Škoda Auto obnovila výrobu ve všech třech závodech
Obsah dostupný jen pro předplatitele.
Přihlásit se můžete
zde.
Pokud nemáte předplatné, nebo vám vypršelo, objednat si ho můžete .
Obsah dostupný jen pro předplatitele.
Předplatné můžete objednat
zde.
Pokud nemáte předplatné, nebo vám vypršelo, objednat si ho můžete zde.
Automobilka Škoda Auto obnovila dnes v 6:00 výrobu ve všech třech svých výrobních závodech v České republice. Škoda Auto zastavila kvůli koronaviru výrobu 18. března večer. Odstávku několikrát prodloužila. Nyní tedy výrobu rozjíždí téměř po šesti týdnech.
„Mohu potvrdit, že veškeré činnosti, které byly naplánované na 6:00 ráno, úspěšně začaly a výroba je obnovena,“ řekl to vedoucí komunikace podniku Tomáš Kotera. Zaměstnanci se ráno vrátili do výrobních závodů v Mladé Boleslavi, Kvasinách i Vrchlabí. Odbory Škody Auto již dříve uvedly, že náběh výroby bude náročný a bude odlišný od situace například po celozávodní dovolené.
Standardně Škoda funguje ve třísměnném provozu, jak bude provoz fungovat po obnovení výroby, zatím není jasné. Odbory dříve avizovaly, že se pravděpodobně odřekne noční směna.
Mladá Boleslav připravila pro zaměstnance Škody Auto svozový systém autobusy, pracovníky k branám automobilky svážely ze sedmi míst po městě, odkud vyjížděly po 5:00. V Mladé Boleslavi nejezdí kvůli pandemii městská doprava. Zájem o svozové autobusy byl minimální, některé odjely k závodu prázdné.
Škoda Auto loni dodala do celého světa 1,24 milionu aut. Zaměstnává téměř 39.000 zaměstnanců, z toho v ČR téměř 34.000 lidí. Škoda Auto je v Česku stěžejní firmou, má subdodavatele z celé republiky. Podle Sdružení automobilového průmyslu představuje Škodovka pro mnoho českých dodavatelů pětinu až 30 procent jejich produkce, odstávka je tak značně zasáhla.
Škoda Auto bude nyní vyrábět pouze na dvě směny ze tří
Automobilka Škoda Auto bude po odstávce vyrábět na dvě směny místo standardních tří, noční směna odpadne. Auta začnou z výrobních linek sjíždět v příštích dnech, jejich montáž bude zahájena v úterý, řekl dnes člen představenstva Bohdan Wojnar. Noční směna podle Wojnara nebude nejspíš další dva týdny, bude záležet na aktuální situaci, kterou vedení firmy pravidelně vyhodnocuje. Výroba v Kvasinách pojede asi na 50 procent kapacity, v Mladé Boleslavi bude situace lepší.
„Pojedeme pomaleji, než jsme zvyklí. Nepojedeme na tři směny, nepojedeme na plný výkon, budeme věnovat čas na dezinfekci a očištění pracovních pomůcek, je třeba zohlednit ve výkonu situaci, kterou máme,“ řekl Wojnar. „Budeme muset velice dbát na to, abychom skloubili zakázky, kterých ze začátku určitě nebude moc, s možnostmi, které mají dodavatelé. To budeme sledovat hodinu po hodině,“ dodal.
V Mladé Boleslavi podle něj není takový problém se zahraničními pracovníky jako v Kvasinách. Do Kvasin dojíždí zhruba 2500 pendlerů z Polska, nedorazila jich drtivá většina. „V Mladé Boleslavi je situace výrazně lepší, a není tím pádem tak limitující pro rozběh výroby,“ řekl Wojnar.
S rozjezdem výroby ve Škodě Auto začnou podle Wojnara vyrábět i dodavatelé. „Závislost na evropských automobilkách našich dodavatelů je velká, my víme, že po celé Evropě všichni výrobci měli takzvaný lock down. A taky víme, že v drtivé většině všichni na konci dubna budou nabíhat. S tím půjde ruku v ruce náběh dodavatelů,“ řekl člen představenstva.
Odhadované měsíční propady tržeb automobilek v Česku přesahují kvůli odstávkám výroby v době koronavirové epidemie 50 miliard korun. U dodavatelů se odhaduje pokles o 45 procent, tedy více než 17 miliard korun za měsíc, uvedlo Sdružení automobilového průmyslu (SAP). Výroba osobních aut v Česku klesla v prvním čtvrtletí o 11 procent na 322.908 vozů. V březnu po propuknutí koronavirové epidemie klesla o 47.452 aut, tedy o více než 36 procent.