BOJ ZA KLIMA

Zelená progresivní Praha s elektromobily, soláry a mýtem v centru. Plán město na léta zadluží

BOJ ZA KLIMA
Zelená progresivní Praha s elektromobily, soláry a mýtem v centru. Plán město na léta zadluží

Obsah dostupný jen pro předplatitele.
Přihlásit se můžete zde.

Pokud nemáte předplatné, nebo vám vypršelo, objednat si ho můžete .

Echo Prime

Obsah dostupný jen pro předplatitele.
Předplatné můžete objednat zde.

Pokud nemáte předplatné, nebo vám vypršelo, objednat si ho můžete zde.

Echo Prime

Významná podpora elektromobilů, výstavba cyklostezek, solární panely na budovách nebo zavádění mýtného pro vjezd do centra. To jsou jen některá z opatření, která chce pražský magistrát provádět v rámci nově schváleného zeleného klimatického plánu. Do něj chce Praha v příštích letech investovat zhruba 230 miliard korun, což opoziční zastupitelé a také někteří ekonomové považují za hazard s veřejnými penězi, a varují před dluhem, který hlavní město zatíží na mnoho let.

Podle klimatického plánu se má do roku 2030 investovat zhruba 230 miliard korun do téměř sedmi desítek opatření zaměřených na snížení emisí oxidu uhličitého v metropoli o 45 procent, k čemuž se město zavázalo v roce 2019. Většinu potřebných peněz chce magistrát získat z evropských fondů. Sami zastupitelé, kteří plán schválili ale přiznávají, že získat potřebné finance bude náročné.

Podle náměstka primátora Petra Hlubučka (STAN) mezi klíčová opatření patří například výstavba bioplynové stanice, využití zbytkového tepla z odpadních vod pro vytápění domů, energetické úspory v městských budovách a umisťování fotovoltaických panelů na jejich střechy, umisťování rychlonabíječek pro elektromobily do lamp veřejného osvětlení nebo nákup až tisíce elektrobusů.

Po započítání dotací a úspor, které projekty přinesou, se podle Hlubučka bude dopad na městský rozpočet pohybovat mezi dvěma a třemi miliardami ročně, což je podle něj zvládnutelné. Dodal nicméně, že úspěch plánu bude záviset na schopnosti získat peníze z externích zdrojů.

„Bude opravdu náročné potřebné finance získat, to samozřejmě nemohu ani nechci popřít,“ řekl Hlubuček s tím, že Praha může několik desítek miliard korun dostat z modernizačního fondu EU, k tomu však musí mít plán schválený. Proto podle něj dokument předložil v pravý čas.

Nesplnitelné vzdušné zámky a pohádky, tvrdí opozice

Většina zastupitelů opozičních ODS a ANO plán nepodpořila, vesměs argumentovali tím, že je nereálný a nedostatečně připravený. Zastupitelka Alexandra Udženija (ODS) hovoří o nesplnitelných vzdušných zámcích. Upozornila na to, že podle plánu má město od příštího roku investovat 25 miliard každý rok, na což podle ní nemá peníze. „Já jsem tedy v rozpočtových výhledech nikde tyto peníze neviděla,“ řekla. Dodala, že pro některá z navržených opatření ještě ani neexistuje národní legislativa. Je podle ní také zvláštní, že město snižuje například peníze na úklid a zároveň předkládá takto nákladný plán.

Podle ODS je celý plán jen hazardem s veřejnými financemi a nemá jasný cíl. „Máme mít ambice, ale nemáme si dávat nesplnitelné cíle. Klimatický plán tak, jak je navržen a prezentován magistrátní koalicí, je jen pouhou politickou proklamací. Koalice tímto vzbudí nereálná očekávání a po čase budou muset potichu přiznat, že záměr byl v předložených parametrech nesplnitelný. Voličům by měli říkat pravdu, ne pohádky,“ uvedl předseda klubu zastupitelů za ODS Zdeněk Zajíček.

Udženija pak silně kritizovala především plán na zavedení mýtného. Podle ní se jedná o „drzost“, vzhledem k tomu, že město se nevěnuje dokončení vnitřního a vnějšího silničního okruhu. Plán také navíc počítá s rozšířením zón placeného stání, přičemž nerezidentům stoupnou i náklady na parkovné. Podle Hlubučka je naopak zavedení mýta nevyhnutelné. „Mělo by to být progresivní a hlavním cílem by měla být ochrana klimatu a ne přisypávání peněz do rozpočtu města. Pokud projíždím centrem města třeba trabantem, tak zaplatím hodně a pokud třeba elektromobilem, tak neznečišťují ovzduší a nezaplatím nic,“ uvedl Hlubuček pro CNN Prima News.

Podle zastupitele Václava Bílka (ANO) zase není jasné, nakolik daná opatření povedou ke snížení emisí CO2. „Chybí mi tam tabulka efektivity jednotlivých opatření,“ řekl.

Částku určenou na klimaplán kritizují také ekonomové. „Za deset let se celkové náklady na klimatický plán Prahy vyšplhají na astronomických 230 miliard korun. To výrazně zatíží nejen rozpočet hlavního města, ale i rozpočty městských částí a městských společností,“ uvedl pro deník Echo24 hlavní ekonom BHS Štěpán Křeček.

Financování klimatického plánu by mělo nabíhat postupně, součet nákladů za jednotlivé roky by pak měl dojít k oné dvousetmiliardové částce. „Náklady budou hrazeny z rozpočtů hlavního města a městských částí, rozpočtů městských společností, dotačních titulů a ostatních zdrojů. To se pravděpodobně neobejde bez tvorby dluhů, které Prahu zatíží na mnoho let,“ dodal Křeček.

 

, , mal

29. května 2021