Netflix bojkotuje organizaci udělující Zlaté glóby. Chybí v ní porotci tmavé pleti
Obsah dostupný jen pro předplatitele.
Přihlásit se můžete
zde.
Pokud nemáte předplatné, nebo vám vypršelo, objednat si ho můžete .
Obsah dostupný jen pro předplatitele.
Předplatné můžete objednat
zde.
Pokud nemáte předplatné, nebo vám vypršelo, objednat si ho můžete zde.
Streamovací gigant Netflix se distancuje od Asociace zahraničních novinářů v Hollywoodu (HFPA), která uděluje prestižní filmová a televizní ocenění Zlaté glóby. HFPA ve čtvrtek přijala sérii reforem s cílem potlačit kritiku, podle které v jejích řadách chybí porotci tmavé pleti. Ředitel Netflixu Ted Sarandos ale v dopise pro HFPA označil tyto změny za nedostatečné. Informuje o tom server Insider.
Zlaté glóby jsou považovány za druhé nejprestižnější ocenění v Hollywoodu po cenách americké filmové akademie, takzvaných Oscarech. Vítěze Zlatých glóbů určuje HFPA, v níž zasedá asi 90 novinářů. Na asociaci se začala valit silná kritika od letošního února, kdy vyšlo najevo, že v jejích řadách není ani jedna osoba tmavé pleti. HFPA přitom v minulosti mnohokrát čelila kritice kvůli tomu, že podle některých komentátorů nevěnovala dostatečnou pozornost tvůrcům tmavé pleti nebo snímkům, které se zabývají problematikou etnických menšin.
Asi stovka publicistů působících v zábavním průmyslu pak letos napsala HFPA otevřený dopis, v němž na asociaci naléhala, aby skončila se svým „diskriminačním jednáním, nedostatečnou profesionalitou a nedostatkem etiky“ a aby se vypořádala rovněž s obviněními z údajného úplatkářství.
Členové HFPA ve čtvrtek schválili sérii opatření, která podle nich na kritiku reagují a situaci zlepší. Počet členů asociace se například zvýší v příštích 18 měsících o 50 procent, přičemž novými členy by měli být převážně novináři tmavé pleti. Reformován bude rovněž netransparentní a restriktivní přijímací proces do asociace.
„Hlasování velké většiny asociace pro reformu potvrzuje náš závazek přijmout změny,“ uvedl po hlasování prezident HFPA Ali Sar. „Víme, že těžká práce teď teprve začíná. Jsme nadále odhodlaní stát se lepší organizací a příkladem různorodosti, transparentnosti a zodpovědnosti,“ dodal.
Odpor Netflixu
To ale podle Sarandose nestačí. „Víme, že máte mnoho dobře mínících členů, kteří chtějí opravdovou změnu – a že máme před sebou všichni hodně práce, než vytvoříme spravedlivé a inkluzivní prostředí,“ uvedl v dopise. „Jenže Neflix a mnoho hvězd a tvůrců, se kterými spolupracujeme, nemůže ignorovat kolektivní selhání HFPA urgentně a přísně tato úskalí řešit,“ uvedl. Hlavní slabiny vidí v rychlosti a míře rozšiřování členské základny. Pozastavuje se také nad tím, že HFPA nejen že nemá žádné černošské členy, ale neměla je ani posledních 20 let. „Ukončujeme tak veškeré aktivity s vaší organizací, dokud nebudou provedeny smysluplnější změny,“ napsal.
Netflix tak novinářům HFPA de facto odřízl přístup ke svým tvůrcům a hercům. Přitom právě Netlix dominoval letošním cenám Zlatý glóbus s rekordními 42 nominacemi, ze kterých 6 proměnil.
Ali Sar v reakci odpověděl, že bere kritiku na vědomí je ochoten se se zástupci Netflixu setkat a prodiskutovat další postup a případné změny, píše server Deadline.
Ačkoliv jsou Zlaté glóby stále považovány za prestižní ocenění, ztrácí v posledních letech svůj lesk. Jejich slavnostnímu udílení postupně klesá sledovanost a asociace čelila i volání po bojkotu cen kvůli řadě nedávných kontroverzí.
Asociace se například v dubnu zbavila svého dlouholetého člena a prezidenta HFPA Philipa Berka poté, co svým kolegům napsal e-mail, v němž označil hnutí Black Lives Matter (Na černošských životech záleží) za rasistické a nenávistné. S HFPA pak rozvázali spolupráci dva konzultanti, které si asociace najala na pomoc s plánovanými reformami. Jako důvod uvedli, že se situace v organizaci nijak nevyvíjí.
Většina členů HFPA jsou zpravodajové, kteří dlouhodobě pracují ve svých zemích původu pro zavedená média, jakými jsou například francouzský list Le Figaro či španělský El País. Pověst asociace však v minulosti utrpěla kvůli několika kontroverzním členům, o jejichž novinářských zásluhách panovaly u odborné veřejnosti pochybnosti. Jedním z nich byl i Alexandr Něvskij, ruský kulturista, který účinkoval v řadě nízkorozpočtových akčních filmů, nebo vdova po herci, který občas psával o filmech do médií na Tahiti. Některé zavedené zahraniční deníky, jako například francouzský Le Monde či britské The Times, pak asociaci kritizovaly za to, že do svých řad nechtěla pustit jejich redaktory.