Z jatek galerie a nový sál pro filharmonii. Polská inspirace pro českou kulturu
Obsah dostupný jen pro předplatitele.
Přihlásit se můžete
zde.
Pokud nemáte předplatné, nebo vám vypršelo, objednat si ho můžete .
Obsah dostupný jen pro předplatitele.
Předplatné můžete objednat
zde.
Pokud nemáte předplatné, nebo vám vypršelo, objednat si ho můžete zde.
Posluchači filharmonie v Brně mají šanci, že koncerty svého oblíbeného tělesa budou poslouchat ve stejné kvalitě jako návštěvníci katovického sálu Národního symfonického orchestru Polského rozhlasu. A milovníci výtvarného umění v Ostravě se mohou těšit na to, že chátrající hala jatek se uvnitř promění nejen v moderní výstavní sály, ale zvenku získá zpátky svou industriální krásu tak, jako znovu ožily podobné stavby v polském Slezsku. Obě moravská města si k řešení složitých architektonických projektů vybrala polské architekty. Brno Tomasze Koniora, Ostrava Roberta Konieczného.
Tomasz Konior připravil pro Brno plány na Janáčkovo kulturní centrum. A protože jde především o zcela nový koncertní sál, je v týmu také akustický expert Yasuhisa Toyota. Díky spolupráci této dvojice získaly Katovice NOSPR, koncertní budovu Národního symfonického orchestru Polského rozhlasu, která právě svou pečlivě vyladěnou akustikou patří mezi současné nejlepší hudební sály na světě. Stavba Janáčkova kulturního centra se začala připravovat před dvěma lety a hotová by měla být v roce 2023. „Klíčové je samozřejmě srdce celé budovy, koncertní sál.
Navrhli jsme ho přibližně pro 1300 posluchačů. Velké pódium poskytuje téměř neomezené možnosti obsazení orchestru od sólových recitálů a komorních koncertů přes početná obsazení velkých symfonií až po skladby, při kterých účinkuje i sbor,“ vysvětlil už při představování projektu Tomasz Konior. Budování Janáčkova kulturního centra, které by mělo stát přibližně dvě miliardy korun, je zatím v přípravné fázi. Samotná stavba ještě zahájena nebyla.
Ostrava zase čeká na proměnu jatek z devatenáctého století, kterou navrhl Robert Konieczny. Architekt, jehož při přednášce v České republice před třemi lety doprovázelo toto hodnocení jeho práce: „Na rozdíl od mnoha svých kolegů je proti přílišné estetizaci architektury. Ve svých návrzích nejvíce usiluje o vytvoření logického prostoru. Podstatou navrhování pro něj není pouhé skládání funkcí do připraveného rámce, ale především hledání racionálních prostorových řešení,“ řekl o něm Gabriel Kurtis z brněnské Galerie architektury.
U ostravských jatek přestavovaných na galerii chce Konieczny zachovat masivní cihlové zdi, jejichž velkoplošné otvory budou vyplňovat robustní otočné stěny na bázi betonu. Přízemní haly se promění ve výstavní sály, které bude možné různě propojovat. Díky možnosti dočasného otevření otočných zdí mohou být výstavní sály také příležitostně dostupné z prostranství kolem budovy. Na galerii moderního umění se promění pět na sebe navazujících částí objektu různého stáří, a to původní chladírny, nové chladírny, vepřové porážky a zastřešeného atria. Kanceláře a přednáškové sály budou v prvním patře.