Jak se žije malým značkách v Česku?

Sázíme hlavně na individualizaci

Jak se žije malým značkách v Česku?
Sázíme hlavně na individualizaci

Obsah dostupný jen pro předplatitele.
Přihlásit se můžete zde.

Pokud nemáte předplatné, nebo vám vypršelo, objednat si ho můžete .

Echo Prime

Obsah dostupný jen pro předplatitele.
Předplatné můžete objednat zde.

Pokud nemáte předplatné, nebo vám vypršelo, objednat si ho můžete zde.

Echo Prime

Automobilové značky Cupra, DS a Mini sice zásadně nepromlouvají do českých prodejních statistik, to ale neznamená, že nemohou být úspěšné. Jejich vedení vyžaduje odlišný přístup, jejich strategie se zásadně liší od masových značek a i jejich zákazníci jsou jiní. Automobilové značky Cupra, DS a Mini sice zásadně nepromlouvají do českých prodejních statistik, to ale neznamená, že nemohou být úspěšné. Jejich vedení vyžaduje odlišný přístup, jejich strategie se zásadně liší od masových značek a i jejich zákazníci jsou jiní. O tom, jak se žije malým značkám na českém trhu, jsme diskutovali s Alešem Novákem, vedoucím divize Seat & Cupra společnosti Porsche Česká republika, Martinou Bedrnovou, ředitelkou značky DS, a Petrem Zimou, Head of MINI v rámci BMW Group Česká republika.

Jak aktuální situace v automobilovém sektoru dopadá na malé značky? Jsou na tom lépe než velké, nebo naopak stojí stranou zájmu svých mateřských koncernů?

Bedrnová: Značce DS se vzhledem k situaci daří dobře. Je sice malá, ale v rámci koncernu Stellantis je DS upřednostňováno, protože patří mezi prémiové značky a francouzská centrála se nám i proto snaží zajistit dostatečnou výrobu. Oproti masovým značkám si vlastně nemohu stěžovat, my totiž dokonce rosteme.

Novák: Cupra bude letos slavit čtvrté výročí založení samostatné značky, ale teprve loňský rok byl prvním celistvým, protože předtím jsme hodně sdíleli se Seatem – neměli jsme tolik modelů, řešila se prodejní síť i komunikace. Nyní už je oddělení Seatu a Cupry výraznější a v rámci České republiky máme ambici rychle růst. Samozřejmě jako všichni narážíme na problémy spojené s covidem, čipy a teď i s válkou, ale i v rámci koncernu VW je Cupra velmi populární, takže co se týká výroby i kvót, daří se vyrábět auta dostatečně a věřím, že v průběhu roku přes všechny problémy dosáhneme lepšího výsledku.

Zima: I v našem koncernu je samozřejmě situace komplikovaná – nejdřív nám chyběly čipy, teď zas kabelové svazky kvůli válce. Máme sice o něco delší dodací lhůty, ale i přesto jsme schopni růst a za první kvartál dodáme víc aut než loni.

Jaký je ideální recept pro úspěšnou malou značku?

Zima: V prémiovém segmentu je to v našem případě hodně o individualizaci a na českém trhu vidím dva směry. Jednak umožňujeme si každé Mini navrhnout podle sebe, a pak je tu druhý směr, který se jmenuje John Cooper Works. V Česku je extrémně populární a je to druhá nejprodávanější motorizace určená pro ryzí petrolheady. Samozřejmě nabízíme i elektrické Mini, které je v oblasti elektromobilů vůdčí značkou celého koncernu. Od roku 2030 pak bude Mini výhradně elektrickou značkou a lze to brát i tak, že nás BMW považuje za průkopníky a některé věci si na nás testuje. Tím, že jsme značkou primárně do města, máme v tomto ohledu spoustu výhod.

Bedrnová: DS má trochu složitější pozici, protože je to hodně mladá francouzská značka, která se řadí k vůbec nejmladším značkám na trhu. DS existuje jako samostatná značka od roku 2014, v Česku jsme od roku 2018. Máme sice krátkou historii, ale každý rok rosteme o 50 % a doufám, že tento trend udržíme i letos. Zatím to vypadá dobře. To, že jsme prémiová značka, ale nemůžete zákazníkům jenom říct, musíte je to nechat zažít a pocítit. I u nás hraje velkou roli individualizace, DS vlastně znamená Different Spirit. S každým zákazníkem pečlivě řešíme nejen jeho objednávku, ale i navazující věci, jako jsou doplňkové služby či servis. I v tomto ohledu musíme splnit prémiová očekávání s cílem umožnit majitelům jednoduchý a pohodový život s našimi vozy. Náš zatím jediný showroom je v Praze a i jeho prostředí je jedinečné a lákavé. Neustále pracujeme na budování obrazu a znalosti značky DS, aby si ji zákazníci našli. Aktuálně těžíme i z toho, že některé jiné značky nemají dostupná auta, takže k nám přicházejí zákazníci, kteří DS teprve objevují.

