OVLIVŇOVÁNÍ MÉDIÍ

Panda jako troll? Čína se aktivně snaží ovlivňovat média po celém světě, tvrdí Reportéři bez hranic

OVLIVŇOVÁNÍ MÉDIÍ
Panda jako troll? Čína se aktivně snaží ovlivňovat média po celém světě, tvrdí Reportéři bez hranic

Obsah dostupný jen pro předplatitele.
Přihlásit se můžete zde.

Pokud nemáte předplatné, nebo vám vypršelo, objednat si ho můžete zde.

Obsah dostupný jen pro předplatitele.
Předplatné můžete objednat zde.

Pokud nemáte předplatné, nebo vám vypršelo, objednat si ho můžete zde.

Čína se aktivně pokouší ovlivňovat globální média a umlčet tak své kritiky a šířit vlastní propagandu. Využívá k tomu celou řadu strategií včetně rozšiřování mezinárodního vysílání, rozsáhlých reklamních kampaní i infiltrace do zahraničních médií. Vyplývá to ze zveřejněné zprávy organizace Reportéři bez hranic (RSF), píše agentura AFP. Čínské ministerstvo zahraničí informace popřelo.

Peking investuje každoročně zhruba 1,3 miliardy dolarů (asi 295 miliard korun) do šíření čínských médií na globální úrovni, tvrdí autoři nové zprávy RSF. Tyto investice umožnily v posledních letech čínským státním médiím drasticky zvýšit jejich mezinárodní dosah. Čínská globální televizní síť vysílá nyní ve 140 zemích, rádio China Radio International vysílá v 65 jazycích.

Až 250 0000 dolarů (5,6 milionu korun) utratí čínské úřady za reklamu, jenž propaguje čínské zájmy v západním tisku. Čínská vláda navíc aktivně skupuje podíly v zahraničních médiích, což často vede k sebecenzuře sdělovacích prostředků a v některých případech i propouštění redaktorů. Podle RSF loni v září propustil jihoafrický server IOL, v němž má Peking 20procentní podíl, redaktora, který psal o utlačování etnických menšin v Číně.

Podle zprávy RSF pořádají čínské úřady mimo jiné řadu vzdělávacích akcí, jimiž cílí zejména na novináře z rozvojových zemí. „Peking získá na svou stranu mnoho žurnalistů tím, že je pozve na okázalé, proplacené cesty a semináře v Číně,“ píší autoři zprávy, podle nichž si tak vláda zajišťuje příznivou publicitu.

,

25. března 2019