Nové policejní ferrari: Bude číhat v Praze, policisté se nejdřív museli dovolit v Itálii
Obsah dostupný jen pro předplatitele.
Přihlásit se můžete
zde.
Pokud nemáte předplatné, nebo vám vypršelo, objednat si ho můžete .
Obsah dostupný jen pro předplatitele.
Předplatné můžete objednat
zde.
Pokud nemáte předplatné, nebo vám vypršelo, objednat si ho můžete zde.
Nápad udělat ze zabaveného supersportu značky Ferrari policejní vůz vzbudil v posledním týdnu rozruch a zpráva se dostala i do předních zahraničních novin. Kolik projekt české policie stál a nedostanou se tím naše bezpečnostní složky na černou listinu slavné automobilky?
Policie zabavila původně červený vůz Ferrari F 142 – 458 Italia před deseti lety v rámci razie v Praze, při které šla po skupině osob, které se dopouštěly daňové trestné činnosti. Auto patřilo jednomu z bossů, kteří měli stát připravit krácením daní o stamiliony korun. Sportovní vůz pak vyčkával dlouhá léta ve skladu (i proto má najeto pouhých 2000 km), než o něj projevila zájem policie, na níž ho bezplatně převedl Úřad pro zastupování státu ve věcech majetkových.
Tento týden policejní prezidium informovalo, že nový policejní speciál začíná svoji službu u dopravní policie. Mluvčí policejního prezidia pro deník Echo24 upřesnil, že s vozem budou jezdit konkrétně policisté z nově vzniklého speciálního oddělení dohledu, které spadá pod dopravní policii a má dvě centrály: v Praze a Prostějově, přičemž ferrari má vyrážet na lov silničních pirátů z garáže v pražských Vršovicích.
Mluvčí policejního prezidia Jakub Vinčálek pro deník Echo24 řekl, že s ferrari budou jezdit pouze speciálně vyškolení policisté.
Policie podle ředitele služby dopravní policie, plukovníka Jiřího Zlého, počítá s tím, že ferrari nasadí proti „nejagresivnějším pirátům českých silnic“. Potenciál vozu chce využít i při pronásledování odcizených vozidel projíždějících do sousedních zemí. Vůz zřejmě poslouží i v rámci různých propagačních akcí a prevence – třeba na dálnicích.
Zánovní ferrari za půl milionu
Jakmile se v médiích objevila informace o posílení policejní stáje italským hřebcem, okamžitě se vyrojily spekulace o nákladech na pořízení a také provoz vozu. Policie uvedla, že vozidlo stálo méně než pořízení například nového vozu Škoda Scala (zhruba přes 300 tisíc korun).
Ve skutečnosti jsou náklady o něco vyšší, i když ne o moc. Za potřebné úpravy (tedy přelakování do policejních barev, vybavení radarem, vysílačkou apod.) zaplatila policie 340 tisíc korun, za vstupní náklady spojené se zprovozněním vozu po uskladnění pak 130 tisíc korun, dohromady tím pádem zhruba 470 tisíc. K tomu je potřeba připočíst náklady spojené s pravidelným servisem, ty policie prezidium odhadlo na 25 tisíc korun ročně. Povinné ručení ani havarijní pojištění policejní ani jiná vozidla IZS podle zákona neplatí, jinak by se pouze pojištění u takového vozu vyšplhalo do statisíců.
Jisté ovšem je, že se auto časem neobejde bez vyšších investic pramenících z opotřebení – do pneumatik (vyšší desítky tisíc), do brzd klidně i statisíce.
Policie záměr konzultovala s italskou automobilkou
Objevily se také dohady nad tím, jestli se Policie ČR tím, že změnila tovární barvy vozu na vlastní nedopustila porušení kodexu značky -- podobně jako třeba známý kanadský zpěvák Justin Bieber, který se nedávno dostal na černou listinu když, nechal přelakovat své bílé ferrari na perleťovou modř. Vůz chtěl následně prodat v aukci, což pravidla automobilky rovněž zakazují.
Mluvčí prezidia Jakub Vinčálek v reakci na dotaz redakce řekl, že policie se svým záměrem italské Ferrari předem seznámila a pravidla tím neporušuje. „Jedná se o zákazníky, kteří si zakupují nový vůz, což my jsme neudělali. Nicméně i přesto jsme firmu Ferrari kontaktovali a ten záměr jsme oznámili, takže v tomto jsme z naší strany žádný kodex neporušili.“
Policisté ze zmiňovaného celorepublikového útvaru (Speciální oddělení dohledu Služby dopravní policie), který vznikl počátkem roku, doposud jezdí s vozy BMW páté řady či klasickými škodováckými superby. Obdobná vozidla jako ferrari jsou využívána i zahraničními bezpečnostními sbory v Itálii, Německu nebo Velká Británii.
Ferrari F 142 – 458 Italia, rok výroby 2011
technické informace:
doposud najeto: cca 2 000 km
Výkon 416 kW.
Obsah 4.497 ccm, V8.
Maximální rychlost 326 km/h
původní pořizovací cena: zřejmě kolem 6 milionů korun