Novák: Historie značky Cupra, což je mimochodem zkratka pro Cup Racing, sahá až do devadesátých let a vždy reprezentovala nejsilnější motorizace a zážitek z jízdy. Díky koncernu VW jsme mohli kromě vlastního vývoje také vždy sáhnout pro nejmodernější technologie. Co se týká oslovení zákazníků, tak se přidám ke kolegům – i my sázíme na design, individualizaci, dynamiku a zážitek z jízdy. Změnou, která některé zákazníky trochu překvapí, je, že model Cupra už nemusí mít vždy jen ten nejsilnější motor. Důležité ale je, aby byla značka trendy, což se u Cupry daří. Naším cílem není atakovat prémiové značky, ale chceme být silní v pozici někde na půli cesty mezi běžnými automobily a prémiovým segmentem.

Co obnáší a jak dlouho se připravuje vznik malé značky a její vstup na trhy?

Novák: V našem případě jsem rád, že to dobře pamatuji, ale na druhou stranu si zase uvědomuji, jak dlouhá to je doba, protože se jednalo o pozvolné rozhodnutí. Seatu se od roku 2012 začalo dařit a díky tomu si mohl začít vymýšlet zajímavé modely, které byly koncernem VW schváleny. První myšlenka samostatné značky se objevila někdy v roce 2015, a to, že se to o tři roky později zrealizovalo, považuji tak trochu za zázrak. Seat byl prvotním dárcem orgánů a teprve poté se oddělila Cupra. Proces je to dlouhý a nedá se obecně říct, jak dlouho může trvat. Hodně záleží na tom, s čím může člověk pracovat a jaké má zázemí.

Bedrnová: U DS je to jisté míry podobné, ale i odlišné. O vzniku značky DS rozhodla naše mateřská firma, která je dnes součástí koncernu Stellantis, v roce 2014. Nicméně francouzská centrála si pečlivé hlídá, kam značku DS pustí, a sleduje, jak může být daný trh perspektivní. Dopředu se tedy vytipovaly země a města, kde je pro DS potenciál, což nám v Česku pootevřelo dveře. Jenže na druhou stranu jsme se v mezičase stali ryze soukromými importéry, takže záleželo hlavně na rozhodnutí, jestli do toho vůbec půjdeme. Je to skutečně alchymie, všechny faktory do sebe musejí zapadnout a dávat smysl nejen z hlediska profitability, ale třeba i chuti se do toho vůbec pustit. My jsme našli silného partnera mezi stávajícími koncesionáři, který měl zájem o prémiovou značku a zvažoval tehdy více možností. Nakonec se rozhodl pro DS, a vznikl tak první DS STORE v Praze. V roce 2017 přišel na trh první samostatný model DS 7 Crossback a následující rok se ještě vše stavělo a zařizovalo za bedlivého dohledu francouzské centrály, protože prodejní koncept je pevně daný.

Zima: U nás je pozice trochu jiná, protože Mini je na trhu poměrně dlouho, nicméně i tak nebylo povědomí v Čechách ještě před pár lety kdovíjak vysoké, takže se snažíme budovat značku. Je ale zajímavé, jak se Mini zajímavě vyprofilovalo v rámci celé skupiny a upevnilo si svou pozici. Máme třeba velký podíl elektrických aut, což je směr, kde se chceme dále etablovat. Pracujeme proto intenzivně se současnými zákazníky a připravujeme se na transformaci k plně elektrické nabídce. Modelové portfolio se mezitím dobře vyprofilovalo a těšíme se na nové generace a varianty.

Zmínili jste výhody malých značek, ale jaké jsou jejich nevýhody?

