UCPANÉ PŘÍSTAVIŠTĚ

Tesly, Volva, BMW. „Není nikdo, kdo by je odvezl.“ Přístav blokují stovky aut

UCPANÉ PŘÍSTAVIŠTĚ
Tesly, Volva, BMW. „Není nikdo, kdo by je odvezl.“ Přístav blokují stovky aut

Obsah dostupný jen pro předplatitele.
Přihlásit se můžete zde.

Pokud nemáte předplatné, nebo vám vypršelo, objednat si ho můžete .

Echo Prime

Obsah dostupný jen pro předplatitele.
Předplatné můžete objednat zde.

Pokud nemáte předplatné, nebo vám vypršelo, objednat si ho můžete zde.

Echo Prime

Přístav Bremerhaven, který je v Německu hlavním uzlem pro nakládku a vykládku automobilů, je nyní ucpaný. Kvůli nedostatku řidičů pro přesun automobilů a kontejnerů z přístavu a vysokému objemu pravidelného obchodu se na souši i na moři hromadí vozidla automobilek Tesla, Stellantis, BMW, Renault či Volvo. Podle odborníků z odvětví logistiky, které oslovil server televize CNBC, je zpoždění vývozu automobilů značné.

„Ta zpoždění jsou obrovská,“ uvedl Andreas Braun ze společnosti Crane Worldwide Logistics. Podle něj dovoz automobilů do Bremerhavenu z USA a Mexika trvá v řádu měsíců. „V případě BMW dochází ke tříměsíčnímu zpoždění. Vozidla stojí na odstavných plochách a čekají na přídavné vybavení, zejména na dotykový ovladač iDrive,“ dodal.

Bremerhaven je čtvrtý největší evropský přístav pro kontejnerové lodě s roční kapacitou přes pět milionů kontejnerů. Ročně jím projde přes 1,7 milionu vozidel. Podle mapy CNBC, která monitoruje problémy dodavatelského řetězce v Evropě, je celková úroveň přetížení přístavu bez ohledu na auta mírná.

Vedle nedostatku řidičů k problémům přispěla i skutečnost, že značná část prostoru terminálu, který obvykle slouží provozovateli, je vyhrazena pro vojenské cvičení. Ke zpoždění přispívá také nedostatek pracovní síly a nižší kapacita plavidel.

V současné době není k dispozici dostatek lodí pro přepravu aut. Norský rejdař Wallenius Wilhelmsen kvůli tomu odmítl rezervace vývozu do USA na měsíce říjen a listopad a možná i na prosinec, pokud se doba čekání opět zvýší.

Globální flotila má nyní v porovnání s rokem 2019 pro přepravu aut přibližně o 13 lodí méně, uvádí Dan Nash ze společnosti VesselsValue. „Je to důsledek nadměrného šrotování plavidel v prvním covidovém roce,“ dodal. Omezená kapacita plavidel se podle něj protáhne do roku 2024, kdy se začnou dodávat nově postavené lodě.

Třebaže sazby v celém globálním dodavatelském řetězci klesly z pandemických vrcholů, je pravděpodobné, že kvůli současným problémům se udrží vysoko, protože plavidla se obchodují s plnou kapacitou, řekl Nash. Další tlak na vztah mezi poptávkou a nabídkou podle něj v budoucnu přijde od rostoucí poptávky po elektrických vozidlech z Číny.

 

Diskuze

Komentáře jsou přístupné pouze pro předplatitele. Budou publikovány pod Vaší emailovou adresou, případně pod Vaším jménem, které lze vyplnit místo emailu. Záleží nám na kultivovanosti diskuze, proto nechceme anonymní příspěvky.

8. listopadu 2022