Cévy společnosti
Obsah dostupný jen pro předplatitele.
Přihlásit se můžete
zde.
Pokud nemáte předplatné, nebo vám vypršelo, objednat si ho můžete .
Obsah dostupný jen pro předplatitele.
Předplatné můžete objednat
zde.
Pokud nemáte předplatné, nebo vám vypršelo, objednat si ho můžete zde.
Původem moldavský malíř Alexander Tinei, dnes žijící v Maďarsku, ale vystavující po celém světě, se podobně jako ostatní umělci snaží reflektovat svůj osobní život do mezinárodně srozumitelného jazyka způsobem, jak on čte současný svět a jak mu rozumí. Je to místo, kde jeho slovy převládá cynismus nad láskou, svět, kde jsme se tolikrát zklamali a kde nám bylo ublíženo, kde láska změnila svůj ryzí význam a často připomíná spíš nadvládu jednoho nad druhým a kde lidé zapomněli dávat a často umějí pouze přijímat. Jako bychom opomněli, že pravý význam lásky je ve snaze vyvíjet potřebné úsilí a vynakládat oběti.
Kdo nás dokáže brát takové, jací skutečně jsme? Kdo nás dokáže milovat tehdy, kdy nevíme, odkud jsme přišli a kde jsme ztratili sami sebe? Jak se vrátit ke skutečné lásce, skutečným barvám života, k našim kořenům a předkům? Tineiovou odpovědí je míra odpuštění, které nás navrací k lásce v nás, k lásce k bližním, ke snaze o pochopení, které nás přiblíží věčnosti.
Tineiovy malované postavy byly dřív snadno rozpoznatelné převážně díky modrým liniím na téměř průsvitné bílé kůži, kontrastující na temném pozadí. Modrým stopám, které se podobají žilnímu systému nebo neobvyklému tetování, které jeho objekty zájmu vyčleňují ze společnosti. Jako by je něco nebo někdo označkoval odlišností, již si možná trochu jako stigma nesou celý život. Stigma jinakosti, existenciální samoty, intenzity mezilidských a partnerských vztahů, hledání podstaty i radosti života.
Svůj výtvarný jazyk Tinei postupem času obohatil o trochu víc barev a své obrazy nyní osazuje do jisté formy kolážového prostředí. Podobně jako cévní soustava jimi prostupuje kořenový systém, který je možným odkazem na naše vlastní historické vazby, kulturní historii i osobní spojení. Kořeny či prostorové cesty radikálně narušují obraz často jako praskliny ve zdi či v realitě, odebírání barev a stírání nožem vedle hladkého štětce působí jako patina času a naráží na naši často marnou snahu mu odolat.
V obrazech Alexandera Tineie se potkává křehkost naší lidské podstaty s intenzivním pocitem vlastní dočasnosti. Jeho aktuálně nejrozsáhlejší samostatná výstava Funny Games pod kurátorským vedením Otty M. Urbana v pražském Centru současného umění DOX vám do 19. 3. 2023 představí víc než to.
Alexander Tinei: Kiss, 2017, olej na plátně, 40 x 50 cm