předvolební kampaň

Klobásy proti pomerančům: ANO pro voliče pořádá štědré večeře, ČSSD sází na vitamíny

předvolební kampaň
Klobásy proti pomerančům: ANO pro voliče pořádá štědré večeře, ČSSD sází na vitamíny

Obsah dostupný jen pro předplatitele.
Přihlásit se můžete zde.

Pokud nemáte předplatné, nebo vám vypršelo, objednat si ho můžete .

Echo Prime

Obsah dostupný jen pro předplatitele.
Předplatné můžete objednat zde.

Pokud nemáte předplatné, nebo vám vypršelo, objednat si ho můžete zde.

Echo Prime

S blížícím se termínem říjnových voleb zahájila většina kandidujících stran své kampaně. Hnutí ANO vyrukovalo s pořádáním hromadných večeří pro občany. Nebude tak tentokrát rozdávat koblihy, ale nabízet guláš a klobásy. Sociální demokraté zase vyměnili růže za pomeranče a Spojené síly pro Prahu mají plán vypustit nad město tisíc balónků.

Hnutí ANO se v rámci kampaně rozhodlo pořádat večerní sešlosti s gulášem, klobásami a pivem s příznačným názvem Sousedské večeře. Na ně Pražany zve sám šéf ANO a premiér Andrej Babiš společně s lídrem pražské kandidátky Petrem Stuchlíkem. Každý druhý den až do říjnových voleb se hnutí bude scházet s občany a hledat tak další potencionální voliče. Babiš se chce večeří zúčastnit pokaždé, když nebude mimo Prahu.

První akce s odhadovanou účastí několik stovek lidí by se měla konat tento čtvrtek v blízkosti metra Pankrác. Pro Stuchlíka by byla účast na sešlostech prvním větším kontaktem s občany. „Nejsem nějaký milionář, který se nikdy neviděl s lidmi. Nebojím se kontaktu s lidmi, myslím, že jsem v tom dobrý,“ řekl Stuchlík serveru Aktuálně.

ANO v pondělí zahájilo svou volební kampaň pod heslem Uděláme Česko lepší. „Máme co obhajovat, takže uvidíme, jak naši primátoři a starostové pracovali,“ řekl předseda vlády. Za klíčový označil výsledek v hlavním městě. Poznamenal, že nebyl spokojen s tím, že ANO loni v říjnových volbách do Sněmovny získalo v Praze jen 20 procent hlasů. Premiér slíbil mimo jiné stoprocentní dotaci státu na výstavbu obecních bytů, pokud ze stovky postavených pětinu budou tvořit sociální byty. „Nesmyslné debaty o sociálním bydlení nejsou na místě, musíme mít dostupné bydlení,“ uvedl Babiš.

„Zkuste si rozdávat koblihy,“ doporučil premiér Stuchlíkovi

Po skončení oficiální části tiskové konference k zahájení kampaně Babiš ještě krátce okomentoval výsledky hnutí v minulých sněmovních volbách „Já jsem nebyl spokojen s výsledky našeho hnutí v Praze ve sněmovních volbách, i když jsme vyhráli, ale ten výsledek nebyl dobrej. Tak jak se vyvinula politická situace, kdy všichni pokračují proti našemu hnutí, tak určitě to vítězství je pro nás důležité,“ řekl.

Premiér rovněž doporučil lídrovi kandidátky Petrovi Stuchlíkovi, aby si zkusil rozdávat koblihy v metru, stejně jako to dělal sám Andrej Babiš v roce 2013. „To je nejlepší marketing, jít mezi lidi. I když teď v Praze to může být rizikové,“ narážel Babiš na různé protesty proti jeho osobě.

ANO hodlá do kampaně investovat zhruba 150 milionů korun. V porovnání s ostatními kandidujícími stranami se jedná o několikanásobnou a tedy rekordní částku. ODS odhaduje svoje výdaje v kampani na přibližně 30 milionů korun, SPD Tomia Okamury na 25 milionů. Sociální demokraté pak před volbami investují okolo 10 milionů.

Zdravější než koblihy

Předvolební lákání voličů zahájila i sociální demokracie. V rámci kampaně k volbám do brněnského zastupitelstva bude lidem v ulicích rozdávat pomeranče symbolizující oranžovou barvu charakteristickou pro stranu. „ANO jde na lidi s koblihami, my půjdeme s pomeranči, jsou zdravější,“ řekl lídr brněnské kandidátní listiny Oliver Pospíšil.

Ústředí ČSSD nedalo na volby ve městě žádné peníze. „Z ústředí šel příspěvek na senátní volby. My jsme dostali dotaci od krajské organizace v řádu desítek tisíc korun. Základ okolo 1,2 milionu korun jsme si vybrali mezi sebou. Něco jsme měli ještě z minulosti,“ uvedl Pospíšil.

„Otočíme kormidlem,“ slibují Piráti

Piráti jdou podle svého předsedy Ivana Bartoše do komunálních voleb s ambicí v Praze i dalších krajských městech vyhrát. Slibují otevřené radnice, dostupné bydlení, transparentní rozhodování, zapojení občanů do řízení města a skoncování s klientelismem. Do voleb vyrazili s heslem Držíme kurs, ale také Na Prahu změny nebo českobudějovickým Otočíme kormidlem.

„My máme skutečně ambici vyhrát volby v Praze. Podle posledních průzkumů Piráti jsou jasnými favority,“ prohlásil Bartoš. Piráti jsou podle průzkumu agentury Kantar TNS pro Českou televizi s 21,5 procenta v hlavním městě nejvíce podporovanou stranou, hnutí ANO by zde získalo 14 procent.

ODS zatím výraznější kampaň v pražských ulicích nezahájila. Do Brna v pondělí přijel tamější kandidátku na primátorku Markétu Vaňkovou podpořit předseda strany Petr Fiala společně s poslankyní Miroslavou Němcovou. Fiala zde varoval před podvodníky, šílenci komunisty nebo extremisty, kteří by se mohli zmocnit vlády.

Pod názvem Spojené síly pro Prahu se o pražský magistrát uchází koalice TOP 09 a hnutí STAN ve spolupráci s lidovci, Liberálně ekologickou stranou (LES) a Demokraty Jana Kasla. Hlavními tvářemi jsou lídr kandidátky Jiří Pospíšil (TOP 09) a Hana Marvanová (STAN). V rámci zahájení kampaně uskupení plánuje vypustit tisíc balónků, na kterých budou uvedeny problémy Pražanů.

, mm