Bedrnová: Já jich pár mám (smích). V našem případě je to bezpochyby fakt, že DS nemá v Česku takovou známost, protože je to specifická značka. DS je sice inspirovaná ikonickým historickým modelem DS, ale to bohužel kromě Francie lidem na první dobrou moc neřekne. Máme tedy víc práce s komunikací, vyžaduje to větší nasazení, a to osobní i finanční. Při malých objemech prodejů nevycházejí dobře mediální náklady, což je umocněno ještě tím, že jsme soukromý importér, takže se velmi zvažuje, kde jsou naše cílové skupiny a kam investovat do komunikace. Dostat značku do povědomí lidí je finančně hodně náročné. Do nějaké míry je nevýhoda i řidší prodejní síť, ale je jasné, že dealerství musí prodat určité množství aut, aby to dávalo smysl. Zatím tedy máme jedno dealerství (DS STORE) v Praze a dvě servisní DS zastoupení na Moravě, je to zkrátka takový exkluzivní koncept.

Novák: Na to se složitě odpovídá. Vznik a povědomí o značce je určitě nejsložitější věc, na druhou stranu tím, že řeším dvě značky, Cupru i Seat, můžu těžit ze zkušeností od Seatu, jakkoli je Cupra již zcela oddělena. Víme, kam směřujeme se Seatem, a víme, kam chceme cílit s Cuprou, tedy mezi masovku a prémiové značky. Tento náš záměr ale musíme odkomunikovat, a jak Martina zmiňovala, i my jsme polosoukromý importér, takže se chováme jako standardní firma. Nejde o to, vyčerpat do nuly všechny rozpočty, ale musíme uvažovat ekonomicky a vytěžit vždy maximum, jak objemově, tak ziskově. Je to alfa a omega našeho úspěchu a je to důležité pro další rozvoj. V Česku máme pro Cupru devět dealerů a devět servisních míst, kterých však bude přibývat, protože Cupru mohou servisovat i u Seatu, pokud splní standardy. Do budoucna chceme mít zhruba patnáct dealerů Cupry, což se asi podaří, protože ze strany prodejců registrujeme citelný zájem. Věřím, že je zaujmeme nejen novými modely, ale i ekonomickými výsledky. Teď jsme kromě toho ještě v jakési přechodové fázi, neboť stávající dealeři Seatu mají tzv. Cupra Corners, ale to se bude měnit směrem ke konceptu Cupra Garage, ten není jen o autech, ale i o přátelském prostředí a designu. Každopádně naší ambicí není zůstat malou značkou ani v rámci ČR, ani celosvětově.

Zima: Nevýhody jsou často i výhodami. My kromě toho globálně asi tak úplně nezapadáme do definice vyloženě malé značky, protože máme prodeje 300 tisíc aut. Je ale fakt, že uvnitř velké skupiny musí menší značka častěji bojovat o pozornost, na druhou stranu má však větší volnost a může zkoušet spoustu nových věcí. Občas je to tak, jindy onak. Co se týká pozice na trhu, musíme s menšími rozpočty mnohem víc cílit a zvažovat, jak efektivně komunikovat se zákazníky, protože nejde cílit na všechny. Tento proces je určitě náročnější než u velké značky. Pro nás je extrémně důležitá i komunita fanoušků. Řidiči Mini se například zdraví, což je milé překvapení pro nové zákazníky. Snažíme se tedy jít i cestou životního stylu, nadchnout lidi a přivést je k Mini.

V čem se liší lokální i globální marketing malých značek od zavedených masových brandů?

Novák: Využíváme synergii obou značek, tedy Seatu a Cupry, a vycházíme z toho, že obě značky vydělávají peníze a my je tak můžeme používat. U značky Cupra jdeme také cestou lifestylu, cílíme na zákazníky, kteří hledají pěkný design, do velké míry mají jasno v tom, proč značku chtějí a co od ní očekávají. Samozřejmostí je pak péče ze strany dealerů. Marketingu dává logicky základ výrobce, například spoluprací s FC Barcelona, a pak je na jednotlivých zemích, kam chtějí podle svých znalostí trhu směřovat. Jde nám o dlouhodobost a konzistenci, určitě nechceme směřování měnit každý rok.

Zima: My máme z hlediska komunikace dvě roviny. Jednou jsou naši stálí zákazníci, pro které pořádáme srazy, podporujeme kluby a připravujeme pro ně komunitní projekty. Druhý směr cílí na ty, kteří Mini neznají. V tomto ohledu se snažíme zaujmout nové klienty nejprve zejména v on-line prostoru, a pak je co nejrychleji dostat do aut, aby Mini opravdu zažili. Je to zábavné auto, takže jsme si jisti, že je to bude bavit.

