Vítězem tendru na mýtné je SkyToll a CzechToll za 10,75 mld.
Obsah dostupný jen pro předplatitele.
Přihlásit se můžete
zde.
Pokud nemáte předplatné, nebo vám vypršelo, objednat si ho můžete .
Obsah dostupný jen pro předplatitele.
Předplatné můžete objednat
zde.
Pokud nemáte předplatné, nebo vám vypršelo, objednat si ho můžete zde.
Vítězem tendru na vybudování a provoz systému na výběr elektronického mýta od roku 2020 je konsorcium firem CzechToll ze skupiny PPF miliardáře Petra Kellnera a slovenský SkyToll. S cenou 10,75 miliardy korun má deset let s použitím satelitní technologie vybírat a spravovat mýtné na dálnicích a silnicích první třídy. O rozhodnutí ministerstva dopravy ve středu vládu v demisi informoval ministr Dan Ťok (za ANO). Smlouvu s vítězem zatím uzavřít nesmí kvůli předběžnému opatření antimonopolního úřadu. Ten celý tendr přezkoumává a podle středečního vyjádření "rozhodne v řádném termínu". Ostatní uchazeči mohou do 14 dnů proti postupu ministerstva podat námitku.
Ministerstvo vybralo vítěze na základě doporučení komise, která hodnotila celkem čtyři nabídky. Tendru se zúčastnil ještě dosavadní provozovatel mýtného systému Kapsch, maďarský National Toll Payment Services a německá firma T-Systems. Smlouvu s dodavatelem by stát mohl uzavřít na podzim, uvedl Ťok.
Kapsch je zklamaný, že ministerstvo nejednalo s dalšími uchazeči o vylepšení nabídek a rovnou vyhlásilo vítěze podle nabídnuté ceny, řekl ČTK generální ředitel Kapsche v ČR Karel Feix. Firma nyní zvažuje další postup. Kapsch v současnosti provozuje pro stát mikrovlnný systém výběru mýta. V tendru nabídli všichni uchazeči, včetně Kapsche, přechod na satelitní systém.
Ministerstvo vybralo konsorcium CzechToll a SkyToll i na základě závěrů projektového manažera, který posoudil předběžnou nabídku a doporučil ji jako nejvýhodnější, bezchybnou a schopnou mýtný systém provozovat, řekl Ťok. CzechToll a SkyToll zároveň doložily všechny informace a doklady před uzavřením smlouvy v souladu se zákonem o zadávání veřejných zakázek. Podle zákona tedy nic nebránilo tomu určit vítěze tendru, dodal.
Ťok si je jistý, že tendr byl vypsán dobře. "Teď určitě budeme čelit protestům a napadání. Já doufám, že se nám podaří to udržet. Věřím tomu, že to dotáhneme do konce," řekl.
"Dneškem ovšem výběrové řízení na provozovatele systému elektronického mýta ještě nekončí. Informoval jsem vládu, že ÚOHS přezkoumává celý tendr a zatím nesmíme uzavřít smlouvu s vítězem. Zároveň lze očekávat, že neúspěšní uchazeči podají proti výběru nejvýhodnější nabídky námitky. Pokud nebude zadávací řízení zrušeno, očekáváme na podzim podepsání smlouvy tak, aby měl nový provozovatel 14 měsíců na přípravu a následné převzetí systému elektronického mýta," dodal Ťok.
"Úřad ve věci mýtného systému rozhodne v řádném termínu," sdělil na dotaz ČTK mluvčí ÚOHS Martin Švanda bez dalších podrobností.
Ministerstvo dopravy vypsalo tendr loni v červnu v parametrech požadovaných vládou. Předpokládaný výnos mýta na dálnicích a vybraných silnicích první třídy by se měl pohybovat okolo 140 až 150 miliard za deset let.
Proti požadovanému rozšíření výběru mýta z 230 km na zhruba 900 km silnic první třídy protestovali například dopravci, Hospodářská komora ČR a Asociace krajů ČR. Proti byl i dosavadní provozovatel mikrovlnného systému Kapsch. Výběrové řízení postupně napadl třemi podáními k ÚOHS. V minulých týdnech pak propukla v médiích přestřelka mezi Ťokem a vedením Kapsche kvůli tomu, že ministr chtěl po Kapschi snížení nákladů na provoz stávajícího systému. Kapsch mu zaslal předžalobní výzvu, aby se zdržel poškozování dobrého jména společnosti.
Prostřednictvím mikrovlnných mýtných bran se mýtné v Česku vybírá od roku 2007 na více než 1400 kilometrech dálnic a vybraných částech silnic první třídy. Celkem se na mýtném vybralo zhruba 90 miliard korun. Náklady na provoz systému činí přibližně 15 procent z celkové vybrané částky.
Ve zvolené satelitní technologii (GNSS) bude k určování polohy vozidel využit systém identifikace GPS s možností rozšíření o evropský systém GALILEO. Pro satelitní systém si také řidiči budou muset pořídit nové palubní jednotky. Mýtné brány, jejichž stavba vyšla řádově na miliardy Kč, hodlá konsorcium SkyToll/CzechToll využít pro kontrolu vozidel, stejně jako například v Německu. Lze je i nadále použít například na proměnlivé dopravní značení či vysokorychlostní vážení nákladních vozidel.
Podle mediálního zástupce Kapsche Davida Šimoníka tvoří mýtné brány asi pětinu z investičních nákladů celonárodního mýtného systému, který se po roce 2019 vypne. Palubní jednotky, kterých je mezi dopravci asi 500.000, budou po skončení provozu současného systému vyhozeny, respektive stát za ně bude muset vrátit kauce v odhadovaném objemu půl miliardy Kč.