Inflace a covid berou lidem víru v budoucnost. Rok 2022 podle nich bude horší
Obsah dostupný jen pro předplatitele.
Přihlásit se můžete
zde.
Pokud nemáte předplatné, nebo vám vypršelo, objednat si ho můžete .
Obsah dostupný jen pro předplatitele.
Předplatné můžete objednat
zde.
Pokud nemáte předplatné, nebo vám vypršelo, objednat si ho můžete zde.
Důvěra v českou ekonomiku se v listopadu snížila meziměsíčně o 0,1 bodu na hodnotu 95,2. Klesá tak už pět měsíců v řadě. Za poklesem stojí hlavně propad důvěry spotřebitelů, zatímco u podnikatelů se pohled na vývoj hospodářství zlepšil. Vyplývá to z výsledků průzkumu, které ve středu zveřejnil Český statistický úřad (ČSÚ). Oproti loňskému listopadu ale naopak důvěra rostla, a to jak celkově, tak i mezi jednotlivými skupinami spotřebitelů a podnikatelů.
„V souhrnu zveřejněný listopadový indikátor důvěry naznačuje, že proces silného oživování domácí ekonomiky bude v závěru letošního roku přerušen. O tom, zda toto přerušení bude jen dočasné nebo se přelije i do části příštího roku, rozhodne vývoj na nabídkové straně ekonomiky a ochota domácností realizovat nákupy zboží a služeb,“ uvedl analytik společnosti Akcenta Miroslav Novák.
Důvěra podnikatelů v ekonomiku v listopadu vzrostla oproti říjnu o 1,5 bodu na hodnotu 96,2. Naproti tomu mezi spotřebiteli výrazně poklesla, a to o 8,1 bodu na hodnotu 90,4. „Zhoršení epidemické situace a rychle rostoucí ceny energií a jiných komodit se bezesporu projevily i v prudkém zhoršení nálady spotřebitelů. Ve srovnání s minulým měsícem se lidé mnohem více obávají růstu nezaměstnanosti a zejména zhoršení vlastní finanční situace. Předpokládají rovněž, že strmý růst cen je donutí sáhnout na úspory,“ uvedla Anastasija Nejasova z oddělení konjunkturálních průzkumů ČSÚ.
Značně se podle ČSÚ zvýšil podíl spotřebitelů očekávajících v příštích 12 měsících zhoršení celkové ekonomické situace, zatímco se zároveň znovu výrazně snížil podíl lidí očekávajících zlepšení jejich vlastní finanční situace. „Počet respondentů obávajících se dalšího růstu cen v listopadu znovu vzrostl, a je tak nejvyšší v historii zjišťování,“ oznámil ČSÚ. Zvýšily se rovněž obavy spotřebitelů z růstu nezaměstnanosti.
Ačkoli důvěra podnikatelů na rozdíl od spotřebitelů celkově rostla, v jednotlivých odvětvích se názory firem různí. Růst důvěry celého podnikatelského sektoru táhne hlavně průmysl a stavebnictví. V průmyslu důvěra podnikatelů v české hospodářství stoupla meziměsíčně o 4,6 bodu na hodnotu 93,2 a ve stavebnictví o 2,4 bodu na hodnotu 114. Naopak v obchodu a vybraných odvětvích služeb důvěra poklesla. Mezi obchodníky se indikátor důvěry snížil o 1,2 bodu na hodnotu 104,7 a ve službách o 1,3 bodu na hodnotu 96,3.
„Ve všech odvětvích je ale znát velká nejistota z budoucího vývoje, která je navíc doprovázena očekáváním růstu cen prodávaných výrobků, zboží a služeb u rekordního počtu podnikatelů,“ uvedl vedoucí oddělení konjunkturálních průzkumů ČSÚ Jiří Obst.
Společným faktorem listopadového šetření je tak podle hlavního ekonoma České bankovní asociace Jakuba Seidlera očekávání vyšší inflace. „Té se domácností obávají nejvíce v historii časové řady, a zároveň podnikatelé stále intenzivněji čekají růst jejich prodejních cen,“ uvedl.
„Právě zejména kvůli historicky nejvyšší obavě z inflace poklesla mezi letošním říjnem a listopadem poměrně dramaticky důvěra spotřebitelů v ekonomiku. Zatímco ještě v říjnu tato důvěra dosahovala 98,5 procenta dlouhodobého průměru let 2003 až 2020, v listopadu to už bylo jen 90,4 procenta,“ komentuje výsledky šetření ekonom Lukáš Kovanda.
Ředitel strategického poradenství PwC Česká republika Jan Hadrava se domnívá, že je jen otázkou času, kdy se ale opětovně začnou sbližovat údaje za podnikatele i spotřebitele. „Nejprve nejspíš tedy poklesne podnikatelský optimismus a s ním i souhrnný indikátor,“ uvedl.
V meziročním srovnání důvěra v listopadu souhrnně stoupla o 12,6 bodu. U spotřebitelů se důvěra v ekonomiku zvýšila o sedm bodů a mezi podnikateli o 13,8 bodu.