Bedrnová: DS je orientováno trochu jinak. Jsme tu pro ty, kteří hledají odvážný design a avantgardu. Chtějí mít zkrátka něco jiného, než co všichni znají, takže je pro nás vlastně výhoda, že značku DS moc lidí nezná. Nejsme orientováni sportovně, naopak chceme nabízet vysoký komfort, prvotřídní materiály a originální detaily, používáme třeba krystalky, pracujeme se dřevem, ručně prošíváme… Nejlépe tento přístup vystihuje slovo rafinovanost. DS je tu pro lidi, kteří si chtějí sami pro sebe dopřát určitý luxus a jsou v jistém slova smyslu fajnšmekry. Marketingově pracujeme jak v on-line prostoru, tak i s ambasadory, kteří jsou vhodně orientováni na zmíněný životní styl a dokážou svůj vztah k vozu i prezentovat. Jsme francouzská značka a prezentujeme inspiraci Paříží, smysl pro detail i spolupráci ze světa Haute Couture, třeba s návrhářkou Natali Ruden či houslovým virtuosem Jaroslavem Svěceným. Nebo s Lucií Borhyovou, která má nejen svůj šik styl a umí vhodně prezentovat naše hodnoty DS, ale má přesah třeba i do nadace pomoci dětem. Centrála ve Francii pracuje kromě módy například i s tématem vysoké gastronomie. Zkrátka chceme lidem sdělit, že máme auta, která by se jim mohla líbit.

Jakou roli ve vnímání značky podle vás hraje země původu?

Zima: Mini a Anglie nejde oddělit, je to součást jeho DNA. Mini je vnímáno jako britské auto, čemuž logicky napomáhají i názvy modelů, design, barvy, doplňkové prvky či speciální edice. Je to auto spojené se spoustou britských ikon, ale já po pravdě nevím, jestli si ho jdou zákazníci koupit kvůli Velké Británii, nebo jen prostě proto, že je to Mini.

Bedrnová: Kdo si jde koupit francouzské auto z našeho segmentu, musí mít k Francii pozitivní vztah. Naši zákazníci mají Francii rádi a původ vozu je oslovuje. Máme ale i spoustu klientů, kteří k nám přicházejí od jiných značek a francouzský životní styl objevují až díky nám. Spousta lidí je pak mile překvapena, osahávají interiérové materiály a objevují jedinečné detaily. DS se prostě snaží přenést pojetí francouzského luxusu a rafinovanosti do automobilového světa.

Novák: Já se teď s dovolením přemístím z Francie do Španělska. Našim zákazníkům je sympatické, že Cupra je z katalánské Barcelony. Jen z toho faktu čiší design, temperament, ale i pohoda a dobré jídlo. Místo narození Cupry tedy také komunikujeme, což ji v kombinaci s technologiemi koncernu VW dostává ve srovnání s ostatními značkami do popředí. Tím, že čerpáme ze zkušeností koncernu VW, oslovujeme také zkušené zákazníky sesterských značek, kteří se rozhodli, že chtějí zkusit něco jiného a chtějí se pořádně svézt. Co se ambasadorů týká, cílíme zejména na aktivity spojené s latinskoamerickým světem. Dobrým příkladem je třeba partnerství Cupry se sportem padel, který vznikl v Mexiku a stává se z něj globální fenomén.

Na to, jak jsou vaše značky malé, jsou poměrně dost aktivní v motorsportu. Co si od svého působení slibujete? A není to příliš drahá legrace?

Bedrnová: Sice neznám čísla nákladů na naše působení v motorsportu, což je možná dobře, ale strategicky mi to smysl dává a navazuje to na naši předchozí diskusi. V motorsportu musíte být vždy pokrokoví, přinášet řešení, která ostatní nemají, být napřed… Působení v MS ve formuli E je pro nás s ohledem na elektrickou budoucnost úžasná vývojová laboratoř, tím spíš, že už od roku 2024 neuvedeme žádný nový model, který by nebyl stoprocentně elektrický. Druhým důvodem, proč jsme aktivní v motorsportu, bylo i rozšíření povědomí o značce DS. Formule E se jezdí v mnoha státech a městech po celém světě. My jsme dvojnásobní mistři světa, takže se nám i dostává potřebné pozornosti. Kromě toho se závody jezdí v rámci městských okruhů právě z důvodu propagace, takže se na ně může dívat i běžná populace.

