výsledky automobilového průmyslu

Výroba aut v 1. čtvrtletí klesla o 2,6 procenta na 377 283 vozů

výsledky automobilového průmyslu
Výroba aut v 1. čtvrtletí klesla o 2,6 procenta na 377 283 vozů

Obsah dostupný jen pro předplatitele.
Přihlásit se můžete zde.

Pokud nemáte předplatné, nebo vám vypršelo, objednat si ho můžete zde.

Echo Prime

Obsah dostupný jen pro předplatitele.
Předplatné můžete objednat zde.

Pokud nemáte předplatné, nebo vám vypršelo, objednat si ho můžete zde.

Echo Prime

Výroba osobních aut v Česku v prvním čtvrtletí meziročně klesla o 2,6 procenta na 377 283 vozů. Největší domácí výrobce Škoda Auto ale zvýšil výrobu o 2,5 procenta na 238 266 aut. Po zbytek roku by měla tuzemská produkce spíše růst. Oznámilo to ve čtvrtek Sdružení automobilového průmyslu.

V nošovické automobilce Hyundai klesla produkce o 15,5 procenta na 82 900 vozů. Šlo přitom o plánovaný krok. Všechny nevýrobní dny firma koncentrovala do začátku roku a dále již plánuje vyrábět obvyklým tempem. Kolínská TPCA vyrobila 56 117 mini aut, což je o 1,5 procenta méně než ve stejném období loni. Export osobních aut klesl o 2,8 procenta, naopak domácí prodej si o 1,3 procenta polepšil.

„Výroba motorových vozidel v prvním čtvrtletí letošního roku však meziročně poklesla o 2,68 procenta, přičemž největší část tohoto poklesu byla zaznamenána v březnu. V dalším průběhu roku lze nicméně dle signálů od většiny finálních výrobců očekávat, že mírný pokles výroby z prvního čtvrtletí bude v průběhu roku postupně snižován,“ uvedl prezident Sdružení automobilového průmyslu Bohdan Wojnar.

Nové registrace v Evropě podle automobilového experta EY Petra Knapa ukazují na ochlazení trhu osobních automobilů. Letos v březnu klesly nové registrace o pět procent, o rok dříve v březnu vzrostly o 11 procent. „Tento signál je o to významnější, že březen je z pohledu nových registrací typicky nejsilnější měsíc roku. Negativní vývoj ovlivní i výrobu v ČR. Zatím se zdá, že drobný pokles v prvním čtvrtletí v ČR je plánovaný. Nicméně pokud březnový pokles nových EU registrací znamená skutečně zpomalení růstu či pokles trhu, pak v řádu několika málo čtvrtletí se promítne do poklesu výroby v ČR. To by byla špatná zpráva pro průmysl, který potřebuje vytvořit rezervy pro investice do rozvoje výroby elektromobilů,“ řekl Knap.

Podle ekonoma Pavla Mertlíka z Vysoké školy Škoda Auto klesla v prvním čtvrtletí i výroba nákladních automobilů a motocyklů, růst zaznamenala naopak výroba autobusů. „U výroby nákladních automobilů a autobusů jde ovšem o výrobu na zakázku firemního sektoru, pro níž je na rozdíl od výroby osobních automobilů charakteristická velká krátkodobá volatilita,“ podotkl Mertlík.

Výroba autobusů se od ledna do března zvýšila o sedm procent na 1108 vozidel. Největší výrobce Iveco zvýšil produkci o sedm procent na 1008 vozidel a SOR rostl o 14 procent na 96 autobusů. Výroba nákladních aut reprezentovaná Tatrou se snížila o 59 procent na 163 vozů.

Produkce motocyklů v týnecké Jawě Moto klesla o polovinu na 234 vyrobených strojů.

,