Život v temnotách
Obsah dostupný jen pro předplatitele.
Přihlásit se můžete
zde.
Pokud nemáte předplatné, nebo vám vypršelo, objednat si ho můžete .
Obsah dostupný jen pro předplatitele.
Předplatné můžete objednat
zde.
Pokud nemáte předplatné, nebo vám vypršelo, objednat si ho můžete zde.
Milovníci fotografie najdou v Praze několik míst, kam je možné se za ní vypravit – Dům fotografie v rámci Galerie hlavního města Prahy, Ateliér Josefa Sudka, Fotograf Gallery, Czech Photo Centre, Galerie Fotografic a Leica Gallery. Na konci roku 2020 doplnila tento okruh soukromá komorní galerijní instituce Spolku 400 ASA se sídlem v bývalé smíchovské trafostanici.
Skromný, ale působivý výstavní prostor založilo původně sedm dokumentárních fotografů: Karel Cudlín, Jan Dobrovský, Alžběta Jungrová, Antonín Kratochvíl, Jan Mihaliček, Tomki Němec a Martin Wágner ve snaze poukázat v době záplavy digitálních fotografií na klasický proud dokumentární tvorby nejen svých členů. Aktuálně šestou výstavou v pořadí se pod kurátorským výběrem Vladimíra Birguse věnují do konce září polskému fotografovi a kurátorovi Michału Szalastovi a jeho cyklu Albíni.
Problematika a stigmatizace obyvatel Tanzanie, kteří se celosvětově s pravděpodobností cca 1 : 20 000 (v Africe 1 : 5000) narodí s nedostatkem tvorby melaninu, způsobujícím ať už částečnou, nebo úplnou bezbarvost pokožky a její předčasné stárnutí, doplněné o červeně zbarvené oči, vedla ještě v nedávných dobách v Africe ke dvěma interpretacím – osoby s touto výjimečnou dispozicí buď považují za oživlé nesmrtelné duchy, kteří přinášejí štěstí, nebo je odsuzují jako posly zla na zemi a pořádají na ně smrtelné hony. A podobně jako u vzácné zvířeny se na černém trhu za tisíce dolarů prodávaly jejich vlasy, jazyk, genitálie nebo končetiny, vykopávaly se jejich hroby. Přestože je i v jiných afrických zemích proti lovcům lidí vedena vládní válka, stále nejsou albíni v bezpečí. Jejich diskriminace je často provází celým životem, a přestože jsou v západním světě častým objektem reklamních kampaní, v Africe mají problém dostat se ke vzdělání, zaměstnání nebo k informacím, jak předcházet rizikům všeho druhu.
Černobílý fotografický cyklus vznikl při dlouhodobém působení Michała Szalasta v komunitě obyvatel ostrova Ukerewe na Viktoriině jezeře. Místní ho s důvěrou vpustili do svých životů, a my tak máme zprostředkovaný prožitek člověka, který se od svého prvního uvědomění vlastní odlišnosti často straní společnosti, utíká před světlem a žárem slunce do stínů a temnoty domovů, kde jeho kůži nehrozí prudké a rychlé spálení. Kontrast bílé a černé barvy jak fotografie, tak odstínů kůže i tak gesta a prostředí radikálně vystihují na jedné straně temnotu osudu a traumata, která jej doprovází, na straně druhé snahu žít život radostný jako kdokoli jiný.
Diskuze
Komentáře jsou přístupné pouze pro předplatitele. Budou publikovány pod Vaší emailovou adresou, případně pod Vaším jménem, které lze vyplnit místo emailu. Záleží nám na kultivovanosti diskuze, proto nechceme anonymní příspěvky.