Pestana Casino Park ve Funchalu

Příchod moderny

Pestana Casino Park ve Funchalu
Příchod moderny

Obsah dostupný jen pro předplatitele.
Přihlásit se můžete zde.

Pokud nemáte předplatné, nebo vám vypršelo, objednat si ho můžete zde.

Echo Prime

Obsah dostupný jen pro předplatitele.
Předplatné můžete objednat zde.

Pokud nemáte předplatné, nebo vám vypršelo, objednat si ho můžete zde.

Echo Prime

V polovině šedesátých let se brazilské hvězdě architektury dostalo další privilegované zakázky – navrhnout luxusní hotelový komplex na jednom z nejlepších pozemků celé Madeiry. Ostrov si od projektu sliboval velký ekonomický i kulturní přínos, pro Oscara Niemeyera to však byl jeden z řady projektů, od kterého dal později navzdory svému prokazatelnému autorství ruce pryč.

Fotografie stačí

Už na satelitních snímcích Funchalu, hlavního města malého ostrova v Atlantském oceánu, tato budova upoutá vaši pozornost. Ze svého prostředí vystupuje jak svým tvarem, tak i rozměry. Hotelovou stavbu tvoří totiž přes dvě stě dvacet metrů dlouhý blok, který jasně dominuje celé městské lokalitě. Místní zástavbu nebo třeba stavební tradice portugalského ostrova tato masivní stavba nebere v potaz ani v nejmenším, o něco citlivěji už ale reaguje na terén a specifika krajiny skalnatého výběžku madeirského pobřeží.

Není se čemu divit – Oscar Niemeyer (1907–2012), jedna z největších postav světové architektury dvacátého století, se totiž na lukrativní pozemek neobtěžoval osobně přicestovat. Legendární Brazilec žil tou dobou v pařížské emigraci kvůli vojenskému převratu v jeho rodné zemi a pracovně pobýval také v Lisabonu, vzhledem ke své nechuti k létání ale cestu na izolované souostroví odmítl. Návrh koncipoval čistě na základě topografických plánů lokality, leteckých snímků a také určité podobnosti Madeiry s Rio de Janeirem, ve kterém Niemeyer strávil většinu svého života. Šlo přitom o skutečně exkluzivní místo na pobřeží západně od historického jádra Funchalu, kde se historicky rozkládaly rozlehlé farmy, ve čtyřicátých letech tu byl ovšem zřízen velký park plný tropických květin a dřevin.

Žádná jiná stavba dvacátého století nepřitáhla k Madeiře takovou pozornost jako hotelový komplex od legendárního Brazilce. - Matěj Beránek, Martina Svobodová

Syntéza

Prvotní studii vypracovanou Niemeyerem přivezl do Funchalu roku 1966 podnikatel Enrico Barreto, jehož rodina řídila prosperující obchod se dřevem v portugalských koloniích. Návrh sice zcela ignoroval historický vývoj města, vzhledem ke slávě architekta, který měl za sebou již výstavu nového hlavního města Brasilia, a také chuti po modernizaci celého ostrova se mu dostalo prakticky nekritického přijetí. Je navíc zajímavé, že výsledná realizace hotelu s kasinem a kinem se od prvotních skic výrazně neliší. Niemeyer si svoje renomé dokázal vybudovat díky originálnímu propojení principů evropské moderny v intencích funkcionalismu s uvolněností a živelností brazilské kultury. Čisté plochy a geometricky redukované objemy svých staveb rád formoval do organických tvarů s využitím nejrůznějších dekorů (zpravidla díky tradičním portugalským malovaným kachličkám azulejo) a barev. U návrhu funchalského hotelu jako by zvítězila přísná kontinentální moderna, drobný objekt kasina (připomínající Niemeyerovu mnohem elegantnější katedrálu v Brasilii) pak naopak víc čerpá z jeho excentrického naturelu.

Navzdory poměrně obyčejné formě i rastru fasády na vás budova při příchodu od bulváru v dnes turistické čtvrti města zapůsobí vyzdvižením na mohutných pilířích, díky čemuž tato velmi masivní hmota získává na ladnosti a lehkosti. Samotný tvar a orientaci domu určilo místo. Jak Niemeyer později napsal, pro projekt bylo důležité, aby stavba nepřerušila výhled na oceán a přizpůsobila se stávajícímu (dnes již zmizelému) zalesnění. Právě příroda a specifika krajiny byly pro Niemeyera jedinými faktory, které ve svých návrzích dokázal respektovat.

Z odkazu Oscara Niemeyera žije pětihvězdičkový hotel pochopitelně dodnes a chlubí se svým tvůrcem jak v propagačních materiálech, tak i vystavováním jeho kreseb a textů v různých částech budovy. Přestože stavba prošla rozsáhlou rekonstrukcí, udržela si ty nejdůležitější autorské prvky včetně třeba rudých koberců na chodbách, vestavěného nábytku v pokojích, odhalených materiálů (jmenujme aspoň kombinaci hrubého betonu s bílým betonem na krásných schodištích) a ve velké míře i původního vybavení. Niemeyer osobně podepisoval veškeré výkresy a plány na výstavbu hotelu, svého autorství se však krátce před smrtí zřekl ve prospěch Viana de Limy, který jakožto místní architekt za projekt zodpovídal.

 

31. července 2022