Němci slaví nový železniční koridor. Vlaky z Berlína do Vídně se vyhnou Česku
Obsah dostupný jen pro předplatitele.
Přihlásit se můžete
zde.
Pokud nemáte předplatné, nebo vám vypršelo, objednat si ho můžete .
Obsah dostupný jen pro předplatitele.
Předplatné můžete objednat
zde.
Pokud nemáte předplatné, nebo vám vypršelo, objednat si ho můžete zde.
Berlín s Mnichovem nově spojuje rychlostní železniční koridor. Při příležitosti jeho pátečního slavnostního otevření se kromě dalších politiků svezla i německá kancléřka Angela Merkelová. Otevření koridoru bude znamenat mimo jiné i to, že od nového jízdního řádu, který začne platit v neděli, bude rychlejší spojení mezi Berlínem a Vídní přes Německo a Rakousko, než kratší trasou přes Českou republiku.
Cesta vlakem z Berlína do Mnichova má vlakem rychlovlakem ICE nově trvat méně než čtyři hodiny; cesta mezi oběma městy se tak zkrátí o více než dvě hodiny. Společnost Deutsche Bahn (DB) chce pátečním otevřením údajně nejmodernější železniční tratě v Německu konkuruje i aerolinkám a Německo je díky ní propojenější, pochvaloval si šéf německých drah Richard Lutz.
Lutz v pátek v Norimberku a Berlíně hovořil o milníku. „Otvíráme novou kapitolu dějin železnice v Německu,“ citovala ho agentura DPA. Deutsche Bahn tak podle něj přichystala největší vylepšení nabídky od reformy drah v roce 1994. Prospěch z toho prý bude mít 17 milionů lidí a zároveň se to pozitivně projeví na celém území spolkové republiky. Německý ministr dopravy Christian Schmidt označil novou trať za „základní projekt německé jednoty“.
Po celé délce trati se v pátek konaly slavnosti na nádražích v Erfurtu, Lipsku i Wittenbergu. Do jednoho ze dvou mimořádně vypravených vlaků nastoupila i kancléřka Merkelová. Na berlínském hlavním nádraží pak prohlásila, že je ohromená tím, jak se tímto dopravním projektem prohlubuje německá jednota. Nová rychlostní trať podle ní bude mimořádně výkonná a konkurenceschopná vůči letecké a silniční dopravě.
Nadšení však nesdílejí všichni. Sdružení cestujících Pro Bahn poukázalo na to, že mimo Berlín a Mnichov se otevření nové trati projeví spíš časovými ztrátami kvůli nutnosti čekat na navazující spoje.
Terčem kritiky je také údajně netransparentní cenový systém koncernu. Sdružení Bahn für alle tvrdí, že jízdenky jsou příliš drahé, a dráhy tak k mobilitě lidí příliš nepřispívají. Německý cyklistický klub ADFC zase poukázal na to, že na nové trati nebude umožněna přeprava jízdních kol, protože už po ní nebudou jezdit spoje kategorie Intercity (IC).
Výrazné zrychlení spojů umožnila dostavba 107 kilometrů dlouhého úseku trati, který se nachází především ve spolkové zemi Durynsko. Mnohaletá výstavba s řadou tunelů a mostů je součástí projektu, který přišel na zhruba deset miliard eur (256 miliard korun).
Nejrychlejší vlaky, které trasu zpočátku budou jezdit třikrát denně, 623 kilometrů mezi oběma městy zvládnou za 3 hodiny 55 minut. Německé dráhy věří, že se díky tomu počet cestujících mezi dvěma velkoměsty zdvojnásobí na 3,6 milionu ročně.
Rychlejší bude nově také cesta vlakem mezi Berlínem a Vídní, která bude s přestupem v Norimberku trvat osm hodin 15 minut. Cesta mezi oběma metropolemi přes Prahu a Břeclav půjde nejrychleji zvládnout za osm hodin a třicet minut.