Slevy na jízdném chtěla ODS rušit před volbami. Teď hledá model, jak je zachovat
Obsah dostupný jen pro předplatitele.
Přihlásit se můžete
zde.
Pokud nemáte předplatné, nebo vám vypršelo, objednat si ho můžete .
Obsah dostupný jen pro předplatitele.
Předplatné můžete objednat
zde.
Pokud nemáte předplatné, nebo vám vypršelo, objednat si ho můžete zde.
Nově jmenovaná vláda Petra Fialy (ODS) chce hledat úspory ve výši přes 70 miliard korun. Slevy na jízdném pro studenty a seniory se kvůli tomu ale rušit nebudou, alespoň ne všechny. Vyplynulo to z brífinku po uvedení ministra dopravy Martina Kupky (ODS) do úřadu. Premiér Petr Fiala k tomu řekl, že se stávající formou slev ve výši 75 procent nesouhlasí a systém se upraví. Určitá forma zvýhodnění pro některé skupiny obyvatel by však podle něj měla zůstat. Podle Kupky budou změny citlivé.
Rozpočtové rozhazování vlády Andreje Babiše bylo jedním z hlavních terčů opozice v kampani před sněmovními volbami. Například stranický ekonomický expert ODS posazoval zrušení slev na jízdném a dalších Babišových „dárečků“ voličům. Po volbách to ale tak žhavé nebude. Den po jmenování nové vlády plošné rušení slev odmítl premiér Petr Fiala i ministr dopravy Martin Kupka (oba ODS). Výhoda pro vybrané skupiny obyvatel přijde státní kasu ročně zhruba na pět miliard korun.
„Opakovaně jsme řekli, že plošné slevy na jízdném, jak byly nastaveny se nám nezdají rozumné, ale neznamená to, že vláda přijde a všechno škrkne. Jsou senioři ve venkovských oblastech, kteří si zaslouží určitou podporu, protože je to jejich jediná šance, jak se dostanou k lékaři nebo na nákup.“ řekl premiér Fiala v sobotu na ministerstvu dopravy.
Předseda ODS se ke slevám na jízdné nevyjadřoval razantně ani během kampaně, mluvil tehdy obecně o rozhazování Babišovy vlády. Recept, jak výdaje státu na jízdné alespoň omezit teď bude hledat ministr dopravy Kupka. „Ten zásah musí být citlivý, aby to, co stát ušetří, nemusely tahat z druhé kapsy kraje. Budeme hledat model, který bude znamenat úsporu, ale zároveň neomezí veřejnost v její mobilitě,“ řekl Kupka poté, co ho premiér uvedl do úřadu.
Rezort dopravy zřejmě vládní škrty příliš nezasáhnou. „Nebudeme šetřit na lidech, ale na provozních výdajích státu. Nechceme a ani nemůžeme šetřit ani na infrastruktuře a nezbytných investicích,“ sdělil Fiala.
Ministr Kupka chystá otevření 200 kilometrů dálnic. Bude připravovat taky stavbu vysokorychlostních tratí. Na investice do dopravy chce ročně vyčlenit přes 100 miliard korun. Cílem nového ministra bude také pokračující digitalizace dopravní agendy.
„Pro nový nebo vyměněný řidičský průkaz už nebude nutné chodit na úřad obce s rozšířenou působností, stejně tak zmizí povinnost nosit průkaz při řízení vozidla u sebe. Zápisy a změny v registru vozidel půjdou také vyřídit přes internet bez návštěvy úřadu,“ řekl Kupka. Více chce využívat také nové aplikace a digitální mapy, což by podle něj mělo zlepšit plánování a koordinaci silničních a železničních uzavírek.
K hlavním úkolům ve veřejné dopravě pak podle nového ministra bude rozšíření jednotné jízdenky One Ticket i mimo železnici a také další liberalizace železničního provozu.
V prvních dnech ve funkci se Kupka chce sejít s členy ministerstva a jeho podřízených organizací a seznámit s chodem resortu. Případné personální nebo strukturální změny zatím neohlásil.