Novák: V tomto směru vycházíme z historie, protože jsme vždycky byli sportovně orientováni. Seat, respektive Cupra má sport v DNA, vždyť jsme měli vlastní tým s Petrem Fulínem i v Česku a dotáhl to na mistra Evropy. S Cuprou v těchto aktivitách pokračujeme, byť už ne v takové míře, protože je to o penězích a možnostech. Podařilo se nám i díky Seatu vybudovat pro Cupru slušné povědomí, na to jsme navázali na českém trhu. Z globálního pohledu podporujeme jak motorsport s klasickými spalovacími motory, jako je Cupra TCR, tak elektromobilní závody. Ty reprezentuje třeba Cupra e-Racer, čistě elektrické auto pro závody cestovních vozů. Cupra se také účastní poháru vozů Extreme E, což jsou elektrické buginy, přičemž ta naše se jmenuje Tavascan. To je zároveň i název modelu, který bude v blízké budoucnosti uveden na trh pod značkou Cupra.

Zima: U Mini staví na historickém i současném úspěchu v motorsportu především John Cooper Works. Vše začalo na Monte Carlu, ale máme úspěchy třeba i na Dakaru. V Itálii a Anglii se jezdí populární Mini Cup, a byť nemáme závodní týmy přímo od továrny, tak s Mini hodně lidí závodí. Je to ideální sportovní náčiní.

O jaký model z vaší nabídky byl loni největší zájem?

Novák: U nás to byla jednoznačně Cupra Formentor. Zájem by byl i o jiné modely, ale výroba byla loni ze známých důvodů trochu přibrzděná.

Bedrnová: U DS jsme měli situaci jednodušší, protože jsme měli v nabídce jen dvě SUV, z nichž úspěšnější bylo větší DS 7 Crossback.

Zima: Snažíme se rozšiřovat značku víc mezi objemovější segmenty, takže se loni nejlépe prodávalo Mini Countryman.

A na jaký model z vaší nabídky nejvíc sázíte v následujícím roce či dvou?

Bedrnová: Sázíme na novinku DS 4. Zatím se potvrzuje, že je to model, který přitahuje pozornost a oslovuje ještě větší portfolio zákazníků než předchozí vozy. Jedná se o auto nižší střední třídy, které ale nabídne prémiový přístup a je možné ho používat i jako rodinný vůz.

Zima: Předpokládám, že bude pokračovat obliba Countrymanu a třídveřového Mini. V roce 2024 přijde zcela nová modelová řada.

Novák: Vysoká očekávání máme od Formentoru, který oslovuje lidi designem a má k dispozici i velmi dobré spektrum motorů, ve kterém nechybějí nejen ty menší či výkonnější, ale ani turbodiesely či plug-in hybrid. Já jsem jako petrolhead moc rád, že máme ve Formentoru i pětiválec od Audi s výkonem 390 koní, který k tomu autu perfektně sedí. Samozřejmě ale nechceme stavět jen na tomto modelu a věřím, že se situace ve výrobě zlepší a budeme moci cílit i na jiné modely. Třeba u Cupry Leon vidím velký potenciál, popřípadě máme i čistě elektrické auto Born. Tam je zájem pozvolný, ostatně si myslím, že elektromobilita bude běh na delší trať.

Jaká byla vaše první reakce, když jste byli osloveni s nabídkou vést svou značku?

Bedrnová: Já jsem se těšila. Předtím jsem v rámci skupiny pracovala dlouho v PR a marketingu, takže jsem si myslela, že vím dobře, co by značka DS potřebovala, a že mám dostatek zkušeností. Sice se záhy ukázalo, že jsem vlastně tak úplně nevěděla, do čeho se pouštím, a rychle jsem pochopila, že existují i další důležité oblasti, třeba ziskovost. Rozjíždět novou značku je ale profesně velmi zajímavé, ať už v jakémkoli oboru, a v autech obzvlášť. Člověk se naučí spoustu věcí, baví mě se posouvat vpřed a hlavně Francie je mi opravdu blízká.

Novák: V mém případě je to specifické, protože mě s nabídkou nikdo neoslovil. Letos to je deset let, co jsem se vrátil do Seatu, a rozvoj značky Cupra byl jakýsi profesně přirozený vývoj. Kromě Seatu jsme tedy začali s celým týmem sledovat i ekonomiku značky Cupra. Díky znalosti Seatu to pro nás všechny bylo jednodušší. Byla to výzva i motivace, spolupodílet se na rozvoji nové značky, bylo to něco jiného, než co jsme znali doposud, a netýkalo se to tedy pouze mě, ale celého týmu. Cupra je pro nás takovou třešničkou na dortu.

