Zdanění leteckého paliva má podivné výjimky – všechny byznys lety a soukromé tryskáče
Obsah dostupný jen pro předplatitele.
Přihlásit se můžete
zde.
Pokud nemáte předplatné, nebo vám vypršelo, objednat si ho můžete .
Obsah dostupný jen pro předplatitele.
Předplatné můžete objednat
zde.
Pokud nemáte předplatné, nebo vám vypršelo, objednat si ho můžete zde.
Evropská komise přichystala výjimku z plánovaného zdanění leteckého paliva. To by se týkalo by i přepravních letadel, pomíjelo by však lety, které by spadaly pod kolonku „byznys“ a také letouny pro soukromé užití. V praxi by se tak zdanění vyhnula většina firem, případně i movitých vlastníků tryskáčů. Ekonomové se shodují, že zavedení daně by se výrazně projevilo ve zdražení letenek. Pandemií zasažené soukromé letecké společnosti by to navíc ještě více poškodilo, některé by to mohlo dokonce existenčně položit.
O návrhu informovala agentura Reuters nebo Argus Media, poskytovatel informací o cenách. Všechny detaily ještě nejsou známy, legislativu by se měla EK plně představit 14. července.
Letecké palivo je doposud od spotřební daně osvobozeno, což je mnohými kritiky považováno za neoprávněnou výhodu leteckých společností oproti jiným typů dopravy. Na aerolinky kvůli chybějící dani podle nich není vyvíjen dostatečný tlak, aby emise oxidu uhličitého snižovaly. Argumentem je také to, že by se v případě zdanění na některé kratší cesty více využívala ekologičtější vlaková doprava.
Aerolinky se ale logicky obávají toho, že by daň přispěla ke znatelnému zdražení letenek. Jejich obavy pak potvrzují i někteří ekonomové. Ti připomínají i to, že nyní v době koronavirové pandemie není vhodný čas pro zavádění ekologické daně.
Návrh nové evropské legislativy počítá s tím, že od daně by byly osvobozeny „byznysové lety“ firem, protože ty přepravují cestující a zboží jako „pomůcku ke svému podnikání“. Výjimka by se dotýkala rovněž letů „pro radost“, pokud by byl stroj využíván pro „osobní nebo rekreační“ účely.
Evropská federace pro dopravu a životní prostředí návrh označila za „obecně dobrý“. „Nevýhodou ale je, že komise zvažuje výjimku zavést i pro některé americké nákladní letecké dopravce,“ myslí si ředitel federace Andrew Murphy, podle kterého tito dopravci používají „starší, špinavější“ letadla. Naopak se přimlouval za to, aby zdanění neunikly ani soukromé tryskáče, podle něj u těchto strojů v Evropě stouply emise oxidu uhličitého mezi lety 2005 a 2019 o 31 procent.
Asociace leteckých společností Airlines for Europe (A4E) se obává, že zdanění by mohlo vést k deformaci konkurence. Podle uskupení, kam spadají aerolinie Ryanair, Air France, ale také Smartwings, by návrh komise mohl znamenat, že si společnosti budou nakupovat velké množství paliva mimo EU.
Některé podrobnosti se ještě před 14. červencem mohou změnit. Aby legislativa prošla, musí ji posvětit všech 27 členských států EU a následně může procházet dalšími změnami skrze pozměňovací návrhy.