trať přes Semmering

Na letiště nakonec povedou dvě tratě. Železnice přes Smíchov je ale záhadou

trať přes Semmering
Na letiště nakonec povedou dvě tratě. Železnice přes Smíchov je ale záhadou

Obsah dostupný jen pro předplatitele.
Přihlásit se můžete zde.

Pokud nemáte předplatné, nebo vám vypršelo, objednat si ho můžete .

Echo Prime

Obsah dostupný jen pro předplatitele.
Předplatné můžete objednat zde.

Pokud nemáte předplatné, nebo vám vypršelo, objednat si ho můžete zde.

Echo Prime

Zatímco dnes důstojné spojení s pražským letištěm chybí, cestující budou mít nakonec zřejmě možnost vybrat si ze dvou variant, jak se do Ruzyně dostat po železnici. Kromě modernizované trati z Masarykova nádraží přes Veleslavín by se mohli lidé svézt také z Hlavního nádraží přes Smíchov a takzvaný Pražský Semmering. Takovou trasu představila společnost Prague Airport Train. Oproti trati SŽDC má souhlasné stanovisko EIA. Trasa má vést také přes pozemky SŽDC, které by tak nemusely být draze vykupovány.

Projekt společnosti Prague AT sice respektuje státem zvolenou variantu kolejového spojení přes Veleslavín, ale jako její doplnění nabízí vlakové spojení centra s letištěm formou Built Operate Transfer projektu, tedy bez zatížení veřejného rozpočtu.

Spolupráce soukromého a státního sektoru by podle firmy měla vést k rychlé výstavbě a provozu vlakového spojení s letištěm a pozdějšího propojení obou tratí. Doplňující trasa napojuje letiště dvojkolejným tunelem od jihozápadu z odbočky Jeneček. Díky hybridní technologii vlakových souprav pak využívá stávající tzv. Jinonickou trať na nádraží Praha-Smíchov a dále pak Praha hlavní nádraží. Šlo by tedy o trasu přes legendární Pražský Semmering.

Akciová společnost Prague AT je spíše záhadou. Byla založena za účelem vybudování kolejového napojení Letiště Václava Havla Praha s centrem metropole. Při přípravě a realizaci projektu spolupracuje Prague AT s projekční společností SUDOP PRAHA. Společnost je držitelem platného souhlasného stanoviska EIA a pokračuje s projekčními pracemi a schvalovacím řízením.

Generální ředitel Správy železniční dopravní cesty Jiří Svoboda na nedávné konferenci Hospodářské komory připustil, že SŽDC s firmou jedná; není ale zřejmé o čem přesně. Strany uzavřely smlouvu o mlčenlivosti, k nějakému výsledku by se měly dobrat do konce října. „Jednou z otázek třeba je, jak ocenit EIA,“ uvedl Svoboda. Píše o tom deník zdopravy.cz.

Pokud by SŽDC dokumentaci EIA odkoupila, urychlilo by to její vlastní přípravu tratě. Není však jisté, kdo za firmou stojí. Na stránkách společnosti příliš informací není. Na dotazy deníku Echo24 nikdo z firmy nereagoval.

Přes Veleslavín v roce 2028

Soukromá varianta by měla být pro cestující alternativou železnice, kterou na letiště buduje SŽDC. Společnost pro připravovanou trať k pražskému letišti vybrala nedávno novou, takzvanou jižní variantu střešovických tunelů mezi Dejvicemi a Veleslavínem. Tunel povede pod ulicemi Svatovítská, Norbertov a U vojenské nemocnice. Vybraná varianta by měla být nejplynulejší ze zvažovaných tras, uvedl generální ředitel SŽDC Jiří Svoboda. Stavba úseku mezi pražským Výstavištěm a Veleslavínem, jehož podstatnou částí tunel je, by měla vyjít na přibližně 13,3 miliardy korun. Práce na stavbě by měly začít zhruba za šest let.

Variantu podporuje i město. „Variantu železničního spojení na letiště koordinuje SŽDC, se kterým stejně jako s Prahou 6 a dalšími aktéry intenzivně jednám. Mým cílem je pomoci připravit stavbu co nejrychleji a v takové variantě, která bude vstřícná k lidem v okolí trati. Toto jižní varianta splňuje a proto ji podporujeme i ze strany města,“ uvedl již dříve pro Echo24 náměstek pro dopravu Adam Scheinherr (Praha sobě).

SŽDC modernizaci trati rozdělila do sedmi úseků. Rozpracovaný je zatím úsek na Negrelliho viaduktu, který bude dokončen do června příštího roku. SŽDC teď vyřizuje územní řízení k úsekům mezi pražskými částmi Bubny a Výstaviště, dále Praha-Ruzyně – Kladno a mezi Kladnem a Ostrovcem. Tyto části by měly být hotovy do roku 2024.

Nejdéle se bude čekat právě na stavbu úseků mezi Veleslavínem a letištěm a Veleslavínem a Výstavištěm, což je nejdražší část trati. Ve středu organizace představila nové řešení pro úsek Výstaviště-Veleslavín, jehož převážná část povede tunelem. SŽDC vybrala jižní variantu, která povede pod střešovickým masivem. Tunely budou raženy v hloubce až 80 metrů pod zemí.

 

Vojtěch Šeliga