Zima: Pro mě to byla čirá radost a fantazie. Mini je ikonická značka a já se těšil od samého počátku v roce 2016, kdy jsem nabídku k jejímu vedení dostal. Líbí se mi, jak fungujeme jako nějaký kmen napříč všemi trhy, jsme i na vysokých manažerských pozicích otevřenější než u klasického korporátu. Máme volnější dress-code, kravata je víceméně zakázaná. Značkou žijí prodejci i zákazníci.

Považujete se navzájem za konkurenty?

Novák: Je jasné, že Cupra a zejména Mini John Cooper Works jsou si docela blízko.

Bedrnová: Mini sledujeme v rámci segmentu, kde máme DS 3 Crossback, ale i tak si vyloženě natvrdo asi nekonkurujeme. My sázíme především na design a komfort, ostatní spíš na sport.

Zima: U nás lidé většinou dobře vědí, co chtějí. Jdou si k nám koupit jiný druh radosti. Je ale fakt, že si spousta lidí myslí, že je Mini extrémně drahé auto, jenže my máme často docela rozumné ceny i nižší motorizace, takže jsem konkurenceschopní i směrem k některým objemovým značkám. Daří se nám oslovovat i zákazníky, kteří by o Mini předtím ani neuvažovali.

Spočívá smysl malých značek v rámci koncernu spíš v imagi. nebo schopnosti vyšší profitability na prodané auto?

Bedrnová: U nás šlo o obojí, o image i o peníze. Prémiový segment přináší peníze a motivace mít ziskový byznys byla jednoznačná. Když ale máte v portfoliu úspěšnou prémiovou značku, posouvá to výš i celý koncern.

Novák: V případě Cupry šlo určitě o obchodní rozhodnutí vytěžit z trhu maximum a získat klienty, kteří nejsou osloveni masovými značkami, ale zároveň nehledají vyloženě prémiové auto. Nešlo o to, mít další prémiovou značku, protože koncern VW jich má až až. Naší ambicí je pohybovat se v řádech statisíců aut ročně, ale k tomu dojdeme krok za krokem.

Zima: K začlenění Mini do skupiny BMW Group došlo někdy v roce 2000 a cílem samozřejmě bylo a stále je generovat zisk. V tomto směru je Mini velmi profitabilní součást skupiny a mimořádně vhodný doplněk k BMW. To je vidět i na oblibě elektrických verzí, které jen v Česku dělají zhruba 9 % prodejů a celkově se prodalo Mini Electric přes 30 tisíc kusů. To je velký podíl i v rámci skupiny.

Jaký máte výhled pro nadcházejících pět let, co se týká modelové strategie, prodejů či podílů na trhu?

Novák: Ve střednědobém horizontu budu rád za pokoření hranice tří tisíc Cuper na našem trhu, k čemuž nám pomohou i nově příchozí modely. V nadcházejících dvou letech se totiž naše modelová řada rozšíří, přičemž budeme i nadále nabízet spalovací motory, hybridy i čisté elektromobily. Potenciál vidím i v dalších dealerech, ale jak už jsem zmiňoval, nejdůležitější je, aby prodejci byli ziskoví a dobře se uživili.

Zima: Také my chceme dále růst, nejprve na 800 aut, pak na 1000. Jsem rád, že se nám daří růst i ve fleetu, kde firmy oslovuje hlavně Countryman. Je to totiž praktické auto, které ale dobře slouží i jako reklamní nosič. V plánu je i rozšíření modelové řady, kdy se objeví nový model v segmentu SUV. Do roku 2030 proběhne úplná elektrifikace, v mezidobí budeme nabízet jak spalovací, tak elektrické modely.

Bedrnová: My jsme nejmenší značka, takže logicky není naším cílem dělat zásadně velké prodeje. Nicméně i přesto, že menší značkou chceme zůstat i nadále, očekáváme samozřejmě růst ve střednědobém horizontu na řády stovek vozů ročně. Aktuálně máme čtyři modely a všechny jsou nabízené i jako elektrické či plug-in hybridní. To, jak aktuálně pokrýváme trh se čtyřmi modely, mi dává smysl a zákazníci mají na výběr. Od roku 2024 budou všechny modely jen na elektřinu a portfolio by se mělo rozrůst na šest modelů.

23. května 2022