BUDOUCNOST ČESKÉ ŠKODOVKY

Konec superbů v Česku. „Levná značka se z nás nestane,“ tvrdí šéf Škodovky

BUDOUCNOST ČESKÉ ŠKODOVKY
Konec superbů v Česku. „Levná značka se z nás nestane,“ tvrdí šéf Škodovky

Obsah dostupný jen pro předplatitele.
Přihlásit se můžete zde.

Pokud nemáte předplatné, nebo vám vypršelo, objednat si ho můžete zde.

Obsah dostupný jen pro předplatitele.
Předplatné můžete objednat zde.

Pokud nemáte předplatné, nebo vám vypršelo, objednat si ho můžete zde.

Více než sto dní uplynulo od nástupu nového šéfa představenstva mladoboleslavské Škody Auto Thomase Schäfera. Pod jeho vedením už automobilka rozhodla o přesunu výroby vlajkové lodi, modelu Superb, z Kvasin do Bratislavy. Před tím opakovaně varoval šéf odborů Jaroslav Povšík, který má obavy o další směřování firmy. „Směřovat jen k montovně se nás snažil přesvědčit už kdysi Renault,“ říká. „Ze Škody se nestane levná značka,“ míní naopak nový šéf Schäfer.

„Velice nás těší, že nám dozorčí rada koncernu uvolnila výrobní kapacity. Převezmeme odpovědnost za vývoj modelové řady vozů Superb a Passat, které se začnou v roce 2023 vyrábět v Bratislavě,“ řekl v pondělí v rozhovoru pro německý list Handelsblatt Schäfer.

Škodovka podle něj aktuálně chystá výrobu nového, cenově dostupnějšího a slušně vybaveného vozu pro širší okruh zákazníků. Nemělo by však jít o zcela nový model, ale o levnější variantu již existujících modelových řad, například o levnější variantu některého z SUV. Schäfer však ujišťuje, že se Škodovka nestane něčím, čím je rumunská Dacia pro koncern Renault. „Ze Škody se nestane levná značka,“ říká. Přesun výroby nadcházejícího modelu Superb má umožnit Škodě uvolnit kapacity potřebné pro růst výroby. Automobilka by podle Schäfera měla ve střednědobém výhledu vyrábět až 1,5 milionu aut ročně proti 1,25 milionu v roce 2019.

Škoda chce posílit výrobní kapacity i jinde po světě, vyrábět chce nově i v Asii, v úvahu zatím připadá Indie, nebo Vietnam. Rozhodnutí má padnout na jaře. Klíčová má zůstat výroba pro ruský trh v Kaluze. Nový šéf vidí potenciální možnosti odbytu také v severní Africe, konkrétně v Alžírsku a Egyptě.

Předseda odborářů má ohledně směřování podniku pochybnosti

V pondělí 9. listopadu se konalo vůbec první distanční zasedání dozorčí rady firmy Škoda v její historii. V rámci zasedání byla rovněž odsouhlasena klauzule o tom, že všechny řešené záležitosti jsou důvěrné, což potvrdil v rozhovoru pro týdeník Škodovácký předák Jaroslav Povšík, předseda Rady předsedů a Podnikové rady Škoda Auto v Mladé Boleslavi. „Myslím si, že je to přehnané, že hlavním důvodem je zabránit podání zpráv zaměstnancům, přitom většina těchto zpráv se běžně objeví v německých mediích dříve, než vůbec dozorčí rada začne,“ kritizuje průběh zasedání Povšík.

Povšík se vyjádřil také k tomu, že Škoda byla koncernem Volkswagen pověřena zodpovědností za trhy v Rusku, severní Africe a Indii. Už nyní podle něj Škoda „hluboce krvácí“ v Číně i Indii a Rusko nám bylo dáno jako další „špek“. „Pravděpodobně v tom je spekulace hodit nám na krk případné světové či evropské sankce vůči některým majitelům – oligarchům,“ upřesňuje. „S Afrikou si to neumím představit,“ dodává ke vstupu na tamní trh.

„Nového předsedu představenstva, který má za sebou ohromujících sto dní ve funkci, jsem vyzval, aby dokázal svoji sílu tím, že dá dohromady Čínu, Indii a dnes už i Rusko a Afriku. Zatím totiž platíme krvavými penězi, radujeme se z nižších nákladů, hodně na úkor tamního osazenstva,“ sdělil v rozhovoru Povšík.

Je to krádež a tažení proti Škodě, varoval odborář Povšík

„Koncern Volkswagen Česku ukradl nejziskovější vlajkovou loď,“ říkal v polovině měsíce předseda odborů Povšík, když se ukázalo, že Škoda přesune výrobu svého modelu Superb do slovenské Bratislavy, aby v Česku údajně uvolnila kapacity. Povšík však má již delší dobu jasno v tom, že je to pro firmu „jasná degradace a cesta směrem k Dacii“.

Představenstvo Škody podle něj málo bojovalo za zachování výroby těchto modelů u nás, prý také v obavách z možné ztráty funkce. Navíc se firmy podle něj mohla zastat i vláda. O přesunu Superbu se výrazně spekulovalo již v roce 2018.

 

 

, jaf

25. listopadu 2020