Prodej polských rádií

Křetínský brnká Polákům na nervy. Významná rádia prodal opozičnímu vydavatelství

Prodej polských rádií
Křetínský brnká Polákům na nervy. Významná rádia prodal opozičnímu vydavatelství

Obsah dostupný jen pro předplatitele.
Přihlásit se můžete zde.

Pokud nemáte předplatné, nebo vám vypršelo, objednat si ho můžete zde.

Obsah dostupný jen pro předplatitele.
Předplatné můžete objednat zde.

Pokud nemáte předplatné, nebo vám vypršelo, objednat si ho můžete zde.

Společnost Czech Media Invest (CMI) miliardáře Daniela Křetínského prodala skupinu polských rozhlasových stanic Eurozet, které loni získala od francouzského koncernu Lagardere. Kupujícími jsou ze 60 procent česká společnost SFS Ventures, mezi jejíž podporovatele a investory patří také americký finančník George Soros. 40 procent pak získala polská společnost Agora, která je vydavatelem nejvlivnějšího polského deníku Gazeta Wyborcza. CMI držela akcie Eurozetu prostřednictvím své dceřiné společnosti Czech Radio Center.

Tiskový mluvčí společnosti CMI Daniel Častvaj nechtěl specifikovat konkrétní důvod, proč společnost českého miliardáře Daniela Křetínského prodala polskou rozhlasovou skupinu Eurozet zčásti největšímu polskému opozičnímu mediálnímu domu.

„My jsme neviděli potenciál na polském trhu dále růst. To byl možná jeden z důvodů toho prodeje. Považujeme se za strategického investora například v Česku nebo ve Francii, kde máme těch aktivit mnohem více. To Polsko, tam jsme měli v zásadě pouze rádia a šance získat něco jiného byla pouze minimální. Proto jsme se asi i rozhodli k prodeji. My prodáváme velmi výjimečně. Právě toto byl ale jeden z důvodů, proč jsme se k prodeji uchýlili, protože šance na růst CMI na polském trhu nebyla příliš velká,“ řekl ve středu deníku Echo24 Daniel Častvaj.

Daniel Křetínský měl v minulosti zájem o koupi polských uhelných dolů. Konzervativní vládnoucí polská strana Právo a spravedlnost (PiS) se však dlouhodobě netají svou neochotou umožňovat vstup zahraničním investorům do tamní energetiky. V roce 2017 měl Křetínského Energetický a průmyslový holding (EPH) zájem o koupi polských uhelných dolů od francouzského koncernu EDH, polská vláda nakonec Francouze přesvědčila, aby důl prodali polským společnostem. Křetínského v minulosti neúspěšné uhelné ambice v Polsku mohly hrát roli při rozhodování o tom, komu prodat polskou mediální skupinu, která má ve svém portfoliu nejposlouchanější rádia.

Transakci, kterou Agora avizovala již v lednu, kritizovala polská vládní strana Právo a spravedlnost (PiS) jako hrozbu pro pluralitu polských médií s tím, že společnost SFS Ventures je spojena s miliardářem Georgem Sorosem, který má liberální postoje a podporuje polská opoziční média. Sorosův mluvčí se k těmto informacím nevyjádřil.

Server Wirtualnemedia v prosinci informoval, že o převzetí stanice Radio Zet má zájem rovněž mediální skupina Fratria, která je nakloněna PiS. Mluvčí PiS Beata Mazureková v lednu uvedla, že polský stát musí udělat vše, co je v jeho silách, aby zabránil spekulantům ve zvyšování jejich vlivu na mediálním trhu.

Výkonná ředitelka české společnosti SFS Ventures Marie Němcová si koupi rozhlasových stanic Eurozet pochvaluje. „Vzhledem k tomu, že jde o druhou největší rozhlasovou společnost na polském trhu, představuje pro nás Eurozet skvělou investici,“ komentovala transakci pro deník E15, který také spadá do Křetínského portfolia. Jde podle ní o ziskový byznys s národní licencí.

Součástí skupiny je druhá nejposlouchanější polská stanice Radio Zet, stejně jako stanice Antyradio, Meloradio a Chillizet. Skupina Eurozet měla předloni tržby 172 milionů zlotých (téměř 1,1 miliardy Kč) a čistý zisk 38 milionů zlotých (227,8 milionu Kč); meziročně obrat klesl o tři procenta, zisk naopak o 14 procent vzrostl.

CMI od skupiny Lagardere koupila rozhlasové stanice v Česku, Polsku, na Slovensku a v Rumunsku za 73 milionů eur (podle tehdejšího kurzu asi 1,8 miliardy Kč).

Mediální skupinu CMI vlastní kromě Daniela Křetínského ještě Roman Korbačka a Patrik Tkáč. V České republice vlastní například vydavatelství Czech News Center, do jehož portfolia patří týdeník Reflex nebo deníky Blesk či E15.

, vdr