NEDOSTATEK ČIPŮ

Škoda Auto v problémech: ruší další směny

NEDOSTATEK ČIPŮ
Škoda Auto v problémech: ruší další směny

Obsah dostupný jen pro předplatitele.
Přihlásit se můžete zde.

Pokud nemáte předplatné, nebo vám vypršelo, objednat si ho můžete zde.

Obsah dostupný jen pro předplatitele.
Předplatné můžete objednat zde.

Pokud nemáte předplatné, nebo vám vypršelo, objednat si ho můžete zde.

Před hromadnou dovolenou v automobilce Škoda Auto, která je plánována na první dva týdny v srpnu, se zruší řada dalších směn. Letní odstávka výroby tak začne ještě před dovolenou. Důvodem je především nedostatek dílů, uvedl ve čtvrtek týdeník Škodovácký odborář.

Firma také potřebuje uvolnit výrobní haly pro plánovanou údržbu. „Na všechny zrušené směny nad rámec termínu hromadné dovolené Odbory KOVO vyjednaly překážku na straně zaměstnavatele s náhradou mzdy ve výši 85 procent průměrné mzdy,“ uvedl předseda podnikové rady Jaroslav Povšík. Do průměrné mzdy se započítávají například i mimořádné roční bonusy.

Poslední červencový týden, tedy v týdnu před hromadnou dovolenou, se zruší několik směn ve všech třech českých závodech. Odstávka výroby v Mladé Boleslavi je ve většině provozů naplánována na středeční odpolední směnu, výroba se zastaví ve středu ve 22:00 na linkách MBI, MBII, svařovnách MBI a MBII a v lakovně B. V lakovně A bude výroba končit v noční směně na čtvrtek.

I v Kvasinách je zastavení výroby před dovolenou plánované na středeční odpolední směnu. Směny se v posledním červencovém týdnu ruší i ve Vrchlabí.

Výroba vozů v Mladé Boleslavi a Kvasinách začne po hromadné dovolené noční směnou z neděle na pondělí 16. srpna. V některých dalších provozech a směnných systémech se náběh výroby liší. Odbory počítají s tím, že v některých provozech bude nadále omezená výroba.

Kvůli nedostatku čipů, které automobilka používá do palubní elektroniky, se na přelomu června a července téměř zastavila na dva týdny výroba. Zaměstnanci po dobu odstávky dostávali náhradu mzdy ve výši 85 procent průměrného platu. Škoda rušila některé směny ve výrobě i předtím.

Čipy využívají automobilky v palubní elektronice, problém nemá jen Škoda Auto, ale všechny světové automobilky. Poptávka po čipech převyšuje nabídku, výrobu čipů zkomplikovaly mimo jiné například zimní sněhové bouře v Texasu, kde tamní velcí výrobci čipů museli zastavit nebo omezit produkci. Na nedostatku čipů se projevuje také pandemie koronaviru.

Škoda Auto loni dodala celosvětově přes jeden milion aut. Provozuje tři výrobní závody v České republice, vyrábí v Číně, Rusku, na Slovensku a v Indii, většinou prostřednictvím koncernových partnerství, dále na Ukrajině a v Kazachstánu ve spolupráci s lokálními partnery. Je aktivní na více než 100 trzích.

Globální nedostatek čipů bude pokračovat i příští rok, míní šéf nadnárodní automobilové skupiny

Masivní nedostatek čipů by měl podle šéfa nadnárodní automobilové skupiny Stellantise Carlose Tavarese přetrvávat i nadále, a to i v příštím roce. Problémy s dodávkami čipů vedly k nedostatku nových automobilů, což tlačí vzhůru ceny nových i ojetých vozů. Ve Spojených státech v červnu průměrná cena nového vozidla podle výzkumné společnosti Kelley Blue Book překročila 42 000 dolarů (914 000 Kč), a dostala se tak na nový rekord, píše agentura AP.

Tavares uvedl, že Stellantis pracuje na tom, aby si zajistil čipy od několika dodavatelů, a dokonce upravuje design vozů tak, aby při jejich výrobě mohl používat čipy, které jsou dostupnější. Upozornil rovněž, že problémy v dodavatelském řetězci tlačí jeho podnik k tomu, aby si klíčové součástky vyráběl sám a nemusel se spoléhat na dodavatele. Stellantis je čtvrtým největším výrobcem automobilů na světě. Firma vznikla v lednu spojením americko-italského výrobce Fiat Chrysler a francouzské společnosti PSA.

 

,

22. července 2021