SITUACE V RUSKU

Vymetené obchody a poslední hamburgery. Z Ruska odchází symboly kapitalismu

SITUACE V RUSKU
Vymetené obchody a poslední hamburgery. Z Ruska odchází symboly kapitalismu

Obsah dostupný jen pro předplatitele.
Přihlásit se můžete zde.

Pokud nemáte předplatné, nebo vám vypršelo, objednat si ho můžete .

Echo Prime

Obsah dostupný jen pro předplatitele.
Předplatné můžete objednat zde.

Pokud nemáte předplatné, nebo vám vypršelo, objednat si ho můžete zde.

Echo Prime

Prázdné regály v supermarketech, ale také vybrakované či opuštěné luxusní obchody a velké fronty na bankomaty i nákupy. Tak vypadá situace v Rusku po vpádu na Ukrajinu. V souvislosti s invazí výrazně stoupá cena potravin a tamní řetězce tak omezují množství jídla nakoupeného na osobu, aby nedošlo k výraznému rozšíření černého trhu. Z Ruska navíc odchází i značky typu McDonald‘s, Pepsi, Coca Cola, Starbucks nebo kosmetická firma L‘Oréal nebo výrobce luxusních automobilů Ferrari.

Na sociálních sítích se šíří řada důkazů o tom, že jsou některé supermarkety z větší části prázdné, podobně jsou na tom obchody luxusních značek v obchodních centrech. Na jednom z videí je například vidět zcela prázdný obchod luxusních oděvních značek Louis Vuitton nebo Prada. Lidé se podle informací z místa snažili v minulých dnech zbavit rublů. Rychle totiž ztrácejí hodnotu.

Americká společnost McDonald’s v úterý oznámila, že kvůli ruské invazi na Ukrajinu dočasně uzavře všech svých 850 restaurací v Rusku. Před některými z nich se v úterý večer tvořily dlouhé fronty. Lidé si chtěli dát poslední hamburger.

Obchodní aktivity v Rusku přerušují také američtí výrobci nealkoholických nápojů Coca-Cola a PepsiCo a kavárenská síť Starbucks. Francouzská kosmetická firma L‘Oréal mezitím sdělila, že v Rusku uzavře své obchody a pozastaví tam investice. Vývoz do Ruska přerušil také italský výrobce luxusních automobilů Ferrari. Vydavatelství Universal Music Group (UMG) pozastavuje v zemi veškeré operace a uzavírá tamní kanceláře.

Na sociálních sítích se objevilo video z desítky metrů dlouhé fronty automobilů u jedné z poboček sítě McDonald‘s, kam si lidé chtěli naposledy jít dát jídlo z tamní nabídky. Podobné fornty se podle dostupných informací tvoří i před řadou obchodů či bankomatů.

Generální ředitel McDonald‘s Chris Kempczinski v otevřeném dopise zaměstnancům uvedl, že uzavření provozoven v Rusku je v tuto chvíli správné rozhodnutí. „Naše hodnoty znamenají, že nemůžeme ignorovat zbytečné lidské utrpení, které se odehrává na Ukrajině,“ napsal. Gigant v oblasti rychlého občerstvení zároveň oznámil, že bude nadále svých 62.000 zaměstnanců v Rusku, „kteří dali svá srdce a duši do naší značky McDonald’s“, platit. Kdy se provozovny McDonald‘s v Rusku opět otevřou, podle Kempczinského nyní nelze odhadnout. McDonald’s také dočasně uzavřel 108 svých restaurací na Ukrajině a nadále tam platí své zaměstnance.

Uzavření restaurací McDonald’s bude mít pro Rusko i symbolický význam. První pobočka se tam otevřela v centru Moskvy v roce 1990 a stala se symbolem vzkvétajícího amerického kapitalismu v době rozpadu Sovětského svazu, píše agentura Reuters.

Uzavření prodejen může pro McDonald’s znamenat značnou finanční ztrátu. Společnost se sídlem v Chicagu nedávno uvedla, že její restaurace v Rusku a na Ukrajině tvoří devět procent z jejích ročních příjmů, tedy zhruba dvě miliardy dolarů. McDonald’s vlastní 84 procent svých ruských poboček, na rozdíl od jiných velkých značek rychlého občerstvení v Rusku, které vlastní franšízanti, včetně KFC, Pizza Hut a Burger King.

Pozastavení obchodních aktivit v Rusku oznámily také výrobci nealkoholických nápojů Coca-Cola a PepsiCo. O přerušení veškerých svých obchodních aktivit v Rusku v úterý také informoval americký kavárenský řetězec Starbucks.

Stažení z Ruska v úterý oznámila také francouzská firma L‘Oreal, přičemž důrazně odsoudila ruskou invazi a válku na Ukrajině. Doplnila, že její rozhodnutí je v souladu s postojem Francie a úřadů EU. Podniky L‘Oréal v Rusku, které zahrnují výrobní závod, tvoří podle společnosti jednociferné procento z jejích ročních tržeb. Největší světová kosmetická firma, která vlastní značky Lancome a Maybelline, také sdělila, že zvažuje další opatření a snaží se o svých 2200 zaměstnanců v Rusku postarat.

L‘Oréal má 326 ukrajinských zaměstnanců, z nichž většina zůstává ve své vlasti za podmínek, které společnost označuje za čím dále více nesnesitelné. „Máme o ně obavy a bojíme se o jejich bezpečnost,“ uvedla firma s tím, že těmto zaměstnancům poskytuje finanční a psychologickou podporu.

O pozastavení exportu do Ruska v úterý informovala také italská automobilka Ferrari. „Vzhledem k přetrvávající situaci se Ferrari rozhodlo až do odvolání pozastavit výrobu vozidel pro ruský trh,“ uvedla společnost v prohlášení. „Situaci nadále pečlivě sledujeme a vždy budeme respektovat všechna pravidla, nařízení a sankce,“ dodala automobilka, která minulý týden uvedla, že Rusko je pro ni velmi malým trhem.

„Vyzýváme k co nejdřívějšímu ukončení násilí na Ukrajině,“ uvedlo zase vydavatelství Universal v prohlášení, podle kterého firma spolupracuje na humanitární podpoře Ukrajiny s řadou organizací z různých zemí včetně České republiky. Server Variety upozornil, že se v následujících 24 až 48 hodinách očekává vyjádření i dalších dvou velkých vydavatelství Sony a Warner.

 

, jkr