Pražská koalice opět ve sporu. Tentokrát kvůli zakázce DPP
Obsah dostupný jen pro předplatitele.
Přihlásit se můžete
zde.
Pokud nemáte předplatné, nebo vám vypršelo, objednat si ho můžete .
Obsah dostupný jen pro předplatitele.
Předplatné můžete objednat
zde.
Pokud nemáte předplatné, nebo vám vypršelo, objednat si ho můžete zde.
Pražskou koalici zmítají spory téměř od počátku jejího vzniku a to především mezi Piráty a Spojenými silami pro Prahu (TOP 09 a STAN). Nejnověji kvůli zakázce Dopravního podniku (DPP) za 14,6 miliardy bez výběrového řízení. Koaliční partnery proto čeká v pondělí další kolo dohodovacího řízení, v rámci něhož si navzájem ujasňují kompetence jednotlivých radních.
Kdy řízení skončí, zatím není jasné. Vyvolaly jej Spojené síly kvůli podzimnímu sporu mezi náměstkyní Hanou Marvanovou a primátorem Hřibem o výstavbu družstevního bydlení. Přestože se strany scházely již minulé pondělí, dá se předpokládat, že tentokrát bude vzájemná diskuse ještě vášnivější. Zastupitelům TOP 09 totiž vadí zakázka DPP na servis souprav metra za 14,6 miliardy korun, kterou podnik zadal prostřednictvím tzv. jednacího řízení bez uveřejnění (tedy bez veřejné soutěže) firmě Škoda Transportation. TOP 09 se připojila k opozici a zařadila s nimi bod na jednání. Podle Pospíšila chtěla stejně strana řešit otázku právě v rámci dohodovacího řízení.
„Měli jsme to domluvené jako bod na dohodovacím řízením, Hana Marvanová to měla připravené. Bohužel se to v pondělí nestihlo. Byl by to tedy bod na další pondělek, kdyby to opozice nevytáhla na zastupitelstvu. Dát někomu několik miliard korun bez výběrového řízení. Není důležité jestli to je, nebo není legální, ale je to naprosto netransparentní. Kdyby o tom alespoň rozhodla rada hlavního města Prahy, ale tohle šlo úplně mimo rozhodování politiků ve městě,“ řekl šéf pražské TOP 09 Jiří Pospíšil pro Echo24.
Myslí si, že by náměstek pro dopravu Scheinherr měl vyvodit odpovědnost a možná i odejít. „Za mě osobně si myslím, že by z toho měla být vyvozena odpovědnost. Minimálně odchod ředitele dopravních podniků a zároveň si myslím, že by Praha sobě měla případně vyvodil politickou odpovědnost pana Scheinherra. Já to považuji za velký problém. To není útok na koaličního partnera, ale tohle už vážně není sranda. Pro mě je politická odpovědnost pana Scheinherra v tomhle mimořádná a jednoznačná. Měl by podle mě odejít,“ řekl pro Echo24.
Po zastupitelstvu se vyjádřil také na svém Facebooku, kde zpochybnil, zda je současná koalice opravdu koalicí změny: „Velmi mě mrzí, že většina pražské koalice na zastupitelstvu nepodpořila návrh, aby netransparentní zakázku na údržbu vozů metra za 22 miliard korun, jež byla zadána bez výběrového řízení, přezkoumala nezisková protikorupční organizace. Řeči o tom, že je současná koalice koalicí změny, se ve světle těchto událostí zdají být pouhou politickou pohádkou.“
Sám Scheinherr ale žádné své pochybení nevidí. „Uzavření smlouvy proběhlo v souladu se stanovami DPP a DPP ho má podloženo nezávislými právními a ekonomickými posudky. Kritice TOP 09 a ODS nerozumím, pro uzavření smlouvy hlasovali oba zástupci Spojených sil v představenstvu DPP a stanovy jsou platné od roku 2011, kdy je schválila rada s primátorem Svobodou nebo radní Udženijou,“ řekl Scheinherr pro Echo24.
Že se bude otázka na pondělním jednání řešit, potvrdil také primátor. „Předpokládám, že Praha sobě bude i v případě této veřejné zakázky tento problém řešit. Společně s koaličními partnery toto téma budeme intenzivně projednávat také na pondělním dohodovacím řízení k tématu dopravy. Zároveň budu chtít od náměstka dopravy Adama Scheinherra, aby mě podrobně seznámil s právními posudky od uznávaných advokátních kanceláří, které v této záležitosti vznikly,“ uvedl Hřib pro Echo24.
Proti slovům Hřiba se však v neděli vyjádřil také předseda pirátů Ivan Bartoš, čímž přispěl do sporu. „V Otázkách V.Moravce předseda Pirátů Ivan Bartoš řekl, že kvůli netransparentnímu tendru za 22 miliard v pražském Dopravním podniku by měl odejít ředitel Witowski. Zaujal tak opačný přístup než jeho stranický kolega primátor Hřib, který na čtvrtečním jednání Zastupitelstva hl.m. Prahy nepochopitelně tento tendr hájil. Na pondělním koaličním jednání s doktorkou Marvanovou v rámci dohodovacího řízení opětovně tuto zakázku otevřeme, budeme chtít její řádné přezkoumání a žádáme, aby byly vyvozeny personální důsledky – odchod náměstka Adama Scheinherra (Praha sobě) a ředitele Witowskeho,“ reagoval Pospíšil pro Echo24.
Strany se minulé pondělí shodly, že musí lépe a více vzájemně komunikovat. „Alespoň pro mě to vyplynulo z toho jednání. Děkuji kolegům z koalice za konstruktivní jednání a já doufám, že se nám povede zlepšit komunikaci a zvýšíme výkon magistrátu pro občany,“ řekl Hřib.
Spojené síly, které jednání vyvolaly, chtějí diskutovat také o dopravě včetně parkování, opravách silnic a mostů, investic, bytové výstavbě nebo fungování městských firem, zejména dopravního podniku. Kdy dohodovací řízení skončí, nikdo ze zástupců stran neřekl. „Skončí, až probereme všechna témata včetně komunikačního stylu. Chceme, aby z toho střetu vzešlo něco pozitivního,“ řekl Pospíšil. Podle něj prý zřejmě ještě dvě jednání budou.
Během více než ročního vládnutí bylo mezi stranami v koalici několik sporů. Jedním z nich byl například monitoring prázdných bytů prostřednictvím údajů z elektroměrů. Strany se neshodly také na plánu dopravního podniku uzavřít společný podnik se soukromou firmou na revitalizaci stanice metra Nádraží Holešovice. Naposledy se přely na konci loňského roku o další postup při výstavbě družstevního bydlení. Pražská TOP 09 pak dokonce vyjádřila nedůvěru primátoru Hřibovi.