu zakázky výrazně zvednout. Podle Martina Drozda je však více než 80% růst cen těchto surovin do ceny přístřešků započítán. Kromě jedné bočnice jsou stěny přístřešku průhledné. Uvnitř zastávky je umístěn panel, který zobrazuje jízdní řády, ale může ukazovat třeba i předpověď počasí.
Design přístřešků navrhlo stejně jako podobu takzvaných označníků studio Olgoj Chorchoj. Celou zastávku je možné vidět a vyzkoušet už od minulého roku na Palackého náměstí. Kromě zmiňovaných funkcí žádné zásadní inovace nepřináší, změna je především vizuální. Z označníků, které dřív bývaly tradičně červené, zmizel ale například odpadkový koš. I panel na něm umí ovšem nabídnout informace o odjezdech tramvají, což bylo u těch dřívějších k vidění jen zřídka.
Na nové označníky v ulicích si ale budou muset Pražané počkat o něco déle. A ačkoli první už stojí od minulého roku, zbytek je stále ve fázi prototypování, na kterém pracují designéři společně s pražským dopravním podnikem (DPP), Institutem plánování a rozvoje (IPR) a organizátorem pražské integrované dopravy (ROPID).
Proč černá? 100 let je symbolem MHD červená
Ne všem se však prototyp nové zastávky zalíbil. Například Spolek pro krásnou a zdravou Prahu upozorňuje především na barevnou proměnu označníků. „Nic proti modernizaci a instalaci chytrých řešení. Doba si to žádá. Ale proč ta černá barva? Již sto let je v Praze symbolem MHD červená barva se žlutou, resp. jejími odstíny – můžeme to po celé generace vidět na tramvajích, autobusech i zastávkách MHD. Ve stálé expozici Muzea městské hromadné dopravy v Praze až na výjimky jiné barvy neuvidíme. Proč jsme ochotni tuto tradici tak lehce bourat? Zeptal se někdo nás, Pražanů, zda s touto docela zásadní změnou souhlasíme? Zda chceme černé zastávky v Praze? A to budeme mít i černé tramvaje?“ uvádí spolek v nedávném příspěvku na svém webu.
Změna vizuální identity zastávek vyvolala v poslední době znovu diskuzi i na sociálních sítích. Některým lidem prý černý označník připomíná hřbitovní náhrobek nebo „stojánek na parte“. Jiní zase připomínají, že původní (červené, nebo červeno-žluté) provedení mělo své opodstatnění.
Kromě toho, že červená se žlutou symbolizují vlajku Prahy, měla mít podle jednoho z uživatelů původní barevná kombinace i funkci praktickou. „Napadlo ty architekty a designéry, že zastávkový sloupek není na okrasu, ale že je v první řadě návěstidlo, které dává svému okolí pokyny, jak se v místě chovat? Cestujícím sděluje ‚tady ti zastaví vůz MHD a tady do něj můžeš bezpečně nastoupit/vystoupit‘. Motoristům zase sděluje ‚tady neparkuj, tady staví MHD‘. A i řidičům MHD jednoznačně stanovuje ‚tady zastav a jedině tady můžeš odbavit cestující‘,“ míní jeden z uživatelů, podle kterého byla původní barevná kombinace v tomto ohledu „nedostižitelná“.
Další uživatel zase píše: „Ještě nechte přemalovat vozy MHD na černo, ať to pěkně ladí k zastávkám. A poprosil bych taky přemalovat na černo ty cyklopruhy na silnicích,“ napsal další z uživatelů, který barevnou revoluci evidentně nepodporuje.“
Jiným zase přijde změna jako příjemné osvěžení: „Ta černá je super. Obecně černá barva v městském mobiliáři působí mnohem příjemněji, decentněji.“