Nepovolená fúze

Železniční gigant nevzikne. Evropská komise nepovolila fúzi Siemens-Alstom.

Nepovolená fúze
Železniční gigant nevzikne. Evropská komise nepovolila fúzi Siemens-Alstom.

Obsah dostupný jen pro předplatitele.
Přihlásit se můžete zde.

Pokud nemáte předplatné, nebo vám vypršelo, objednat si ho můžete .

Echo Prime

Obsah dostupný jen pro předplatitele.
Předplatné můžete objednat zde.

Pokud nemáte předplatné, nebo vám vypršelo, objednat si ho můžete zde.

Echo Prime

Evropská komise (EK) zablokovala spojení německého Siemensu a francouzské společnosti Alstom, fúze by podle ní ohrozila trh v oblasti železniční signalizační techniky a vysokorychlostních vlaků. Oznámila to komisařka pro hospodářskou soutěž Margrethe Vestagerová. Komisi neuspokojily ústupky a změny, které ve snaze postoj EK změnit obě firmy nabídly.

Spojení železničních aktivit obou firem by podle komise vytvořilo nezpochybnitelného lídra trhu, výrazně zredukovalo soutěž v obou segmentech a zbavilo zákazníky, včetně provozovatelů železniční dopravy a správců infrastruktury, možnosti výběru dodavatele a produktů.

Chystaným spojením měla vzniknout druhá největší firma v oblasti železniční techniky na světě s ročními tržbami zhruba 15 miliard eur (384 miliard Kč).

„Komise fúzi zakázala, protože společnosti nechtěly řešit naše vážné obavy o hospodářskou soutěž,“ uvedla ve středu Vestagerová. Spojení by podle ní bez dostatečných pojistek vedlo k vyšším cenám signalizačních systémů, které jsou významné pro bezpečnost pasažérů, i ke zdražení vysokorychlostních vlaků. Poškodilo by to podle ní také inovace.

Alstom je výrobcem nejen signalizační techniky, ale též francouzských vlakových souprav TGV. Naproti tomu Siemens vyvíjí německé vysokorychlostní vlaky ICE.

Komisařka Vestagerová v pondělí připomněla, že v minulých letech komise povolila přes 3000 spojení firem a zablokovala jen sedm.

Rozhodnutí komise je podle Vestagerové vždy založeno na právním základě a podrobné hospodářské analýze. „Úlohou naší kontroly fúzí je bránit vzniku monopolů či dominantních hráčů na trhu, což by poškodilo soutěž i spotřebitele,“ upozornila.

EK upozornila, že u vysokorychlostních vlaků by spojením zmizel jeden ze dvou největších výrobců a dodavatelů tohoto typu souprav v Evropském hospodářském prostoru.

Nový subjekt by měl také následně velmi vysoký podíl na trhu jak v Evropě, tak v zásadě i ve zbytku světa s výjimkou Jižní Koreje, Japonska a Číny. Omezení konkurence by podle komise poškodilo evropské zákazníky.

Také v oblasti drážní signalizace by fúzí zmizel výrazný konkurent na několika trzích a místo něj se objevil nezpochybnitelný lídr v několika konkrétních oblastech, jako jsou systémy uvnitř souprav či podél tratí. Vznikla by i jasně dominantní firma v oblasti signalizačních systémů pro tratě metra.

Firmy ve snaze vyhnout se zablokování návrhu fúze nabídly například odprodej části svého podnikání v oblasti signalizační techniky a sdílení licenční smlouvy na technologii vysokorychlostních vlaků Siemensu v Evropě po dobu deseti let. Podle EK to ale nejsou kroky, které by mohly zabránit vyšším cenám a zachování šíře nabídky na trhu.

Německá a francouzská vláda chtějí v reakci na středeční rozhodnutí EK pracovat na změně evropského práva o hospodářské soutěži tak, aby snáze umožňovalo vznik evropských velkokoncernů schopných čelit vzmáhající se konkurenci z jiných částí světa. Německý kabinet se podle zdrojů agentury Reuters pokusí reformu prosadit ve druhé polovině roku 2020, kdy Berlín převezme předsednictví Evropské unie.

,

6. února 2019