Vídeň vs. tvrdý europarlament. Rakousko chce najít kompromis zemí u emisí CO2 pro osobáky
Obsah dostupný jen pro předplatitele.
Přihlásit se můžete
zde.
Pokud nemáte předplatné, nebo vám vypršelo, objednat si ho můžete .
Obsah dostupný jen pro předplatitele.
Předplatné můžete objednat
zde.
Pokud nemáte předplatné, nebo vám vypršelo, objednat si ho můžete zde.
Stávající rakouské předsednictví EU chce mezi členskými státy unie rychle najít co nejširší podporu pro kompromisní podobu snižování emisí oxidu uhličitého u nových aut. Podle dobře informovaných diplomatických zdrojů jde na úterní jednání ministrů životního prostředí států unie s textem návrhu, aby nové osobní vozy musely od roku 2030 vypouštět o 35 procent méně CO2 než v roce 2021.
Ministři životního prostředí budou na schůzce v Lucemburku jednat ani ne týden poté, co Evropský parlament podpořil přísnější snížení o celých 40 procent. Některá hlavní města, především Paříž, takový cíl podporují, část už nyní dává podle diplomatů najevo podporu rakouské „střední cestě“ a některé by chtěly udržet Evropskou komisí v této věci původně navrhovaných 30 procent.
To je případ i České republiky a dalších středoevropských zemí. Premiéři ČR, Slovenska, Polska, Maďarska a Bulharska se svým pohledem seznámili už minulý týden dopisem rakouského kancléře Sebastiana Kurze. Klíčový bude zřejmě postoj Německa, tedy významné země se silným automobilovým průmyslem. Berlín podporuje původní návrh komise. Německá ministryně životního prostředí Svenja Schulzeová, která bude zemi v Lucemburku zastupovat, si ale původně přála výraznější redukci.
Podle informací ČTK nemá žádná skupina na jednání členských států dostatečnou sílu k zablokování návrhu, který by se jí nelíbil. Rakouštídiplomaté v pondělí uváděli, že se pokusí najít konsensuální pohled všech států a jsou v tomto ohledu optimističtí.
Přesto je předsednictví odhodlané nechat v případě dostatečně široké kompromisní dohody o věci rozhodnout v hlasování takzvanou kvalifikovanou většinou. Už na středu je totiž domluveno první jednání se zástupci europarlamentu o konečné podobě legislativy.
Podle nynějších pravidel nebude moci nově vyrobené vozidlo v roce 2021 produkovat více než 95 gramů oxidu uhličitého na kilometr. Nové návrhy nyní hovoří o procentech a neuvádějí gramy, hodnotu tedy bude nutné přepočítat.
České Sdružení automobilového průmyslu (AutoSAP) má hodnoty schválené v europarlamentu za příliš ambiciózní, nadsazená byla podle něj i čísla, s nimiž při předkládání návrhu původně přišla Evropská komise, tedy snížení o 15 procent v roce 2025 a 30 procent v roce 2030. Sdružení jako o realistickém hovořilo o snížení o 20 procent.